De huismussen komen!

Gestart door Hannie Luijten, december 10, 2007, 14:26:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

De afgelopen negen jaar heb 2x één mus in de tuin gezien. Hier zijn ze dus een zeer grote zeldzaamheid. Verleden week, daags nadat de Grote gele kwikstaart in de tuin zat (heb hem niet meer teruggezien  :( ) zat er een vrouwtjes huismus in de tuin. Alhoewel ik steeds goed heb zitten opletten, zag ik ook die niet meer terug. Maar vandaag: 2 mannetjes en 1 vrouwtje. Waar ik het aan te danken heb?
Nu vraag ik mij af, moet ik die nu wel of niet melden. Heeft dat zin?  
Groet, Hannie

Jeroen Nagtegaal

#1
Alles wat je meldt in zinvol, Hoe meer je doorgeeft, dus ook de koolmezen, kauwen en merels, Hoe beter. Zo ontstaat er een volediger beeld van de verspreiding en je kunt dan een beeld vormen van een voor of achteruitgang van de soort. Je bent niets verplicht, de keus is dus aan jou wat je invoert. Zelf voer ik elke nieuwe of schaarse tuingast in. Dus in jouw geval ook de 3 huismussen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hannie Luijten

Oké dan ga ik ze invoeren. Dank je  ;)  
Groet, Hannie

Rinie van Reenen

Voor bepaalde plaatsen is het zeker zinvol een Huismus te melden! Bij ons meldt ik niet iedere Huismus die ik zie (want dan heb ik nog maar twee opties: in een kamer zonder raam gaan zitten, of me fulltime wijden aan Huismusregistratie), maar in grote delen van A'dam bijvoorbeeld is een Huismus zeldzamer dan een Grote Gele Kwik.
Groet, Rinie van Reenen

frankw

ik telde er bij mijn balkon zo'n 40-50 vanochtend.. ook wel een stijgende lijn. ook ten opzichte van vorig jaar

michel.wissink

Ook bij ons enkele tientallen per dag.
En de Sint heeft daar al slim op ingespeeld door mij een mussennestkast te schenken.
Trouwens ook weer veel koolmezen, na een stille zomer, en nóg meer pimpelmezen. Gezellig hoor!
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Jos Welbedacht

Als de jongen net uitgevlogen zijn tellen wij er hier soms wel meer dan 80.
:blink:






Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Hannie Luijten

CiteerVoor bepaalde plaatsen is het zeker zinvol een Huismus te melden! Bij ons meldt ik niet iedere Huismus die ik zie (want dan heb ik nog maar twee opties: in een kamer zonder raam gaan zitten, of me fulltime wijden aan Huismusregistratie), maar in grote delen van A'dam bijvoorbeeld is een Huismus zeldzamer dan een Grote Gele Kwik.
De stand is 3-1 voor de huismus! We gaan een mussenhotel maken dus wie weet wordt ik ooit nog eens gek van hun onophoudelijke gesjilp  :rolleyes:  
Groet, Hannie

michel.wissink

Citeerwie weet word ik ooit nog eens gek van hun onophoudelijke gesjilp
Altijd beter dan gek worden van de stilte ...
-_-  
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Vincent Hart

CiteerVoor bepaalde plaatsen is het zeker zinvol een Huismus te melden! Bij ons meldt ik niet iedere Huismus die ik zie (want dan heb ik nog maar twee opties: in een kamer zonder raam gaan zitten, of me fulltime wijden aan Huismusregistratie), maar in grote delen van A'dam bijvoorbeeld is een Huismus zeldzamer dan een Grote Gele Kwik.
Amen!
Ik vin 'n GGK in de tuin aardig, een mus zou m'n week maken... Huismus is inmiddels uitgestorven in Amsterdam-Centrum (terwijl we d'r vroeger over struikelden en het de meest algemene vogelsoort was). Ik weet nog 1 paartje 100m buiten het centrum maar ook in veel stadsdelen rond het centrum is huismus inmiddels zonder meer een zeldzaamheid geworden. Voor ggk zit ik inmiddels op dubbele cijfers vanuit huiskamers/werkvloeren op diverse plekken in Mokum...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

vuurvlinder

Die GGK zou ik wel eens in mijn tuin willen zien. Die mussen zijn hier talrijk, er zitten dagelijks 30 tot 40 mussen rond de voerplaats.  :P  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

rieja

Citeer
Huismus is inmiddels uitgestorven in Amsterdam-Centrum (terwijl we d'r vroeger over struikelden en het de meest algemene vogelsoort was). Ik weet nog 1 paartje 100m buiten het centrum maar ook in veel stadsdelen rond het centrum is huismus inmiddels zonder meer een zeldzaamheid geworden.
Even knippen en plakken uit een artikel:

