een schuimcicade??

Gestart door thijsdegraaf, oktober 28, 2007, 17:00:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Deze cicade heb ik vandaag gefotografeerd. Hij lijkt op de Schuimcicade (Aphrophora alni), die dit jaar ook in de tuin te zien was. Hij heeft echter minder tekening.
Ik vraag me af of het er toch een is of dat het een ander soort is.
Groeten,
Thijs

thijsdegraaf

tweede foto

thijsdegraaf


thijsdegraaf

Heb ik een hele moeilijke vraag gesteld? Of zijn de foto's te onduidelijk voor een goed antwoord? Of ben ik vergeten?
Of ben ik te ongeduldig?
Ik denk zelf dat het toch een Aphrophora alni  is. De foto is laat in het jaar genomen. Misschien heeft dat invloed op de tekening. Maar nu gok ik maar wat.  :whistle:

Groeten,
Thijs.  ^_^  

Th.Heijerman

Waarom weet ik ook niet helemaal, maar dit lijkt me toch Philaenus spumarius, ...

Theodoor

thijsdegraaf

Leuk, want die heb ik nog niet in mijn vezameling. Ik had wel gelezen, dat het patroon heel gevarieerd kon zijn. Maar omdat ik dit jaar wel Aphrophora alni was tegen gekomen, ging mijn gedachten toch daar naar uit.
Het valt me op dat bij waarnemingen maar weinig foto's staan van Philaenus spumarius. Zal ik hem toch maar op onzeker zetten?

Groeten en natuurlijk bedankt
Thijs

javanerkelens

De Aphrophora alni heeft een middenkiel(soort verdikte lengte streep) over het pronotum (halsschild) en is volgens mij groter dan de Philaenus spumarius.

En de Philaenus spumarius heeft weer veel kleurvariaties (tot heel donker).

Ik ga ook voor de Philaenus spumarius.

Groet Joke.........maar moet wel zeggen dat ik ook vaak, toch een vergissing maak tussen de twee.  :wacko: Foto's kunnen je soms toch  op een verkeerd been zetten.
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Ik weet van de kleurvatiaties Joke.  Ik heb het antwoord gelezen van Theodoor toen je jouw Philaenus spumarius inbracht. (staat al weer op pagina 2) Van dat beestje was de kleur wel heel erg anders dan die van de mijne. Maar goed, de laatste tijd heb je steeds gelijk gehad.  :duim:

Groet,
Thijs

javanerkelens

Ha ha ha..........is het al zo erg! :wub:
Ik zit ook regelmatig mis hoor, maar je leert eigenlijk het meest, van de foute determineringen, moet ik toegeven.
Dan ga je beter kijken en teruglezen enz. en leer je het meest van!

Dus misschien zit ik wel hartstikke mis en is het toch de Aphrophora alni.... :whistle:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)