Hoofdmenu

Dode groenlingen

Gestart door Mary1803, april 19, 2017, 16:36:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mary1803

Weet niet waar ik het moet plaatsen, maar ik heb de laatste tijd dode groenlingen in de tuin  :'( gisteren weer 2 stuks, zit er nu ook weer eentje met opgeblazen veertjes dus die zal ik ook wel strak dood vinden. In de afgelopen maanden zo rond de 8 dode groenlingen gevonden.
Is er soms een ziekte aan de gang onder de groenlingen ?
Ik voer veel gepelde zonnebloemkernen,maak ook vaak de voederplaats schoon. Vraag me af of ik niet moet stoppen met voeren nu dit aan de gang is ?.
Mvg
Mary van Vliet


Mary1803

Mocht ik er nog een vinden geef ik het door.
Bedankt !

pdeknijff

Beste Mary,

Het liefst niet op de grond voeren, maar uit kleine kunststof silo's met twee openingen onderaan (Vivara heeft prima versies). Hiermee voorkom je al heel veel besmetting door poepende vogels op je voerplaats. Vaak verwisselen en goed schoonmaken, gewoon met een sopje. Ik wissel ze iedere keer als de silo leeg is. Het is dus handig om een versie te kopen die makkelijk uit elkaar te halen is.

Bij mij eet alles uit deze silo's gevuld met gebroken zonnebloem kernen (ik gebruik uitsluitend dit), Groenling, Keep, mezen, merel, turkse tortel, Roodborst, Winterkoning, Heggemus.

Ongeveer rond deze tijd stop ik met voeren, tot einde oktober.

Alleen met zware kou zorg ik voor extra voer, op een voerplateau met gaas, en ook deze maak ik erg vaak goed schoon, en ik stop zodra de vorst over is.

Die dode Groenlingen zijn erg jammer, maar het gaat over.
Ik zou, als ik jou was nu stoppen en dit najaar met silo's gaan voeren.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Mary1803

Ik voer ze ook niet op de grond, ik heb een "doorvlieg"kooi met een dakje, en ook een silo met meerdere gaten.
Morgen ruim ik alles op en voer alleen de merels nog met geweekte rozijntjes. En als er jonge meesjes zijn krijgen ze levende wormen ;).

HPM

Mezen eten volgens mij geen wormen. De jongen krijgen voornamelijk klein spul als rupsjes.
Herman van der Meer

tekenaar

meelwormen kunnen erg hard/lastig te verteren zijn voor hele jonge vogels. Kwekers voeren in het begin kleiner en zachter spul, geen volgroeide meelwormen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/