twijfel braamsluiper of grasmus

Gestart door Fvegmond, oktober 06, 2017, 11:10:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Fvegmond

Beste mede waarnemers,

We twijfelen over bijgaande vogels

2 weken terug op texel gezien in een flock met zwarte mees, koolmees, staartmees en zwartkoppen en een enkele tjiftjaf.....

maar is bijgaande foto een foto van een braamsluiper of toch een grasmus.(geen geluid gehoord)

alvast bedankt.

groeten Frans

Alexander Devos

Op basis van de oogring zou ik grasmus besluiten.  Braamsluiper heeft enkel een wit randje aan de onderkant van het oog.  Grasmus heeft rondom het oog wit waarbij het wit aan de bovenkant rond het oog wel opvalt.  Net zoals bij jouw vogel het geval is.

frankneijts

Citaat van: Alexander Devos op oktober 06, 2017, 18:26:34 PM
Op basis van de oogring zou ik grasmus besluiten.  Braamsluiper heeft enkel een wit randje aan de onderkant van het oog.  Grasmus heeft rondom het oog wit waarbij het wit aan de bovenkant rond het oog wel opvalt.  Net zoals bij jouw vogel het geval is.

In het voorjaar (min of meer gesleten kleed) gaat dat vaak inderdaad op Alexander maar in dit geval betreft het een vers geruid kleed en dan is die oogring dikwijls heel wat completer bij Braamsluiper.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Alexander Devos

Dank voor de uitleg, Frank. Ik kan de topicstarter niet verder helpen in dit geval.  Los van die oogring, doet ie mij meer aan braamsluiper dan op grasmus denken

frankneijts

Ik zou er ook een Braamsluiper van maken. Of het dan nog een Aziatische (onder) soort zou kunnen zijn durf ik niet te zeggen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op oktober 07, 2017, 19:25:35 PM
Ik zou er ook een Braamsluiper van maken. Of het dan nog een Aziatische (onder) soort zou kunnen zijn durf ik niet te zeggen.
Ik durf wel te zeggen dat het een braamsluiper is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Fvegmond

Bedankt allemaal.

Oosters, westers, vaal,  :rolleye: etc..... Braamsluiper of Grasmus is voor mij genoeg  :duim: