Waarom zijn er zo weinig waarnemers voor planten?

Gestart door Hinko, december 14, 2005, 20:11:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

elmar prins

Hisko,

wat mij betreft zijn jullie/ ben jij  echt webtovenaars.


Dit is fantastisch.

Als ik zo alleen maar hoef over te vinken, ga ik dat zeker doen in het nieuwe plantenseizoen.

En als ik dan zomaar door mij zelf ingevoerde en door anderen ingevoerde gegevens kan inzien/uitdraaien. Zeker tussen bepaalde coördinaten, dan is het plaatje helemaal compleet.

Mijn waarnemingen gaan naar Waarneming en niet (direct) naar floron !

Misschien is het goed om met floron wel nieuwe afspraken te maken over wederzijdse gegevensuitwisseling.


Volgens mij vullen Waarneming en floron elkaar op zich perfect aan.

Floron met de grote deskundigheid en oude/recente  gegevens, maar de zeer moeizame communicatie met vrijwilligers, de moeilijke toegankelijkheid, de arrogantie (sorry, mijn mening); (Dit laatste geldt niet voor de districten of Dc's , maar voor  het centraal orgaan !!!)

Waarneming met de fantastische programmatuur, supergoede toegang tot de beheerders (een pluim), het forum etc. etc. maar minder deskundigheid in zijn totaliteit. Maar wel steeds meer zeer goede deskundigen sluiten zich aan.

Ik pleit voor een symbiose

En voor Waarneming: zeer veel bewondering !

Groet,

Elmar







Corryabbink

#61
Hisko,

Alle bewondering. Zou veel werk verminderen. Om het plaatje rond te maken de gegevens die Floron vraagt b.v. industrieterrein of iets van dien aard ergens kunnen aanvinken. Ik betwijfel echter of ze daarmee iets doen. Maar wat wel belangrijk is : een tweede vakje voor hoeveelheden. Dit geldt uiteraard alleen voor RL- en Aandachtsoorten en zou met de code van Floron ingevuld kunnen worden. Dan is m.i. het exportplaatje compleet en zijn alle partijen tevreden.

Jullie lijken te verwezenlijken waar ik al jaren op wacht.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Hallo Hisko,

Op een lijst streep ik soms alle biotopen aan en in de database vind ik het nergens terug dus is het waarschijnlijk alleen relevant voor de RL-soorten. Hiervoor worden aparte lijsten ingevuld. Die codes zijn al in de database van waarneming.nl aanwezig en zouden alsnog later toegevoegd kunnen worden.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

de ipi code komt ook voor op het floron streepformulier.
op de digitale streeplijst staan alleen algemene soorten,ik dacht dat je daarvoor geen aantallen hoeft op te geven.
maar corrigeer mij maar.
het lijkt mij dat zz soorten meer informatie nodig hebben dus die voer je dan via het normale invoerscherm in.
in wrn.nl zie je de ipi code terug in het waarnemingen detailscherm.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

#64
Hallo Hisko,

Voor gewone soorten zijn geen hoeveelheden nodig. Alleen voor de RL en Aandachtssoorten. Biotoopgegevens betreffen alleen RLsoorten. Voor de rest wordt m.i. niets met biotoopgegevens gedaan daar er bij een totale lijst immers niet te zien is welke soort in een bepaalde biotoop gevonden is.

Dan het volgende:

Daar er met frequentie gewerkt wordt vallen een heleboel RLsoorten niet onder zz en voor die soorten is het wel belangrijk dat de biotoop opgegeven kan worden + aantal+exacte vindplaats(GPS of nadere coördinaten)

Dan de aandachtsoorten. Deze vallen ook niet allemaal onder zz.
Het beste zou zijn de totale lijst te plaatsen en bij aandachtssoorten en RLsoorten een extra vakje te maken. Daarna zou de waarnemer bij de RLsoorten een IPIcode kunnen plaatsen.
Als ik dan zo'n lijst zou invoeren zou dat in 1 x kunnen en naderhand zou ik een aanvulling voor de RLsoorten kunnen geven(exacte datum+GPS+IPI).

