onbekend fraai plantje

Gestart door Mario Renden, september 02, 2017, 16:25:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/143573575
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2017-08-16 Maastricht - Sint Pietersberg Zuid
Foto's:


bij voorbaat dank Mario Renden

M.V.S

Waar zijn je andere fotos?  Beetje hardleers

Dit is bonte luzerne
Groetjes, Marc

Mario Renden

Nou nou Marc. Wat had ik anders op de foto moeten zetten? In ieder geval bedankt.

M.V.S

Het is toch al meerdere keren gevraagd om de mensen die vrijwillig zo vriendelijk zijn om jouw ladingen onbekende planten te determineren, in ieder geval van meerdere goede foto's te voorzien?

Ik merk aan je reactie dat je het blijkbaar vervelend vindt om dat te doen en of er steeds aan herinnerd te worden. Bij deze op persoonlijke titel de mededeling dat ik het vervelend vind dat je steeds maar één foto blijft maken van een plant. Ik zal dus niet meer op je vragen reageren, om te voorkomen dat we elkaar blijven vervelen.

Fotografietips staan overigens gewoon op de site hier: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=13137.0
Groetjes, Marc

Rien Ondersteijn

Ik geef Marc gelijk wat betreft het aantal foto's;
Ik was bij de allereerste aanblik effe 'beduusd'-zo van : 'huh,wa's di ? 'omdat ik de combinatie bloemen ['het is toch een Vlinderbloemige?...!']
en bladeren niet zag.
Tóch een aandachtspuntje Mario ...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Mario Renden

Beste Rien,

Ik zal nog meer foto's maken van dezelfde plant en plaatsen, ook al denk ik dat er geen extra kenmerken te zien zijn. ;)

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

Rien Ondersteijn

Nou-ik ben benieuwd of je dat ook nog vindt als je ter plekke bent.
[m.a.w. of er geen blaadjes aan zitten...]
Groene groe[n]tjes.Rien.

HPM

Mario, het gaat niet zozeer om het aantal foto's, maar om dat de belangrijkste kenmerken van de plant te zien zijn. Een bloem is vaak niet voldoende. Bij dieren geeft je ook niet alleen maar een foto van neus of kont ter determinatie.
We willen een plant, struik of boom zien, en stengels, bladeren en bloemen en als het nodig is vruchten. Kortom, alles wat nodig is voor een juiste determinatie. Prima als je dat in een foto kan vangen, maar meestal zal dat niet mogelijk zijn.
Wat er nodig is voor de determinatie zou je ondertussen toch wel kunnen weten.
Herman van der Meer

migratorius

Voor de juiste determinatie van de onmiskenbare Bonte luzerne staat er (toevallig) genoeg op de foto.

JanHein

nielseimers

Ik sluit mij aan bij eerdergenoemde argumenten.

Mario, als je een plant herkent en weet dat enkel bloemen genoeg zijn voor het beoordelen van de waarneming, is dat uiteraard prima. Wanneer je een plant niet kent, moet je het zekere voor het onzekere nemen en alles fotograferen wat mogelijk interessant kan zijn voor een determinatie: bloem, vrucht, stengel, blad (bovenzijde, onderzijde), beharing en natuurlijk een foto van de gehele plant.

Mario Renden