Tweestippelig en eitjes

Gestart door ria.versteeg, januari 06, 2008, 14:00:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

ria.versteeg

Geacht Forum,
Deze foto's zijn gemaakt op 20-5-2007.
Is dit een Tweestippelig Lieveheersbeestje of een Viervleklieveheersbeestje.
Dit bij dit beestje zaten deze eitjes. (foto 2)  

ria.versteeg

CiteerGeacht Forum,
Deze foto's zijn gemaakt op 20-5-2007.
Is dit een Tweestippelig Lieveheersbeestje of een Viervleklieveheersbeestje.
Dit bij dit beestje zaten deze eitjes. (foto 2)
De eitjes.
Groetjes Ria Versteeg.

Arp

#2
De foto van de kever is net wat aan de vage kant, maar ik zou er toch een tweestip van maken, Ik meen helemaal vooraan het halsschild nog een wit randje te zien (??!) en ook de wat puntigere kont en zo te zien wat vlakkere habitus associeer ik niet met een viervlek. Het patroon, met name de wat ovale vlekjes middenop zou heel goed wel viervlek kunnen zijn. De vlekjes vooraan vind ik iets te onscherp, maar liggen wat mij betreft voor een viervlek wat te veel naar voren en de onderrand toe.

Theoretisch zou ook tienstip nog in aanmerking komen. Er wordt hier altijd erg op de kleur van de poten gehamerd (zwart=tweestip, roodbruin=tienstip), maar dat kenmerk is volgens andere fanatieke keveraars die ik ernaar vroeg niet 100% hard en zou zeker bij een overwegend donker/zwart dier zoals deze wat voorzichtig gebruikt moeten worden. Om te zien of de voor de tienstip typische deuk in de bibs zit vind ik de foto niet duidelijk genoeg. Persoonlijk zou ik er Adalia spec. van maken of een onzekere tweestip.

De eitjes horen er niet bij. Adalia-eitjes zijn langwerpiger ovaal, geliger en worden netter bij/tegen elkaar afgezet. Wat het wel is? Hééél misschien iets wantsigs (richting zuringrandwants??), maar daar vind ik ze eigenlijk ook te onregelmatig van vorm voor - sorry.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ria.versteeg

CiteerDe foto van de kever is net wat aan de vage kant, maar ik zou er toch een tweestip van maken, Ik meen helemaal vooraan het halsschild nog een wit randje te zien (??!) en ook de wat puntigere kont en zo te zien wat vlakkere habitus associeer ik niet met een viervlek. Het patroon, met name de wat ovale vlekjes middenop zou heel goed wel viervlek kunnen zijn. De vlekjes vooraan vind ik iets te onscherp, maar liggen wat mij betreft voor een viervlek wat te veel naar voren en de onderrand toe.

Theoretisch zou ook tienstip nog in aanmerking komen. Er wordt hier altijd erg op de kleur van de poten gehamerd (zwart=tweestip, roodbruin=tienstip), maar dat kenmerk is volgens andere fanatieke keveraars die ik ernaar vroeg niet 100% hard en zou zeker bij een overwegend donker/zwart dier zoals deze wat voorzichtig gebruikt moeten worden. Om te zien of de voor de tienstip typische deuk in de bibs zit vind ik de foto niet duidelijk genoeg. Persoonlijk zou ik er Adalia spec. van maken of een onzekere tweestip.

De eitjes horen er niet bij. Adalia-eitjes zijn langwerpiger ovaal, geliger en worden netter bij/tegen elkaar afgezet. Wat het wel is? Hééél misschien iets wantsigs (richting zuringrandwants??), maar daar vind ik ze eigenlijk ook te onregelmatig van vorm voor - sorry.
Beankt Arp,
Voor je goede uitleg Ik begrijp nu waarom ik er zekf niet uit kwam.
Groetjes Ria.

Arp

#4
CiteerBeankt Arp, Voor je goede uitleg ...
Laat je niet misleiden door het lange verhaal. Ik ben ook maar een verschrikkelijke amateur en veel woorden drukken vooral onzekerheid uit. Een Jan, Theodoor, Kees of Gera (etc.!) hebben wrschnlk aan twee woorden genoeg - en dat zouden best wel eens andere kunnen zijn dan de mijne  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Ik zou ook voor Adalia bipunctata gaan, maar de foto is me net te vaag om voor 100% te gaan.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

ria.versteeg

CiteerIk zou ook voor Adalia bipunctata gaan, maar de foto is me net te vaag om voor 100% te gaan.
Bedankt Jan, Gr, Ria.