Zuid-Afrikaanse vlinders

Gestart door svdmolen, december 07, 2007, 16:44:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

svdmolen

Hallo Forum,

Afgelopen maand ben ik in Zuid-Afrika geweest. Daar heb ik een veertigtal dag- en nachtvlinders gefotografeerd. Een aantal heb ik met zekerheid gedetermineerd maar vele zijn mij nog niet bij naam bekend. Voor wie wil mee helpen bij het op naam brengen, op de onderstaande link zijn de foto's te vinden.

http://commons.wikimedia.org/wiki/User:Svd...can_Butterflies

Groeten,

Sander

Martin Scheper

#1
Hoi Sander,

De vlinder op de bijgevoegde foto in je bericht is Hypolycaena philippus philippus, op z'n Engels "purple-brown hairstreak", op z'n Zuid-Afrikaans "persbruinstertbloutjie".

Verder heb ik nu niet al te veel tijd, dus ik beperk me even tot de bovenste rij:
1: Leptomyrina is nu Gonamyrina, en het is geen lara, maar gorgias (Common black-eye / Gewone swartogie)
2: K. barberae is juist (Barber's ranger / ?)
3: gezien de voelsprieten een nachtvlinder (ben ik veel minder in thuis)
4: Zizeeria knysna (Sooty blue / ?)
5: de leptotes-sen zijn lastig, deze lijkt me eerder Leptotes babaulti (Babault's blue / ?)
6: Colotis ione, vrouwtje (Common purple tip (mannetje heeft ze paars) / perspuntjie)
7: Belenois gidica, mannetje (African veined white / Laeveldwitjie), tenminste, als de foto in de kuststrook is gemaakt. Lijkt sterk op B. aurota (Brown-veined white / grasveldwitjie), die verspreid over het hele land voorkomt. Door seizoensvariaties bij beide soorten (droge tijd - natte tijd) zijn ze lastig te onderscheiden.

De rest volgt een andere keer (tenzij iemand anders eerder reageert)
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

svdmolen

Bedankt voor je reactie tot zover. Ik kijk uit naar verdere aanvullingen :o)

Groeten,

Sander

Martin Scheper

Ik zag dat Zizeeria knysna ook in Europa voorkomt met als Nederlandse naam: amethistblauwtje.

Tweede rij:
8: het "paarsbruin-staartblauwtje" dus, zie mijn eerste antwoord.
9: nachtvl
10: Colotis euippe omphale (Smoky orange tip / ?)
11: L. boeticus is natuurlijk juist (Long-tailed blue / lusernbloutjie / tijgerblauwtje)
12: B. aurota is juist, mannetje (Brown-veined white / grasveldwitjie)
13: nachtvl
14: nachtvl

Derde rij:
15: nachtvl
16: Colotis ione (mannetje) is juist, zie ook eerste rij no.6 (overigens zijn meer soorten met paarse punten)
17: Kan niet missen: H. daedalus (Guineafowl / ?)
18: wel een Belenois, echter geen aurota, maar creona severina, mannetje (African common white / Afrikaans gewone witjie)
19: nachtvl
20: geen Acraea sp. maar Hyalites encedon encedon (White-barred acraea / ?) (geen zwarte band met witte vlekjes erin langs de rand van de achtervleugel)
21: Neptis saclava marpessa (Spotted sailer / spikkelswewer)
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Martin Scheper

#4
Vierde rij:
22: Byblia ja, echter clithyia (Spotted joker / ?)
23: P. demodocus is natuurlijk juist (Citrus swallowtail / lemoenskoenlapper)
24: als 18, ook een mannetje
25: C. danae is juist, mannetje (Scarlet-tip / skarlakenpuntjie)
26: Colotis auxo (voorheen C. aurora), mannetje (Sulphur orange tip / swaeloranjepuntjie)
27: als 26
28; Axiocerces tjoane, vrouwtje (Common scarlet / ralierooivlerkie). Komt in de kuststrook voor en het norrdelijk deel van het land. Lijkt sterk op A. coalescens, maar deze komt alleen voor in het midden van het noorden van het land.

Vijfde rij:
29; B. creone is juist, vrouwtje.
30: Eicochrysops messapus (Cupreous of Cape blue / koperbloutjie of Kaapse bloutjie)
31: Sarangesa phidyle (Small elfin skipper / ???-springertjie)
32: J. oenone is natuurlijk juist (Blue pansy / blougesiggie)
33: als 4
34: A. jesous is juist, mannetje (Topaz-spotted blue / hemelsbloutjie)
35: Azanus natalensis (Natal spotted blue / ?)

Zesde rij:
36: M. silenus is juist (enorme staarten!) (Common fig-tree blue / vyeboombloutjie)
37; Precis (voorheen Junonia) octavia sesamus (Gandy commodore / rooi-en-bloublaarvlerk)
38: J. hierta is natuurlijk juist (Yellow pansy / geelgesiggie)
39; D. chrysippus is natuurlijk juist, maar ondersoort aegyptius (African monarch / suidelike melkbosskoenlapper)
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

svdmolen

Martin, hartelijk dank voor het op naam brengen van de vlinders. Gelukkig had ik er toch een aantal goed :o)

Groeten,

Sander