Verlaging populatie kleine vogels
In Nederland is de mus een zeldzaamheid geworden en in sommige landen is de mus op de lijst van bedreigde diersoorten geplaatst. Kunt u zich van ruim 10 jaar geleden nog de grote groepen tjirpende musjes herinneren. Ze zijn nagenoeg volledig verdwenen uit het straatbeeld.
Er zijn aanwijzingen dat vooral kleine vogels erg gevoelig zijn voor elektromagnetische straling. Zelfs kippenembryo's overleven blootstelling aan straling niet en mussenembryo's zijn waarschijnlijk nog een heel stuk vatbaarder. Zie x/85#embryo .

Ook zijn er berichten ontvangen van mensen die duiven houden. Toen een GSM zendmast dichtbij de duiventeelt geplaatst werd, werden de duiven van de een op de andere dag extreem agressief: ze pikten elkaars veren uit het lijf en waren erg onrustig. Toen de duiventeelt verplaatst werd (verhuizing), verdwenen de problemen zo snel als ze gekomen waren.

Ik heb ook een vraag over ganzen geplaatst en gezien mijn weten kruist dit elkaar.
Ik weet namenlijk zeker dat de electromagnetische velden invloed hebben op elk levend organisme.

Groet,
Rieja.

Dinant Wanningen

Wat me wel is opgevallen na de schaarse populatie  van mussen de laatste jaren in het stedelijke gebied dat deze zich verplaats hebben naar het landelijk gebied en daar mee bedoel ik boerenerven hier is voldoende voer en nestgelegenheid voorhanden voor onze straatjongens zo noem ik ze altijd.
Mijn waarneming betreft Twente dat kan in andere delen van Nederland totaal anders zijn misschien iets om onderzoek naar te doen.
Groet ,Dinant


Hannie Luijten

Citeer
Citeerwie weet word ik ooit nog eens gek van hun onophoudelijke gesjilp
Altijd beter dan gek worden van de stilte ...
-_-
Nou dat zal hier niet gauw gebeuren het is hier vrijwel nooit stil  :(

Bij mijn moeder (Maastricht) zaten altijd heel veel mussen, en er zitten nog steeds heel veel mussen. Ik heb er altijd een slechte en soms geen ontvangst op mijn gsm. Geen mast in de buurt - toevallig? Maar als duiven en mussen er last van hebben dan moeten de andere vogels dat ook (?), en die zijn er toch wel nog steeds  :huh:
Groet, Hannie

meike

De mus, volmaakte eenvoud, toch razend interessant. Een cultuurvolger, maar op en top onafhankelijk. De teruggang komt ook omdat wij  te netjes zijn geworden: GFT niet meer op de hoop maar in de groene container, diervoeders in afgesloten silo's, onkruid(zaad) weghalen, gaten en kieren in de daken dichtstoppen, hekken ipv hagen gebruiken etc. In 2001 heeft de KNNV een onderzoek gedaan naar de mus, ook naar de teruggang van de populatie. Misschien is het tijd voor een vervolg? Ik vind het een aanbeveling waard juist voor deze holenbroeders (ja toch?) nestkasten op te hangen. Ik heb 6 aardewerk mussenpotten op mijn dak geplaatst, komend jaar hoop ik resultaat te zien, hoewel ik meer heggemussen in de tuin heb dan ringmussen en al helemaal weinig huismussen. Misschien moet ik wat meer "coke-bolletjes" van Tuinland ophangen....(zie vogels voeren). Er bestaat trouwens ook een stichting Mus, met (eenvoudige) weetjes.

Inge van der Wulp

Ik dacht vanmiddag dat ik de eerste huismus weer terug in mijn tuin had. Maar volgens mij heb ik het toch mis. Is dit wel een mus?

