In welke richting zou ik kunnen denken?

Gestart door Rene Hoogenboom, maart 21, 2017, 10:54:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Hoogenboom

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/135635685
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2017-03-19 Noordhollands Duinreservaat - Terrein Bakkum
Foto's:








Toelichting:
Op hele oude ontschorste stam, die fungeert als zandbak. Ik denk iets van den maar ben daar niet zeker van want de zandbak staat er al jaren.
Zat wel aan de onderkant van de kale stam. De steeltje zijn slechts enkele millimeters groot. 
Nu al dank voor de reacties.
René Hoogenboom

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

wimperzwam

Een slijmzwam in wording? Je bedoelt een slijmzwam die bezig is te "rijpen".

Mvgr.,
Henk Huijser.

Willy

Dat bedoel ik Henk een rijpende slijmzwam.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

markjmsmeets

Hoi,

Er is (mijns inziens) helaas nog niets over te zeggen. Om een slijmzwam te kunnen determineren zijn rijpe vruchtlichamen nodig. Er zijn meerdere slijmzwammen die een wit begin hebben.

Ik zou je willen adviseren morgen of over een aantal dagen nog eens gaan kijken. De ontwikkeling is zeer fascinerend, ben benieuwd wat het wordt.

Groetjes,

Mark

Josee

Leuk om te kunnen meekijken! Ben nieuwsgierig  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Marian Jagers

#6
Dag Rene,

Onrijpe slijmzwammen zijn nu eenmaal zeer gevoelig voor verstoring. Te lang in de wind/zon of aanraking door wat dan ook voor de foto of niet beschut terug gelegd, daar kunnen ze nu eenmaal niet tegen. Geen drama maar beter is heel voorzichtig met onrijp materiaal van slijmzwammen om te gaan. Of nog beter met rust te laten.
De nieuwe slijmzwamfoto laat zien dat dit deel van de slijmzwam aan het rijpingsproces is begonnen maar ook deze (een Arcyria) is nog niet ver genoeg, nog even kwetsbaar en ook nog niet verder te determineren dan de geslachtsnaam. Zie voor meer info over de ontwikkeling van slijmzwammen https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=365525.0

Aderzwam? Kijk eens naar de verschillen tussen de soorten uit dit geslacht (Leucogryphana) en Serpula (S. himantioides, Dakloze huiszwam). Handig is overigens buiten al goed op het substraat te letten.
Groeten Marian

Willy

Volgens mij staat op de een na laatste en laatste foto ook nog  een Dakloze huiszwam.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

markjmsmeets

Hoi Rene!

Wel mooi om zo de verschillende stadia te zien! Marjan heeft gelijk, de rijping van het plasmodium loopt niet altijd volgens de boekjes heb ik gemerkt.... Benieuwd wat deze soort uiteindelijk gaat worden.

Dakloze houtzwam heb ik wel eens op naaldhout (spar) gevonden. Was dit ook naaldhout?

Groetjes,

Mark

Marian Jagers

Je onderste foto laat zien dat het grootste deel van het plasmodium het niet heeft gered.
Alleen de gekleurde vrl. zijn zich aan het ontwikkelen.
Dat beide soorten tegen elkaar groeien is toeval.
Groeten Marian