Een ander idee lijkt mij nog het gemakkelijkst te realiseren.
Alle soorten uitgezonderd de RLsoorten invoeren met het formulier en de RLsoorten apart invoeren dan kan alles ineens toegevoegd worden en er al dan niet een embargo opgezet worden.

Het zijn maar voorstellen.
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Vincent

Bij de ponscode (zie tabblad admin van een soort) staat vrij vaak een nummer vermeld, en dat zijn de nummers van de floronlijst. Als die nu ook op de lijst worden gezet, dan zien we wel welke soorten nog geen nummer hebben, dan voeg ik die wel even toe. Misschien kunnen we dan de aandachtssoorten koppelen aan dat nummer, en dat er bij die dan een aantalsvakje verschijnt.
Vincent

hiskodevries

samengevat
als de rlsoorten een voorkomen>2 krijgen dan is de invoerlijst klaar voor gebruik?
de ipi code wordt optioneel.
hoeft niet geselecteerd te worden,maar mag wel.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

#67
Hallo Hisko en Vincent,

Betekent dat, dat dan de totale lijst aangevinkt kan worden ? Aantalsvakje voor Aandachtssoorten en RL + al dan niet in te voeren IPI voor de laatste soort ?

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Vincent

#68
Hisko, er zijn ook niet rode-lijst soorten waarvan wel aantallen worden verzameld, o.a. Adderwortel, Dotterbloem en Witte Waterlelie. (De aandachtssoorten)
Vincent

hiskodevries

ik wil best alle soorten in die lijst zetten,maar dan wordt deze wel heel lang.
aantallen en ipi alleen voor rl soorten en aandachtsoorten is weer een heel ander verhaal,kortom meer werk.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

De lijsten van RL- en aandachtssoorten zijn wel op het net te vinden.
Dit jaar verandert er i.v.m. de nieuwe Flora weer het een en ander en ik weet niet of er nog doorgegaan wordt met het AA-project. (=Aandachtssoorten).

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Hallo Hisko en Vincent,

Een lange lijst werkt op zich gemakkelijker dan telkens moeten zoeken naar een andere voor b.v. zz soorten. Bovendien kennen de meeste floristen de RL en AAsoorten uit hun hoofd en weten ze de frequenties niet of het moeten wel heel zeldzame vondsten zijn.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

#72
check again.
als je op afdrukvoorbeeld drukt heb je gelijk een afstreeplijst voor in het veld
(wel 58 pagina`s maar ja)
aantal toegevoegd + kleurkodes die zz aangeven
je moet wel breedband hebben vrees ik

-----------
to do onder water gebied erbij bepalen
waarnemingen ook opslaan in database
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Hallo Hisko,

De lijst zou ik nooit afdrukken zolang Floron streeplijsten verstrekt. Het verzamelen van gegevens door Floron door ze uit Waarneming.nl op te halen betekent immers alleen maar minder werk voor ze. Daarom is het ook zo belangrijk dat er een zekere coördinatie in het verzamelen van gegevens komt.
Daar hebben de waarnemers, Floron en Waarneming.nl allemaal baat bij.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

#74
heb je de link nu al weer eens opgestart Corry ?
naar wens ?
http://www.waarneming.nl/coordinaat_tab_inv.php
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Hallo Hisko,

Het is me nog niet helemaal duidelijk. Ik ga eerst eten m'n wederhelft is zojuist thuisgekomen.

Groet,
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

de invullijst is uitgebreid met aantal en een kleurcode voor de zz
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

#77
Grappig, het is alleen een enorm lange lijst. Misschien een selectie maken van alleen de algemeenste soorten en de zeldzamere op verzoek...Maar ik betwijfel of het extra programmeerwerk opweegt tegen het iets snellere scrollenbij het invullen.

Een streeplijst van Floron heeft cijfercodes voor de soorten. Ik had denk ik een simpel invoerscherm gemaakt met alleen een soortnummer en een enter-toets. Voordeel van dit scherm is dat je ook met niet-floron streeplijsten aan de slag kunt. Als er vraag naar is zou je kunnen overwegen te sorteren op ned. naam .