(na het maken van deze foto's heb ik overigens meteen besloten mijn sigma zoom objectief een enkele reis prullenbak te geven en vanavond nog een Canon 100-400 L IS USM te gaan halen)
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Inge van der Wulp

Foto 2
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

BWoets

Dit is een vrouwtje Vink, ook leuk in de tuin!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

BWoets

Citeer(na het maken van deze foto's heb ik overigens meteen besloten mijn sigma zoom objectief een enkele reis prullenbak te geven en vanavond nog een Canon 100-400 L IS USM te gaan halen)
Goede keus! Ben er zelf erg tevreden over...
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Inge van der Wulp

CiteerDit is een vrouwtje Vink, ook leuk in de tuin!
Meteen de waarneming aangepast!

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3276289

Ik wacht nog steeds op de terugkeer van de eerste huismus  :rolleyes:  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Inge van der Wulp

Citeer
Citeer(na het maken van deze foto's heb ik overigens meteen besloten mijn sigma zoom objectief een enkele reis prullenbak te geven en vanavond nog een Canon 100-400 L IS USM te gaan halen)
Goede keus! Ben er zelf erg tevreden over...
Ik hoop dat ik dat ook ga worden. Ik was vanmorgen dus in het veld om een beetje met mijn (redelijk nieuwe EOS 40D) camera te oefenen. Ik zag een Roerdomp van heel dichtbij maar de kwaliteit van mijn sigma zoom is dan zo vreselijk slecht (zelfs van dichtbij) dat de foto nergens op lijkt. http://waarneming.nl/fotonew/2/263842.jpg

Ik graai het geld bij elkaar wat ik voor de Bultrug foto's heb gehad en ga straks nog naar de winkel.

Zo nu maar weer ontopic :)
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

BramtK

Rieja, in het andere topic (over ganzen die de verkeerde kant uitvlogen) werd een artikel aangeboden waarin redelijk aannemelijk wordt gemaakt dat EMV waarschijnlijk geen invloed heeft op levende wezens. Heb je dat gelezen? Voor zowel verdwijnende Huismussen als 'de verkeerde kant' op trekkende ganzen, zijn overigens sluitende verklaringen die niets met EMV te maken hebben.

Ik ben best benieuwd op basis waarvan je een en ander dan toch met elkaar in verband denkt te brengen.

Groeten,

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

frankw

Citeer
Citeer
Citeer(na het maken van deze foto's heb ik overigens meteen besloten mijn sigma zoom objectief een enkele reis prullenbak te geven en vanavond nog een Canon 100-400 L IS USM te gaan halen)
Goede keus! Ben er zelf erg tevreden over...
Ik hoop dat ik dat ook ga worden. Ik was vanmorgen dus in het veld om een beetje met mijn (redelijk nieuwe EOS 40D) camera te oefenen. Ik zag een Roerdomp van heel dichtbij maar de kwaliteit van mijn sigma zoom is dan zo vreselijk slecht (zelfs van dichtbij) dat de foto nergens op lijkt. http://waarneming.nl/fotonew/2/263842.jpg

Ik graai het geld bij elkaar wat ik voor de Bultrug foto's heb gehad en ga straks nog naar de winkel.

Zo nu maar weer ontopic :)
goede camera en zeer goed lens, leuke combi.

Maar ik denk dat die foto van die Roerdomp niet zo is geworden door de lens.. De lichtmeting heeft denk ik een gemiddelde meting gedaan. Ik vermoed dat als je m op spotmeting zou hebben gehad dat het al 1 en ander had gescheelt.. Ook kan je natuurlijk je sluitertijd iets omlaag doen waardoor het geheel wat lichter wordt..
Of bedoel je dat het geheel niet dichtbij genoeg is?  :wub:


en what the **is dit voor een smiley? microscoop? :mic  

rieja

CiteerRieja, in het andere topic (over ganzen die de verkeerde kant uitvlogen) werd een artikel aangeboden waarin redelijk aannemelijk wordt gemaakt dat EMV waarschijnlijk geen invloed heeft op levende wezens. Heb je dat gelezen? Voor zowel verdwijnende Huismussen als 'de verkeerde kant' op trekkende ganzen, zijn overigens sluitende verklaringen die niets met EMV te maken hebben.

Ik ben best benieuwd op basis waarvan je een en ander dan toch met elkaar in verband denkt te brengen.

Groeten,

Bram
Bram,

ons verhaal is lang, maar er zijn mensen die overgevoelig( officieel 3%) zijn voor de electromagnetische belasting in ons milieu. Een mens is het grootst levend organisme op aarde. Ik kan aangeven dat ik er onwel, en als ik het niet mijd zelfs ziek,  van wordt maar de flora en de fauna niet. Niet met woorden.
En omdat ik waarneem, staat voor mij deze verklaring met stip bovenaan.

Groet,
Rieja.

frankw

CiteerEen mens is het grootst levend organisme op aarde.
??

Thijs Udo

"Een mens is het grootst levend organisme op aarde."
Begrijp ik je verkeerd?

rieja

Citeer"Een mens is het grootst levend organisme op aarde."
Begrijp ik je verkeerd?
Ik denk het. Even knippen en plakken om een verhaal te verduidelijken:

Hoogfrequente elektromagnetische straling valt onder de noemer niet-ioniserende straling. Hier komt er een vorm van energie vrij vanuit de antenne. Of dit fotonen zijn of golven is nog niet bekend. Wel is bekend dat de intensiteit per deeltje (foton) niet voldoende is om een electron uit een atoom te stoten, vandaar de term niet-ioniserend. Vanuit de ''oude'' wetenschap werd dan geconcludeerd dat dit soort straling geen biologische effecten kan hebben, omdat het niet direct een atoom kan beinvloeden. Recente onderzoeken spreken dit pertinent tegen: Hoogfrequente straling blijkt in staat om de subtiele processen te ontregelen in levende organismen en het blijkt tevens in staat om net als wel-ioniserende straling van radioactieve stoffen DNA-breuken te veroorzaken (zie o.a. EU Reflex onderzoeksrapport).

Hoe wil jij de mens dan zien? En de flora en de fauna.
Hoeveel % bstaan wij uit water?

Inge van der Wulp

Citeer
Citeer
Citeer
Citeer(na het maken van deze foto's heb ik overigens meteen besloten mijn sigma zoom objectief een enkele reis prullenbak te geven en vanavond nog een Canon 100-400 L IS USM te gaan halen)
Goede keus! Ben er zelf erg tevreden over...
Ik hoop dat ik dat ook ga worden. Ik was vanmorgen dus in het veld om een beetje met mijn (redelijk nieuwe EOS 40D) camera te oefenen. Ik zag een Roerdomp van heel dichtbij maar de kwaliteit van mijn sigma zoom is dan zo vreselijk slecht (zelfs van dichtbij) dat de foto nergens op lijkt. http://waarneming.nl/fotonew/2/263842.jpg

Ik graai het geld bij elkaar wat ik voor de Bultrug foto's heb gehad en ga straks nog naar de winkel.

Zo nu maar weer ontopic :)
goede camera en zeer goed lens, leuke combi.

Maar ik denk dat die foto van die Roerdomp niet zo is geworden door de lens.. De lichtmeting heeft denk ik een gemiddelde meting gedaan. Ik vermoed dat als je m op spotmeting zou hebben gehad dat het al 1 en ander had gescheelt.. Ook kan je natuurlijk je sluitertijd iets omlaag doen waardoor het geheel wat lichter wordt..
Of bedoel je dat het geheel niet dichtbij genoeg is?  :wub:


en what the **is dit voor een smiley? microscoop? :mic
Daar geef ik hier maar antwoord op:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...ST&f=42&t=40733

Ik heb de discussie over de lens en camera verplaatst  :lol:  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Thijs Udo

On-topic: dit jaar 2x Huismus in de tuin, daarvoor nooit, statistisch erg betrouwbaar bewijs voor de vooruitgang van de Huismus in Alkmaar.
Offtopic: ik begrijp je totaal niet, dat gedeelte over de straling nog zo-zo, maar die laatste 2 regels :unsure:
Ik zie de mens als 80 kg, en een Blauwe Vinvis als *googled even* 170 ton zoogdier...
Maar deze discussie lijkt me meer op zijn plaats in praat-maar-raak ;)

nicky hulsbosch

Hallo,

Bij mij in de tuin zitten het gehele jaar een 50 mussen.De stand is stabiel de laatste 10 jaar. Vorig jaar in de winter hebben er voor de 1e keer 6 ringmussen bijgezeten die het een heel stuk minder goed doen de laatste jaren. De gg kwikstaart doet het met 2 exemplaren wel redelijk. Vandaag had ik aan de rand van het dorp nog een groep van 200 huismussen in een takkenhoop.

nicky
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739