Hoofdmenu

Goede loep gezocht

Gestart door peter van santbrink, november 09, 2017, 11:46:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

Ik wil graag een goede loep kopen om de kleine details van de planten te kunnen bekijken; waar moet ik op letten, zat zelf te denken aan een 15x vergroting,  via google ben ik deze site tegengekomen:

https://www.veldshop.nl/nl/veldwerk/insecten/loepjes/

en deze lijkt me wel goed: https://www.euromex.com/nl/producten/producten/loepen-meetmicroscopen/inslagloepen-led-uv/

lijkt mij dat triplet betere kwaliteit levert en verlichting kan handig zijn, lijkt me

Ben brildragend dus diameter lens wil ik zeker niet te klein hebben

Iemand nog tips en evt nog andere items die handig zijn in het veld voor het determineren van planten (pincet, schaartje misschien ?)

Rien Ondersteijn

Peter;ik vind dat een goed werkbare loep zeker een vergroting van 20 x mag hebben
Ik had er ook eentje met verlichting maar op het 'moment surprême' was ie leeg..
Goed licht moet je tóch hebben met of zonder verlichting.
Waar je op zou moeten letten ook: of het draaigedeelte van de huls met de loep gemaakt is met een 'klinknagel' of twee schroefjes in elkaar.Die laatste draaien steeds weer los bij het openklappen...


P.S. En mocht iemand in Groeve Blom [Berg & Terblijt] een loep gevonden hebben,dan is ie van mij.
Groene groe[n]tjes.Rien.

gbeersma

Peter, in groeve Blom hebben ze erg goede en goedkope loepjes..  ;D
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

dirder

Als je geen sleutel gebruikt, heb je ook geen loupe nodig. In het andere geval is 10 x voldoende.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Pieter Stolwijk

De opmerking van Rien over schroefjes of klinknagel is zeer relevant. Ik ben door het spontaan losdraaien van een schroefje een loep kwijt geraakt.
10x en verlichting werkt bij mij uitstekend. Prijs tussen 16 3n 20 euro via internet.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Rien Ondersteijn

Citaat van: gbeersma op november 09, 2017, 14:36:09 PM
Peter, in groeve Blom hebben ze erg goede en goedkope loepjes..  ;D

Ja Gerard : dat was een verd[...] goeie !
[zonder schroefjes ].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Ik vind 15x wel fijn, maar heb het daarvoor jarenlang met 10x gedaan. Ik mis de verlichting zelden. Als je ook mossen en vooral korstmossen wil gaan bekijken (terwijl ze vast zitten op de ondergrond) is verlichting volgens mij wel erg fijn.
groet, Willemien Troelstra

wim van wijngaarden

schroefjesprobleem is makkelijk op te lossen: schroefjes los - druppeltje nagellak erin- schroefjes weer vastdraaien (werkt al 40 jaar bij 3 stuks)

ik gebruix 12 x, voor mossen 20x, bevalt goed

verlichting alleen bij obscuur werk.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

HPM

Ik gebruik mij hele leven al loepjes zonder verlichting en zonder schroefjes.
Herman van der Meer

Rien Ondersteijn

Over die verschillen : de tiender vind ik toch minder fijn dan de twintiger.
De 47-er die ik ook nog heb is te klein van beeld.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Hannie Luijten

Ik heb een 10x loep van Eschenbach. Die gaan een leven lang mee. Met schroefjes en die zijn dus nog nooit en te nimmer los geraakt terwijl ik hem inmiddels toch al 35 jaar in gebruik heb.  Ik denk wel dat ik tegenwoordig 15 of zelfs 20x misschien wel prettiger zou vinden, mijn ogen worden er namelijk ook niet beter op.
Groet, Hannie

Oscar

Loopjes zijn lastig. Vaak klopt de vergroting niet. Bij 10x wordt 1mm dus 1cm maar in de praktijk is het vaak veel minder. Hoe goedkoper het loepje hoe vaker (en erger) dit voorkomt. Loepjes die echt 10x of 20x vergroten zijn er niet zoveel. In het veld is 20x heel veel. 1mm wordt dan 2cm. Stilhouden en scherpstellen vraagt dan om heel goed licht en om supervaste handen. Last but not least moet je opletten in hoeverre het beeld vervormt tussen het midden en de rand van de lens. Hoe minder, hoe beter de loep. Veel goedkopere loepjes vergroten nauwelijks en vervormen enorm.

