Een littorina?

Gestart door Arie Twigt, augustus 08, 2017, 13:26:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arie Twigt

Op een 'voetje' van riemwier, gevonden in augustus vorig jaar, zat dit minuscule horentje.

https://waarneming.nl/waarneming/view/142583071

Vergelijking met wat de schelpenboeken zeggen, levert de voorlopige aanname op dat het om een Littorina gaat. Maar welke?

Het horentje heeft een zeer stompe top, de windingen worden snel breder. Er is een gedeelte van de winding afgebroken waardoor de navel niet helemaal goed zichtbaar is. Wel is duidelijk dat het om een diepe navel gaat die een uitloper heeft naar de onderrand. [goed kijken op de vijfde foto bij de waarneming]
Zoals op de foto's zichtbaar is, is het horentje heel klein. Het zand op de achtergrond is fijn duinzand.

Graag hoor ik jullie mening, het is best lastig, want het horentje is aangevoerd op riemwier en er zijn dus best wat mogelijkheden. Dus ik ben benieuwd.
Vriendelijke groeten,

Arie Twigt

alegro

#1
Ik houd het (weer) op Valvata spec, een zoetwatersoort. Hoewel het determineren zulke kleine afgesleten fragmentjes eigenlijk onbegonnen werk is. Die aanvoer met riemwier lijkt mij overigens geheel toevallig, zoals ook willekeurige zandkorrels via riemwier getransporteerd kunnen worden.
Grüezi mitenand,
Arjan

Arie Twigt

Zou goed kunnen :duim:
Wel neemt de winding sneller in breedte toe in vergelijking met een valvata.

Vriendelijke groeten,

Arie Twigt

alegro

Citaat van: Arie Twigt op augustus 09, 2017, 13:28:59 PMWel neemt de winding sneller in breedte toe in vergelijking met een valvata.

Dit fragment is weinig meer dan een protoconch. Aan de hand hiervan is niet te voorspellen hoe ver de volgende windingen over deze eerste zullen heengroeien.
Grüezi mitenand,
Arjan

peeterke

Arie,

eens met Arjan en bovendien zijn de foto's matig van kwaliteit; hier wat weinig over te zeggen.

Dan maar even een andere manier om dit te benaderen.

Volgens mij is het aantal meldingen van Littorina op riemwiervoetjes beperkt, maar dat valt mogelijk wel te checken.
vriendelijke groeten,

Kees