piepkleine wespjes

Gestart door Robert Heemskerk, oktober 23, 2007, 00:00:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Hymenopteraforum,

Deze piepkleine wespjes (zien er uit als kleine zwarte vliegjes met het blote oog) zie ik vaak onder mijn halogeenlampje op mijn bureau. Ze vliegen vaak even een klein rondje en verdwijnen? dan vaak in mijn lampje..
Nu ligt mijn kat vaak te slapen onder dit lampje en ik zie ze soms ook op de pels van mijn kat zitten. Waarschijnlijk is dit toevallig omdat ie onder de lamp ligt en de wespjes op het licht/warmte afkomen? Soms vliegen ze ook even op mijn computerscherm, dat trekt ze blijkbaar ook aan..?
Zo'n halogeenlampje kan best warm worden, ik vraag me af of ze dit wel overleven..
Toch zie ik ze steeds terugkeren..

Nu vraag ik me af wat dit voor soort wespjes zijn?, waar komen ze vandaan?
ze variëren in grootte, sommige zijn 1mm groot, andere zijn groter.., iets van 2mm
groet, Robert

Robert Heemskerk

wespje1

Robert Heemskerk

wespje1c

Robert Heemskerk

#3
een iets groter wespje;

Lijkt wel een ander soort? (zie vleugelstigma)

Robert Heemskerk

en nog een andere:

Date Lutterop

Vooral de laatste twee lijken wel iets op de wespjes die ik enige tijd geleden uit een spinselnestje, dat leek op een mini-suikerspin, heb zien komen (zie betreffende topic hierover op dit forum). Waarschijnlijk Ichneumonidae, en misschien zoeken ze in huis een plek om te overwinteren? Geen idee of ze dat doen overigens (dat overwinteren dan).  

Groet,

Date


Robert Heemskerk

#6
Ik heb een reactie gehad van Paul Beuk.
Het zijn wespjes uit de familie braconids.
Deze komen zeer waarschijnlijk uit een of andere plant binnen( of buiten) mijn huis.
De soort parasiteert op bladluizen en ze komen op het licht en warmte af van de lamp.
Mijn kat staat hier dus buiten en heeft geen rol wat betreft de wespjes.

Robert Heemskerk

#7
deze bladluis-mummie is zeer waarschijnlijk ontstaan door zo'n braconid-wespje..   :blink:

Van Chris(op diptera.info) heb ik gehoord dat het wespje de 'mummie' nog verlaten moet.
Dit is te zien doordat er dan een gat achterin de mummie zit en dat is dus nog niet zo.