Tip: in Amstelveen zit een winkel (Ganymedes) die alles verkoopt waar een lens in zit. Die hebben loepjes liggen. Daar heb ik de mijne uitgezocht. Je trekt wat liggende vetmuur tussen de straatstenen uit en je kunt gaan vergelijken.

Zelf gebruik in het veld meestal een 'eyepiece' loepje van 5x die ik tijdens mijn studie van een docent heb gekregen. Die vervormt niet, heeft een hoge lichtopbrengst en stilhouden is geen probleem. Vrijwel alles wat je moet kunnen zien voor determinatie van een zaadplant kun je daarmee in 1 oogopslag al zien, mogelijk muv kleinbloemige grapjes etc. Voor mossen ideaal voor habitus. Verder heb ik een heel klein loepje in mijn zak van 10x (maar dan echt 10x, en zonder vervorming naar de rand) voor als een keertje iets meer nodig is, bijv een urntje of een sporenkapsel.

Met groet,
Oscar

Hannie Luijten

Eschenbachloepen zijn precisieloepen, ze vertekenen niet. En ze zijn helaas niet goedkoop.
Groet, Hannie

Rien Ondersteijn

Heb je gelijk in Hannie,maar weet je zeker dat ie schroefjes had ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Nathalie De Somer

Hallo Peter,
Er zijn goede biologenloepen bij Vermandel entomologie speciaalzaak online te koop (http://www.vermandel.com). Ik gebruik zelf de 20x loep en die is perfect en van zeer stevige kwaliteit (http://www.vermandel.com/?s=loep&post_type=product).
Werkgroepleden die de goedkopere loepen kochten zijn al aan de volgende toe wegens loskomende onderdelen, uiteindelijk ben je dan niet goedkoper uit.
Ik moet wel mijn multifocale bril rechtop zetten bij gebruik, maar dat stoort me niet.
Andere loepen en vergrootmateriaal zijn er ook te koop, dus leef je uit!  ;)

vriendelijke groet
Nathalie

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

HPM

De Rolls Royce onder mijn loepjes is er een van de N.V. Lak- Verf- en Inktfabriek 'Premier' uit Loosduinen.
Waarschijnlijk een jaar of 70 oud dus je hebt er misschien wel eens een kaars of petroleumlamp bij nodig.
Herman van der Meer

Hannie Luijten

Citaat van: Rien Ondersteyn op november 11, 2017, 21:31:44 PM
Heb je gelijk in Hannie,maar weet je zeker dat ie schroefjes had ?

Beetje late reactie maar dit topic was me even ontlopen.
Nou, hij had geen schroefjes, hij heeft ze nog steeds  ;D




Groet, Hannie

marcel234

Citaat van: Pieter Stolwijk op november 09, 2017, 19:17:55 PM
De opmerking van Rien over schroefjes of klinknagel is zeer relevant. Ik ben door het spontaan losdraaien van een schroefje een loep kwijt geraakt.
Ik ben door het spontaan losdraaien van een schroefje het schroefje kwijtgeraakt, zijn die ook ergens los te verkrijgen?
En hoe voorkom je dat ie de volgende keer weer losgaat? Velponlijm lijkt uiteindelijk niet te werken.

Rien Ondersteijn

Enkele opties :

-2- componentenlijm [beter dan Velpon..]
-een passende klinknagel erop.
-de schroefdraad beschadigen en dan er weer op zetten
-muurvast aandraaien en dan niet meer dichtklappen... Ik stop 'm open in mijn 'buidel'.

Maarrrr..ik blijf t zeggen : de kwaliteit van vroeger wordt niet meer gemaakt[ behalve bij oude Golfjes..]
Die met de kwaliteit van vroeger is in groeve Blom verloren geraakt .
Groene groe[n]tjes.Rien.

marcel234