Welke sluipwespjes uit peper-en-zoutvlinderrups? => Cotesia spuria...?

Gestart door Rayan Majoor, september 17, 2016, 18:17:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/123762543
Sluipwesp onbekend - Ichneumonidae indet. gezien op 2016-08-29 Barneveld - de Koot / Vogelbuurt
Foto's:














































Toelichting:
Op 29 Augustus een peper-en-zoutvlinderrups meegenomen, waar een aantal dagen later de larven van een sluipwesp uitkwamen...
De rups leefde nog tot een dag nadat de larfjes uit de rups waren gekomen (met leven bedoel ik dan dat hij op bewegingen reageerde endat hij, wanneer ik iets tussen zijn echte poten hield, hij het vastpakte en voor ongeveer een uur vasthield). Wel was er flink wat bloedverlies, in tegenstelling tot wat je vaak ziet bij rupsen waarbij de cocons van de sluipwespen op/bij de rups worden gemaakt.

Op het moment heb ik de wespjes en de cocons+rups (wat ervan over is) op alcohol staan. Mocht iemand weten naar wie ik het het beste kan opsturen om te laten onderzoeken, dan zou ik dat graag doen :blink:

bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Theo MJP


John Bouwmans

Voor Braconidae kun je bij Kees van Achterberg terecht Rayan.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Rayan Majoor

Bedankt voor de reacties!
Ik zal eens kijken of Kees van Achterberg ernaar wil kijken
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Ik heb in ieder geval al te horen dat het een Cotesia spec. betreft...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Ik heb zojuist een reactie gehad van Kees van Achterberg die naar de sluipwespjes heeft gekeken... en het blijkt Protapanteles endemus, een nieuwe soort voor Nederland waar bovendien de peper-en-zoutvlinder nog niet als gastheer bij bekend was, te zijn! ;D
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

John Bouwmans

Citaat van: r.majoor op februari 04, 2017, 15:53:12 PM
Ik heb zojuist een reactie gehad van Kees van Achterberg die naar de sluipwespjes heeft gekeken... en het blijkt Protapanteles endemus, een nieuwe soort voor Nederland waar bovendien de peper-en-zoutvlinder nog niet als gastheer bij bekend was, te zijn! ;D

Leuk Rayan  :duim:
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618


Michiel en Milka

Groet, Michiel

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Mark R. Shaw heeft ook nog even naar de waarneming gekeken (en wil nu graag de wespjes ook eens onderzoeken) en is het niet met de determinatie van Kees van Achterberg eens... hij vermoedt dat het Cotesia spuria is.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl