Poll.... ....5 jaar later!

Gestart door Ted van der Knaap, juni 13, 2017, 08:54:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Op de dag af alweer 5 jaar geleden dat deze poll werd gestart: "Zijn vogelaars Ouwe Lullen" (https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=188769.0)


Schreef toen:

"Voor de buitenwacht heeft het begrip vogelaar nog al eens een stoffig imago (denk aan, met alle respect, bv Nico de Haan)
Ben zelf eigenlijk wel benieuwd in welke leeftijdscatagorie nu het meest naar vogels word gekeken, waarbij het niet uithaalt of je nu twitcher bent, beroepsmatig of gewoon voor de fun/interesse je je met vogels bezig houd.
Zijn het idd de al wat "ouderen op leeftijd" of is er (gelukkig) ook onder de "jeugd" nog voldoende animo."



Om een indruk te krijgen naar de leeftijdsopbouw van Waarneming.nl gebruikers (Gasten kunnen niet meestemmen) bij deze het verzoek om je HUIDIGE leeftijd aan te vinken hierboven in de poll.

De uitslag is alleen zichtbaar nadat je gestemd hebt!

(Hopelijk word het aantal stemmen (en liefst meer) gehaald van 2012 zodat er een conclusie aan te verbinden is hoe de leeftijdsopbouw zich heeft ontwikkeld/stabiel is gebleven in die 5 jaar)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ben Gaxiola

Ik zou wel nog even kritisch kijken naar de vraagstelling; zo lijkt het voor Vlamingen net of je vraagt in welke leeftijdscategorie je voorkeur voor een seksuele partner valt...  B)
Ben Gaxiola

Ted van der Knaap

Citaat van: Ben Gaxiola op juni 13, 2017, 09:20:55 AM
Ik zou wel nog even kritisch kijken naar de vraagstelling; zo lijkt het voor Vlamingen net of je vraagt in welke leeftijdscategorie je voorkeur voor een seksuele partner valt...  B)

Voor de Belgen onder ons:

Vogelen
Vogelen is het bekijken, op naam brengen, en tellen van vogels, het inventariseren van de vogels in gebieden, en het doen van onderzoek naar bijvoorbeeld gedrag en ecologie. De beoefenaars van deze hobby worden wel vogelaars of amateurornithologen genoemd. Piet Zomerdijk gaf als omschrijving van "vogelaar": iemand die min of meer gestructureerd kijkt naar vogels in het open veld. Een belangrijk doel van het vogelen is het verwerven en toetsen van kennis van vogels, ook van de algemenere soorten. De term "vogelspotten" wordt door hen gemeden, omdat het bij dat begrip vaak gaat om soortenjagen met de nadruk op alleen bijzondere soorten. Voor het vogelen is in eerste instantie weinig anders nodig dan interesse, een goed waarnemingsvermogen, een vogelgids voor het op naam brengen van soorten, en een verrekijker.


Uiteraard staat het vrij om zelf een poll op te starten mocht je de interesse in de andere betekenis van het woord willen onderzoeken  B)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

HPM

Citaat van: Ben Gaxiola op juni 13, 2017, 09:20:55 AM

Ik zou wel nog even kritisch kijken naar de vraagstelling; zo lijkt het voor Vlamingen net of je vraagt in welke leeftijdscategorie je voorkeur voor een seksuele partner valt...  B)

Vandaar ook dat 'stoffige imago'.
Herman van der Meer

egilio

Maar moet je nu een wandel of fietspad dichtdoen als er een zeearend vlakbij gaat broeden? Of moet je een boer het recht ontzeggen zijn land te mogen bewerken als dit binnen x meters van een zeearend nest ligt? En dat doen voor een soort die wereldwijd in de lift zit, terwijl ze dat niet hoeven doen voor soorten die zich in een vrije val bevinden (gruttos).
Broedsucces is niet de belangrijkste factor in de populatiegroei van langlevende en zich langzaam voortplantende arenden.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

BramtK

Citaat van: egilio op juni 13, 2017, 12:03:03 PM
Maar moet je nu een wandel of fietspad dichtdoen als er een zeearend vlakbij gaat broeden? Of moet je een boer het recht ontzeggen zijn land te mogen bewerken als dit binnen x meters van een zeearend nest ligt? En dat doen voor een soort die wereldwijd in de lift zit, terwijl ze dat niet hoeven doen voor soorten die zich in een vrije val bevinden (gruttos).
Broedsucces is niet de belangrijkste factor in de populatiegroei van langlevende en zich langzaam voortplantende arenden.

Dat zou ik vooral in dat andere topic bespreken.
Groeten,

Bram ter Keurs

jeroen vinke

Het lijkt me duidelijk dat de 66+-ers onder de vogelaars niet veel op dit forum actief zijn, (of überhaupt de computer gebruiken om de waarnemingen te registreren).

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Ted van der Knaap

Citaat van: jeroen vinke op juni 15, 2017, 13:40:05 PM
Het lijkt me duidelijk dat de 66+-ers onder de vogelaars niet veel op dit forum actief zijn, (of überhaupt de computer gebruiken om de waarnemingen te registreren).

Misschien hebben die wat schroom om te stemmen... ...die zijn de vorige keer (met een  ;)) "uitgescholden" voor fossielen... ...ook de jeugd onder de 16 valt (tot nu toe!) tegen.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

HPM

De jongeren onder de 16 weten alleen hoe ze op video's moeten stemmen en dat kunnen ze alleen met duimpjes of met rare emoticons.
Herman van der Meer

Jacob Molenaar

Citaat van: Ted van der Knaap op juni 15, 2017, 18:57:13 PM
Citaat van: jeroen vinke op juni 15, 2017, 13:40:05 PM
Het lijkt me duidelijk dat de 66+-ers onder de vogelaars niet veel op dit forum actief zijn, (of überhaupt de computer gebruiken om de waarnemingen te registreren).
...ook de jeugd onder de 16 valt (tot nu toe!) tegen.
Ik heb pas gestemd op ≤15, alleen ben inmiddels ook 16 ;)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

jeroen vinke

Citaat van: Ted van der Knaap op juni 15, 2017, 18:57:13 PM
Citaat van: jeroen vinke op juni 15, 2017, 13:40:05 PM
Het lijkt me duidelijk dat de 66+-ers onder de vogelaars niet veel op dit forum actief zijn, (of überhaupt de computer gebruiken om de waarnemingen te registreren).

Misschien hebben die wat schroom om te stemmen... ...die zijn de vorige keer (met een  ;)) "uitgescholden" voor fossielen... ...ook de jeugd onder de 16 valt (tot nu toe!) tegen.

Volgens mij heeft het geholpen. Al een stem voor de 66+-ers  ;)

Wat betreft de jeugd: die kijken alleen naar een schermpje en vangen pokemon......
Dan kijk ik toch liever naar dieren in het echt
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Ted van der Knaap

Nog één keer een schopje omhoog....

....als je dit leest (en je hebt nog niet gestemd) neem dan even de moeite om bovenaan je leeftijd aan te vinken. Het is anoniem.
Poll sluit op 11 september
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

hiskodevries

Sinds een aantal maanden wordt bij registreren gevraagd om je geboorte jaar en geslacht te vermelden. (kun je zelf ook aangeven bij je persoonlijke gegevens)
daaruit blijkt toch wel dat vooral de wat oudere medemens zich heeft geregistreerd. (1/3 is vrouw)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oenanthe

Citaat van: hiskodevries op augustus 24, 2017, 11:01:38 AM
daaruit blijkt toch wel dat vooral de wat oudere medemens zich heeft geregistreerd. (1/3 is vrouw)
En daaruit blijkt meteen ook dat vogelaars in elk geval geen ouwe lullen zijn  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Maico Weites

Blijkbaar stond mijn geboortejaar op 1900. Heb het even verbeterd.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

hiskodevries

Maico, dat is de waarde als nog niets is geselecteerd. Telt dan ook niet mee.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: Oenanthe op augustus 24, 2017, 11:25:19 AM
Citaat van: hiskodevries op augustus 24, 2017, 11:01:38 AM
daaruit blijkt toch wel dat vooral de wat oudere medemens zich heeft geregistreerd. (1/3 is vrouw)
En daaruit blijkt meteen ook dat vogelaars in elk geval geen ouwe lullen zijn  ;D

Ik zou wat willen zeggen, maar ik ga het laten.  ;D :-X :angel:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

pdeknijff

Zonder een vergelijking met de huidige Nederlandse leeftijdsopbouw zijn deze cijfers niet erg informatief.
Het CBS heeft net iets andere klasses, maar veel zal het niet uitmaken.
Inderdaad tot 50 is er een lichte ondervertegenwoordiging.
De groep 50-59 (hier 20.3%) heeft in Nederland een frequentie van ca. 14.5%.
Voor 60-69 is dit 27.8 vs 12.2%
Voor 70-79 is dit 14 vs 8%
Hierna weer een lichte ondervertegenwoordiging.

De verschillen zijn dus niet eens zo extreem groot, op de 60-69 groep na, met meer dan het dubbele in wrn.nl in vergelijking met de leeftijdsopbouw.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

mgieskens

Citaat van: pdeknijff op augustus 26, 2017, 17:39:13 PM
De verschillen zijn dus niet eens zo extreem groot, op de 60-69 groep na, met meer dan het dubbele in wrn.nl in vergelijking met de leeftijdsopbouw.
Dat is ook de leeftijdsgroep die al grotendeels met pensioen is, maar nog wel vitaal genoeg.
Niet zo verwonderlijk dus en waarschijnlijk zie je hetzelfde patroon bij andere vormen van "actieve" vrijetijdsbesteding.
Gecombineerd met een vergrijzende bevolkingsopbouw in Nederland zal dat ook in de vogelarij het beeld van ouwe lullen bevestigen.
De vergrijzing slaat overal toe en de commercie heeft dat ook al ontdekt.
Wat dat betreft is dit het intrappen van een open deur.
Veel interessanter zijn de vragen:
- In hoeverre wijkt dit beeld bij vogelaars af van andere vormen van (vrije)tijdsbesteding? (bijv: gaan mensen die te oud worden om actief te voetballen dan maar vaker wandelen en vogeltjes kijken)
- Wat zijn de gevolgen van de achteruitgang van gehoor en zicht voor de inventarisatie rapporten (Sovon/MUS houdt zich hier al mee bezig)
- Zorgen dat de fakkel op tijd wordt overgedragen aan de jongere generaties, voordat de huidige generatie ouwe lullen ook hiervoor te oud wordt of er zelfs niet meer is. De wereld is veranderd sinds de tijd dat wij nog jong waren en een ouwe lullen imago helpt hier ook niet echt bij.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

Citaat van: mgieskens op augustus 27, 2017, 12:20:29 PM
...
De wereld is veranderd sinds de tijd dat wij nog jong waren en een ouwe lullen imago helpt hier ook niet echt bij.

Het verschil is dat toen wij jong waren anderen een ouwelulleimago hadden.
Je moet eens nagaan hoe oud bijvoorbeeld je grootouders waren toen jij vond dat ze oud waren. Of je ouders, of je schooljuffrouw.

(Beginnende ouwe lul: "Gisteren was alles beter." (Kamagurka))
Herman van der Meer

Steven Wytema

Citaat van: hiskodevries op augustus 24, 2017, 11:01:38 AM
Sinds een aantal maanden wordt bij registreren gevraagd om je geboorte jaar en geslacht te vermelden. (kun je zelf ook aangeven bij je persoonlijke gegevens)
daaruit blijkt toch wel dat vooral de wat oudere medemens zich heeft geregistreerd. (1/3 is vrouw)
Als je de uitersten (<10 jr en >80) niet meerekent, is 77,5% tussen 40 en 80. van 10 - 30 is 'slechts' 20%, wat ik behoorlijk weinig vind voor een digitale generatie.
Zeker aangezien de jeugd de toekomst heeft is het wel interessant om te kijken hoe je die leeftijdscategorieën aan kunt spreken.
Pokemon schijnt het goed te doen ;)
(maar ff serieus: als je obsidentify meegeeft heeft de jongste groep (en <10 ook zeker) echt een leuk speeltje. Voor hun zou ik de naam wel even veranderen
Steven Wytema


peterlindenburg

Citaat van: HPM op augustus 27, 2017, 12:52:16 PM
Citaat van: mgieskens op augustus 27, 2017, 12:20:29 PM
...
De wereld is veranderd sinds de tijd dat wij nog jong waren en een ouwe lullen imago helpt hier ook niet echt bij.

Het verschil is dat toen wij jong waren anderen een ouwelulleimago hadden.
Je moet eens nagaan hoe oud bijvoorbeeld je grootouders waren toen jij vond dat ze oud waren. Of je ouders, of je schooljuffrouw.

(Beginnende ouwe lul: "Gisteren was alles beter." (Kamagurka))

je bedoelt Gummbah
http://static.skynetblogs.be/media/129256/dyn002_original_720_630_pjpeg_2532589_43f0f7ccd5138b1d9c8c466e307e1d3c.jpg

HPM

Herman van der Meer


hiskodevries

Citaat van: Steven Wytema op augustus 27, 2017, 14:01:01 PM
Citaat van: hiskodevries op augustus 24, 2017, 11:01:38 AM
Sinds een aantal maanden wordt bij registreren gevraagd om je geboorte jaar en geslacht te vermelden. (kun je zelf ook aangeven bij je persoonlijke gegevens)
daaruit blijkt toch wel dat vooral de wat oudere medemens zich heeft geregistreerd. (1/3 is vrouw)
Als je de uitersten (<10 jr en >80) niet meerekent, is 77,5% tussen 40 en 80. van 10 - 30 is 'slechts' 20%, wat ik behoorlijk weinig vind voor een digitale generatie.
Zeker aangezien de jeugd de toekomst heeft is het wel interessant om te kijken hoe je die leeftijdscategorieën aan kunt spreken.
Pokemon schijnt het goed te doen ;)
(maar ff serieus: als je obsidentify meegeeft heeft de jongste groep (en <10 ook zeker) echt een leuk speeltje. Voor hun zou ik de naam wel even veranderen
ik denk maar, die waren al geregistreerd voordat we deze gegevens op gingen slaan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0