CiteerDit jaar verandert er i.v.m. de nieuwe Flora weer het een en ander en ik weet niet of er nog doorgegaan wordt met het AA-project. (=Aandachtssoorten).
Dan lijkt het me niet handig om de programmutuur af te laten hangen van dit soort typen...en het is ook niet nodig. De informatie die bij een AA of een RL-soort hoort kan ook bij de blauwe i worden ingevoerd. Maar wil je die informatie wel zo nauwkeurig op internet hebben staan.

Zie de beroemde herstschroefoprchissen op de website van FLORON.

hiskodevries

leuk Marcel, zo was het eerst en toen wilden ze alles.
oh oh oh
ik denk dat ik voor elke gebruiker een eigen invoerscherm ga maken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

#79
ik hoef geen apart invoerscherm...

De kleurcodes lijken freqenteklassen - voor zover ingevuld.
Biotoop lijkt me de hele lijst maar dat kun je uiteraard met de blauwe i per soort instellen.

Corryabbink

Hallo Hisko,

Een lange lijst maar het is een kwestie van scrollen.
Nummerinvoer zou van mij ook mogen doe ik nu ook. Ik toets een nummer druk op enter en daarna zie ik de soort vervolgens ga ik weer verder.

Het idee van Marcel een Ned.talige lijst had ik ook in mijn hoofd maar zal wel realiseerbaar zijn.

De kleurcodes zijn mij niet duidelijk.

Vervolgens is mij niet duidelijk of het kiezen van een biotoop gebonden is aan de plant of aan het hele hok.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

hiskodevries

#81
de kleur van de naam geeft de zz aan
zwart=1 zeer algemeen
blauw=2 algemeen
rood=3 zeldzaam
donkerrood=4 zeer zeldzaam

de ipicode geldt voor de hele invoer. als ik per regel een listbox moet vullen dan staat de pagina een week te laden denk ik

moet aantal een echt getal zijn of een abundantie-getal ( 1 t/m 5) ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corryabbink

Bedankt Hisko,

Liefst een abundantiegetal.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Vincent

#83
Misschien de pagina op delen in meerdere pagina's? 3 of 4, dat gaat iig sneller. Of heeft de rest liever 1 lange lijst?
Vincent

Corryabbink

Hallo Vincent,

Het maakt mij niet uit. Misschien is bladeren net zo gemakkelijk. De soorten mogen ook nog wel iets minder tussenruimte hebben.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

CiteerOf heeft de rest liever 1 lange lijst?
Dat zoekt makkelijker. Maar de hoofdpagina van waarneming.nl is ook niet 1 lange lijst..

hiskodevries

#86
drie pagina's zal niet sneller werken,
want als je op pag 3 bent en je bent op op pag 1 wat vergeten dan moet je weer terug. de vraag is ook of dat technisch wel kan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

mhospers

#87
Ik denk dat als je in de lijst gaat zoeken dat met Ctrl-F gaat doen en niet scrollend. En dan is het het handigst als je alle namen op een pagina hebt staan.

Mark van Veen

#88
Citeerheb je de link nu al weer eens opgestart Corry ?
naar wens ?
http://www.waarneming.nl/coordinaat_tab_inv.php
Is het nog een optie meerdere kolommen te gebruiken? De tweede kolom namen kan dan weg (kun je immers ook met de languageknop regelen), en dat schept ook op een kleiner scherm ruimte voor een tweede kolom. Evt. zet je een variabele bovenaan waarin het aantal kolommen te kiezen valt (voor degene met een groot scherm).

Als Dylan straks zijn nieuwe invoerscherm klaar heeft, kun je (als aparte invoeroptie) deze lijst onder zijn invoerscherm plaatsen. Dat vervangt de combobox met soortnamen dan. Dan kan deze lijstinvoer ook voor andere groepen toegepast worden (best handig voor libellen!!).
groet,

Mark van Veen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0