Hele kleine bruingele zwammetjes

Gestart door Willy, juli 13, 2017, 14:59:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/141524096
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2017-07-13 Dedemsvaart
Foto's:












Toelichting:
Deze kleintjes(met het blote oog bijna niet te zien)parasiteren op Diatrype stigma  een andere zwam  gevonden op een dood nat takje,in welke richting moet ik zoeken?
bij voorbaat dank Willy Heimeriks
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

vervolg
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

a.klos

#3
Poging om te helpen: (Calo-) Nectria pseudopeziza - Bleek meniezwammetje ????

Website: MycoDB, Ellis pag.22

Mvg. Anneke. 

rietvanoosten

#4
Nog een poging  :blink:
Keek vanavond in "Microfungi on Miscellaneous Substrates" (Ellis &Ellis) bij Fungi on Fungi (gewoon dom plaatjes kijken).
Wat gelijkende langwerpige sporen bij nr. 93 (Tubeufia ceria) op plaat 9.
Daarna bijbehorende tekst gelezen (blz. 30), !euk om te lezen "Commonly found growing on Diatrype stigma, ......".
Daarna gekeken op Verspreidingsatlas. Lijkt er wel op .....
https://www.verspreidingsatlas.nl/0772020#
met vriendelijke groet, Riet

Willy

Bedankt voor het meedenken ik ga morgen kijken of ik hem terug kan vinden.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rmorsink

Daar zat ik ook aan te denken (Nectria pseudopeziza).
Nectria pseudopeziza schijnt ook voor te komen op schorsschijfjes.

Vriendelijke groet,
Ronald. 
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

a.klos

Misschien geeft de vorm en de maten van de sporen uitsluitsel.

Mvg. Anneke.

rietvanoosten

#8
Blij dat Willy zulke goede ogen heeft  ;D  Weer geweldig om te zien!
Zelf zou ik deze dus nooit tegenkomen, zooooo klein!

(Calo)nectria pseudopeziza (Microfungi on Landplants, Ellis & Ellis, blz. 22, fig. 78):
"..... ascospores hyaline, 2- to 8-septate, 28-50 x 4-6 ......"

Tubeufia cerea (Microfungi on Miscellaneous substrates, Ellis & Ellis, blz. 30, fig. 93):
"..... hairy .... hairs yellow ...... ascospores fusoid .... hyaline, 7-11 septa, 30-5- x 3-5 ...."

Fusoid = somewhat fusiform.
Fusiform means having a spindle-like shape that is wide in the middle and tapers at both ends.

Op basis van de haren, die ik in beeld denk te hebben, en de sporenvorm kom ik uit op Tubeufia cerea.
Maar misschien zijn er ook nog wel meer soorten  :rolleye:
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

Vervolg:
met vriendelijke groet, Riet

Willy

Bedankt Riet voor het bekijken onder de  :micro: en het op naam brengen van deze kleintjes.
Maar ze zijn er nog kleiner bij het bekijken van het takje  zag ik nog kleinere rode puntjes
tussen het Olijfgele kruikje.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

xenion

Tubeufia was ook mijn idee, op het internet is dacht ik wel een genussleutel te vinden.
Groeten,
Martin

Marian Jagers

Dag Riet,

Het zou helpen (en ook nodig om te sleutelen) als je naar meer kenmerken kijkt.

Uitgaande van die sleutel A5 lichte ladderspoorders (Ascoproject) is de vraag of er een apikaal apparaat (een topring) aanwezig is en zo ja wat de reactie daarvan is in Lugol (J+ of J-).
Zijn de asci enkelwandig of dubbelwandig? (is een heel belangrijk kenmerk).

De bruine "haren" op de foto kunnen het ongeslachtelijke stadium voorstellen maar de krullen zoals getekend zijn niet te zien. Wat bedoeld wordt met de haren van deze soort is dat de buitenwand harig is (zie tekening), ze zijn geel zoals je getypt hebt.

De sleutel waar Martin op doelt, zal je dan naar de soort leiden. Succes.
Groeten Marian

rietvanoosten

Marian en Martin dank!   Probeer nog verder te komen!  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

#14
wat een gepuzzel  :rolleye:

de sleutel A6 lichte ladderspoorders gevolgd: 1a-2b-3b-4b-5b-12b-13a-14b-15b-16b-17b-18a (Tubeufia).

de sleutel van Martin
http://www.fieldmycology.net/gbchklst/key.asp?KeyID=1

ascoma = ascocarp = vruchtlichaam
Vruchtlichamen > 100 en < 200 (150 - 180 µm).

De sleutel volgend:
1-2-3 (passen beide niet, maar misschien verkeerd teken op regel 2, er staat asci > dan 100 en een verwijzing naar 4, van 4 naar 5, de asci bij de soorten onder 5 zijn < 100), dus maar naar 4, naar 5 en dan passen de sporen van T. cerea beter dan die van T. clintonii
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

#15
vervolg:
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

vervolg:
met vriendelijke groet, Riet

Marian Jagers

#17
Dag Riet,

Dit soort vondsten kun je eigenlijk beter op Ascofrance zetten. Daar zitten de experts voor deze groep asco's, hier niet.
Meer dan aanwijzingen kan ik niet geven.

