Verschil Waterpieper en Mongoolse Pieper

Gestart door kommer52, februari 07, 2017, 17:13:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

kommer52

Ik ben een beginnende vogelaar.
Hoe kan ik het verschil zien tussen de Waterpieper en de Mongoolse pieper?
Het vogeltje volgens de bijlage is dat een Waterpieper?

Jacob Molenaar

Allereerst is een mongoolse pieper een hele zeldzame dwaalgast die bijna nooit in Nederland komt.
Dit is een waterpieper inderdaad. Er zijn echter nog meer algemene soorten piepers, zoals graspieper, boompieper (alleen 's zomers) en oeverpieper (alleen 's winters).
Maar deze keer had je het goed!
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

kommer52

Deze waterpieper heb ik gespot in de Brabantse Biesbosch.
De rede dat ik ben gaan twijfelen is omdat daar regelmatig de laatste weken ook de Mongoolse Pieper wordt gespot,
Toe ik het verschil bekeek, begon ik te twijfelen, omdat ze erg veel op elkaar lijken.

Lucie Kooistra

Hier een artikel over de Oriëntaalse- de grote en de Mongoolse pieper.
Vergeet de grote en de Oriëntaalse maar misschien heb je wat aan het artikel om de Mongoolse te leren herkennen.

https://digdeep1962.wordpress.com/2017/02/07/identification-of-paddyfield-richards-and-blyths-pipits-in-malaysia/

Met vriendelijke groet,
Lucie
It's easier to fool people than to convince people that they have been fooled - Mark Twain

frankneijts

Het lijkt me beter om gewoon lekker het veld in te gaan en plekken bszoeken waar Gras- en Waterpiepers zitten. Leer deze algemene soorten eerst maar eens goed kennen dan heb je tenminste referentiemateriaal paraat als je eens een onbekende zeldzamere soort tegenkomt..😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BJHM Possen

Citaat van: frankneijts op februari 10, 2017, 21:45:37 PM
Het lijkt me beter om gewoon lekker het veld in te gaan en plekken bszoeken waar Gras- en Waterpiepers zitten. Leer deze algemene soorten eerst maar eens goed kennen dan heb je tenminste referentiemateriaal paraat als je eens een onbekende zeldzamere soort tegenkomt..😎

:duim:

Als het iets algemeens kan zijn, is het dat namelijk vrijwel zeker ook ;D
Fijne dag,

B.J.H.M. Possen

"Birding is something we do for enjoyment;
so if you enjoy it, you're a good birder.
If you enjoy it a lot, you're a great birder."

Kenn Kaufman

mgieskens

Citaat van: BJHM Possen op februari 11, 2017, 09:48:54 AM
Citaat van: frankneijts op februari 10, 2017, 21:45:37 PM
Het lijkt me beter om gewoon lekker het veld in te gaan en plekken bszoeken waar Gras- en Waterpiepers zitten. Leer deze algemene soorten eerst maar eens goed kennen dan heb je tenminste referentiemateriaal paraat als je eens een onbekende zeldzamere soort tegenkomt..😎

:duim:

Als het iets algemeens kan zijn, is het dat namelijk vrijwel zeker ook ;D
Die kans is wel groter ja.
Daarom is het van belang de algemene soorten goed te kennen, zodat je afwijkingen makkelijker herkent. En dan kan dat wel iets zeldzamers blijken te zijn.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft