Zilvervlek of zilveren maan.

Gestart door mvbenten, augustus 24, 2017, 19:00:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

mvbenten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/143201398
onzeker Zilveren maan - Boloria selene gezien op 2017-08-23 France - Écuras
Foto's:


Toelichting:
Zilveren maan of zilvervlek?
bij voorbaat dank Martin van Benten

sjakgielen

Wel interessant om van Chris te horen wat in de tekening van de bovenkant de doorslag geeft naar B. dia. Daar kunnen we van leren.

mvbenten

B dia geeft zowel akkerparelmoervlinder als paarse parelmoervlinder.  Welke is het precies?

caliprobola

Citaat van: mvbenten op augustus 25, 2017, 10:34:34 AM
B dia geeft zowel akkerparelmoervlinder als paarse parelmoervlinder.  Welke is het precies?
Akkerparelmoer = paarse parelmoer. Je mag dus kiezen, zolang je het maar bij Boloria dia houdt.

caliprobola

Citaat van: sjakgielen op augustus 25, 2017, 09:45:05 AM
Wel interessant om van Chris te horen wat in de tekening van de bovenkant de doorslag geeft naar B. dia. Daar kunnen we van leren.
Ik heb er vannacht ook naar zitten kijken en dacht ook aan B. dia maar omdat het allemaal wat moeilijk was om uit te leggen waarom stelde ik wat uit om te reageren. De vleugelvorm, de donkere tekening in vleugelbasis achtervleugel, de onregelmatigheden in de rij submarginale stippen (uit de rij springend, verschil in grootte,...),...

mvbenten


sjakgielen

Wel erg subtiel die verschillen. Alleen het verschil in vleugelvorm zie ik niet zo (ook al omdat de bovenrand van de achtervleugel niet te zien is).