In Mycologia, 96(3), 2004, pp. 667–674 staat een uitgebreidere sleutel.
Waarschijnlijk kun je er via het tijdschrift zelf niet bij. Maar wel via Cyberliber http://www.cybertruffle.org.uk/cyberliber/. Kijk onder "journals" en zoek dan op jaartal en pagina.

Je zult op grond van je literatuurstudie de knoop door moeten hakken.
Laat zo nodig het materiaal ook door iemand anders bekijken. Determineren aan de hand van materiaal werkt nu eenmaal beter dan van foto.

Groeten Marian

rietvanoosten

Hallo Marian,

Dank je wel voor al jouw hulp en advies!  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

#19
gisterenavond al snel even de sleutel bekeken, kwam toch weer uit op T. cerea .......

sleutel Tubeufia in Mycologia 96(3) 2004, blz. 673, betreft 16 soorten Tubeufia.

zo kom ik uit op T. cerea:
1.  not lichenious fungi ..............................................................    3
3.  ascospores > 10 septa .........................................................  14
14. ascospores shorter than 70 µm .............................................  15
15. ascospores 40-55(-65) x (2.5-)3-5 µm, elongate clavate of fusoid (5-)7-9(-13)-septate                 T. cylindrothecia
15. ascospores (27-)30-52 x 2.5-3.5(-4.5) µm, elongate fusoid, often curved (5-)7-10(-13)-septate    T. cerea

op blz. 672 tekening van sporenvormen van 14 soorten.
E. = T. cerea     G. = T. cylindrothecia

Tubeufia cerea komt toch wel het meest overeen ....

maar ..... hierbij draag ik het nu weer over aan Willy.  Het is zijn materiaal  :angel:


Deze kom ik nu net tegen, hierin de tekeningen van de sporen en de sleutel:
http://ascofrance.fr/uploads/forum_file/Acanthostigma-Tubeufia-0001.pdf

Afmetingen asci lijken ook beter te passen bij T. cerea dan bij T. cylindrothecia
http://fungi.myspecies.info/all-fungi/tubeufia-cerea
http://fungi.myspecies.info/all-fungi/tubeufia-cylindrothecia
met vriendelijke groet, Riet

Willy

Ik heb Stip Helleman een mailtje gestuurd met wat microscopische foto's.Ben benieuwd.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

Citaat van: Willy op juli 21, 2017, 21:08:44 PM
Ik heb Stip Helleman een mailtje gestuurd met wat microscopische foto's.Ben benieuwd.

Hij zal wel kijken op waarneming.nl   denk ik.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

#22
Bij deze nog hartelijk bedankt Riet voor al het werk je verricht hebt voor deze kleine zwammetjes en ook nog weer voor de nieuwe microscoopfoto's.
Ben nu zelf ook benieuwd wat Stip er van vind.Als ik bericht krijg laat ik het hier weten.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Gert Kremer

Citaat van: Willy op juli 22, 2017, 09:59:39 AM
Bij deze nog hartelijk bedankt Riet voor al het werk je verricht hebt voor deze kleine zwammetjes en ook nog weer voor de nieuwe microscoopfoto's.
Ben nu zelf ook benieuwd wat Stip er van vind.Als ik bericht krijg laat ik het hier weten.

:duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Inderdaad heb je er weer een hoop werk van gemaakt Riet  :duim:
De volgende te nemen drempel is wat je nu gezien hebt ook opschrijven, zoals in een beschrijving.

Hoe je aan de naam bent gekomen is namelijk vooral voor jou handig/een bevestiging. Mensen die jouw vondst moeten beoordelen hebben er meer aan dat alle info bij elkaar staat (dus ook alle meetgegevens) met een verwijzing naar de literatuur. Hoe je aan de naam bent gekomen is handig in geval er discussie ontstaat.





Groeten Marian

rietvanoosten

Citaat van: Marian Jagers op juli 23, 2017, 13:51:33 PM
Inderdaad heb je er weer een hoop werk van gemaakt Riet  :duim:
De volgende te nemen drempel is wat je nu gezien hebt ook opschrijven, zoals in een beschrijving.

Hoe je aan de naam bent gekomen is namelijk vooral voor jou handig/een bevestiging. Mensen die jouw vondst moeten beoordelen hebben er meer aan dat alle info bij elkaar staat (dus ook alle meetgegevens) met een verwijzing naar de literatuur. Hoe je aan de naam bent gekomen is handig in geval er discussie ontstaat.

Dank je wel Marian!  Ga ik dat ook nog proberen (in ieder geval voor mezelf  ;))
met vriendelijke groet, Riet

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks