onzeker Gewone klit

Gestart door hoven, juli 27, 2017, 20:39:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/142110601
onzeker Gewone klit - Arctium minus gezien op 2017-07-27 Amersfoort - Isselt
Foto's:






bij voorbaat dank Alrik Hoven
Mvg,
Alrik

KoenVerhoogt

Klopt volgens mij wel. Voor de zekerheid kan je de stengel van een van de grondbladeren even doorsnijden om te kijken of ie hol of gevuld is (hol is gewone klit, gevuld grote klit)
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

hoven

Mvg,
Alrik

Willemien Troelstra

Om verwarring te voorkomen:
1. Bladsteel (van grondbladeren), dus niet stengel van de plant. (Ik zie dit nogal eens misgaan)
2. Als je geen holte ziet, maar ook geen vulsel (merg) in de steel probeer dan even verderop de steel nog eens door te snijden, misschien zie je het dan wel.
groet, Willemien Troelstra

dirder

Kan iemand me uitleggen hoe je dat vanaf een foto kan beoordelen (zie ook de vele goedgekeurde waarnemingen op waarneming.nl)? Ik bevind me in een regio waar erg veel van dit spul staat en alhoewel dit zeer makkelijk is in het veld (de hoofdjes verschillen duidelijk in grootte) snap ik nog altijd niet hoe je dit makkelijk vanaf een foto kan beoordelen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

valentine

Dit kan helpen: de vorm van de bloeiwijze verschilt. Ik spiek voor de terminologie even bij wilde-panten.nl:

Bloeiwijze van de Gewone: tros- tot pluimvormig; van de Grote schermvormig.

Groet,

Valentine

dirder

Uit ondervinding weet ik dat dit nogal meevalt, zeker voor planten die nog niet helemaal uitgebloeid zijn....
Groeten, Dirk Derdeyn.

Willemien Troelstra

Dirk, als de vorm van de bloeiwijze Gewone klit niet uitsluit zal ik Gewone klit meestal goedkeuren als Gewone klit. Andersom zal ik voor een melding van Grote klit waar ik de bloeivorm (of andere kenmerken) niet duidelijk die van Grote klit vind vragen om er Klit spec. van te maken. Daarbij kijk ik met een scheef oog ook nog wel naar de standplaats: langs de grote rivieren is Grote klit algemener.
groet, Willemien Troelstra