Hoofdmenu

Heggenms?

Gestart door fspaapen, oktober 22, 2007, 21:55:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

fspaapen

Deze fotos gemaakt op hetzelfde veldje als waar de kuifleeuwerik zit (Maasvlakte, vlak bij de slufter). Ofschoon het lijkt dat 1 van de foto's een kuif laat zien, vermoed ik niet dat dit kuifleeuwerikken zijn (omdat er tot nu toe maar 1 gezien is).

Ik heb het ANWB boek, en daar de mogelijke 50 kandidaten bekeken (wat lijken al die vogeltjes toch op elkaar).

Wie kan er uit deze vage foto's iets halen (zou ik wel knap vinden hoor)?
Vogel was bruinachtig, beetje forse mus, maar duidelijk klriner dan een merel.

(meer foto's volgen maar ik weet hoe er meer in 1 keer te plaatsen)
Frank Spaapen

fspaapen

en nog 1
Frank Spaapen

fspaapen

en nog 1
Frank Spaapen

fspaapen

en nog 1
Frank Spaapen

petermeer

Frank, kijk hier eens: http://waarneming.nl/soort.php?id=192&wno_...um_tm=&tab=info.

Je waarneming lijkt me een Veldleeuwerik.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

fspaapen

en de laatste
(ik heb er nog een paar, maar die zijn niet veel beter)
Frank Spaapen

Date Lutterop

Ga ook voor Veldleeuwerik.

Groet,

Date


huysse

Is Koperwiek een rare suggestie?

groet,
Marijke

fspaapen

Bedankt,
het lijkt wel op een veldleeuwerik, maar bij mij zie ik volgens mij kleinere ogen. En ook de onderkant van de staart lijkt donkerder dan bij een veldleeuwerik.

Heb even naar de waarnemingen van de veldleeuwerikken gekeken en er zijn er inderdaad al eerder op hetzelfde veldje gesignaleerd.

Zal het maar op veldleeuwerik houden (ook leuk (1e keer))
Frank Spaapen

Date Lutterop

Vooral foto 2 is doorslaggevend. Vergelijk tekening/kleur maar met plaatjes van Veldleeuwerik en Koperwiek. En die laatste heeft ook geen kuif.

Groet,

Date


petermeer

CiteerIs Koperwiek een rare suggestie?

groet,
Marijke
Nee, dacht ik eerst ook aan. Zeker bij de 3de foto.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

petermeer

Frank even off-topic, maar waarom heet dit topic eigenlijk Heggenmus? Is dit waar je eerste gedachte naar uitging?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

fspaapen

Koperwiek zat ik ook aan te denken, het waren 2 vogels, maar bleven wel bij elkaar. De 1e,3e en 5e foto horen bij elkaar. Die zouden inderdaad een koperwiek kunnen zijn.
Omdat ze bij elkaar bleven ging ik er vanuit dat ze van de zelfde soort waren (stom).

Frank Spaapen

fspaapen

Ja, heggenmus was een van de 50 die ik in aanmerking vond komen gezien formaat, gestreept patroon en iets oranje kleur.
(en in de titel zetten "kuifleeuwerik?" is ook weer zo overdreven (ik was er wel naar op zoek maar niet gezien)
Frank Spaapen

petermeer

CiteerJa, heggenmus was een van de 50 die ik in aanmerking vond komen gezien formaat, gestreept patroon en iets oranje kleur.
(en in de titel zetten "kuifleeuwerik?" is ook weer zo overdreven (ik was er wel naar op zoek maar niet gezien)
Zou ik de volgende keer wel doen.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Predator

#15
1,3,5 is koperwiek
2,4 is veldleeuwerik

denk ik tenminste  ^_^  
Groet, Maarten

Jos Welbedacht

Allemaal Leeuwerikjes.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankmeer

#17
CiteerAllemaal Leeuwerikjes.
Mee eens, wel allemaal Veld.
Frank van der Meer

Student85

#18
CiteerIk heb het ANWB boek, en daar de mogelijke 50 kandidaten bekeken (wat lijken al die vogeltjes toch op elkaar).

50?!! Ik ben reuzebenieuwd naar het lijstje... ;)

Citeerhet lijkt wel op een veldleeuwerik, maar bij mij zie ik volgens mij kleinere ogen. En ook de onderkant van de staart lijkt donkerder dan bij een veldleeuwerik.

Kleinere ogen...dat is nou niet bepaald een kenmerk ;) Donkere onderkant staart is, afgezien van het feit dat deze nergens te zien is, ook al niet. Lees je de teksten wel eens in je vogelgids?...

Citeerheggenmus was een van de 50 die ik in aanmerking vond komen gezien formaat, gestreept patroon en iets oranje kleur.

Heggenmus en oranje kleur?

En alle foto's laten 'gewoon' Veldleeuwerik zien...

Misschien tijd voor een topic in de trant van 'hoe kijk ik vogels' of bestaat er al zo iets (minder lullig bedoeld dan het er nu staat ^_^ )

kijker

Ben benieuwd hoe jij dat doet, aan je waarnemingen valt het niet af te leiden, wel valt me steeds op dat je er een tamelijk groot afzeikgehalte op nahoudt in veel van je reakties op dit forum

Ab Koster


Ab Koster

BramtK

CiteerBen benieuwd hoe jij dat doet, aan je waarnemingen valt het niet af te leiden, wel valt me steeds op dat je er een tamelijk groot afzeikgehalte op nahoudt in veel van je reakties op dit forum

Ab Koster
Misschien moeten we er vanuit gaan dat Sjoerd het zo niet bedoeld, maar ik moet zeggen dat het zo wel regelmatig leest.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

fspaapen

Iedereen bedankt voor de info en tips.

Ik voel me niet beledigd door opmerkingen die ik regelmatig in dit forum tegenkom over het feit dat men een (simpele) vogel niet kan determineren.

Het feit dat ik deze veld leeuwerikken niet kon determineren is:
- ze zaten ver weg
- het licht werd minder
- ik heb een eenvoudige camera
- ik heb sinds kort een redelijk eenvoudige verrekijker, maar die bracht me ook niet genoeg details
- ik heb een gewone (drukke) baan en heb maar weinig tijd om vogels te bekijken
- ik doe dit pas feb 2006
- ik heb weinig ervaring
- ik had deze soort nog niet eerder gezien
- vogels die ik nog nooit gezien heb zijn voor mij gewoon vogels, als leek is een wilde eend hetzelfde als een krakeend, een huismus hetzelfde als een ringmus, etc.

Pas als je de verschillende soorten in het wild gezien hebt, kan je je iets bij de beschrijvingen voorstellen en kan je de diverse foto's op deze en andere sites op hun juiste waarde inschatten.

Dus, ik zou het graag waarderen als men zich realiseerd dat mensen die op dit forum een determinatie vragen, niet gewoon lui zijn, maar willen leren en of misschien wel geen tijd of geld hebben om als een prof dag en nacht vogels te gaan bestuderen.

Een antwoord als "kijk eens in een vogelgids" is leuk, maar voor een leek lijkt elke pieper, mus, gors, zangers, etc wel heel erg op elkaar, en om elke keer 300 pagina's te gaan doorspitten kost veel tijd (je leert er wel van trouwens).
Geef dan liever een antwoord als "vergelijk eens die en die foto's met elkaar" of "kijk eens bij de piepers" en vertel dan hoe je het beste het verschil kunt zien.

We zijn hier om te leren.

Met vriendelijke groeten
Frank
Frank Spaapen

Tim de Boer

#22
CiteerBen benieuwd hoe jij dat doet, aan je waarnemingen valt het niet af te leiden, wel valt me steeds op dat je er een tamelijk groot afzeikgehalte op nahoudt in veel van je reakties op dit forum

Ab Koster
Mss niet aan de waarnemingen die die hier heeft ingevoerd maar er staat me vaag iets bij dat sjoerd wel alleraardigst kan vogelen.

Edit: ahja dat klopt dus wel, hij heb wel veel soorten iig :P http://www.dutchbirdalerts.nl/ranking-detail.action?id=262
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Jaap Denee

#23
Naar aanleiding van al het voorgaande wil ik hier toch even op reageren:

Of iemand nou wel of geen lange lijst met soorten heeft, bepaald natuurlijk absoluut niet de toon die je aanslaat tegen je medeforumgebruikers. Wat dat betreft kunnen sommige mensen nog best iets leren.

Tegelijk bepaalt het kleine aantal waarnemingen dat je hebt ingevoerd op waarneming.nl ook niet of je nu wel of niet kunt vogelen, laat staan een mening mag verkondigen. Daar staat tegenover dat het wél ingevuld hebben van een lange (het is maar hoe je het bekijkt) lijst op een andere site, ook geen garantie is voor het hebben van kennis/kunde.

Maar laten we er in dit specifieke geval maar vanuit gaan dat het niet zo lullig bedoeld wordt en dat beide partijen nog best iets van elkaar kunnen leren; de ene over inhoud, de andere over vorm.


Hierom vind ik de reactie van Frank een hele sportieve. Ik heb me regelmatig verbaast over de vragen die je stelt, maar besef dat het niet aan jou ligt, maar aan mijn (gebrek aan) inlevingsvermogen.

(amen... )
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Tim de Boer

Ik reageerde alleen op de opmerking dat het niet aan de waarnemingen af te lezen viel alsdus Kijker dus niet op afzeike oid
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

fspaapen

Hoi,
Over wie heeft iedereen het nou. Gaat het nou over mijn lijst(je) met waarnemingen over over iemand (die hierboven commentaar had gegeven) anders zijn lijst? Gaat het over mijn vragen op dit forum of over iemands anders?

Nou goed, maakt mij niet uit, jullie mopperen maar wat tegen elkaar, ik voel me niet aangesproken.

Groetjes
frank
Frank Spaapen

Jaap Denee

#26
Hoi Frank,

Het gaat over de soms vervelende manier waarop sommige mensen reageren op (bijvoorbeeld jouw) vragen en de reacties die dat weer teweeg brengt bij anderen. Ik reageerde op de in die reacties gebruikte argumenten.

De bekende storm in een glas water...  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Citeer
CiteerBen benieuwd hoe jij dat doet, aan je waarnemingen valt het niet af te leiden, wel valt me steeds op dat je er een tamelijk groot afzeikgehalte op nahoudt in veel van je reakties op dit forum

Ab Koster
Misschien moeten we er vanuit gaan dat Sjoerd het zo niet bedoeld, maar ik moet zeggen dat het zo wel regelmatig leest.

Bram
...
Groeten,

Bram ter Keurs

Jaap Denee

Citeer
Citeer
CiteerBen benieuwd hoe jij dat doet, aan je waarnemingen valt het niet af te leiden, wel valt me steeds op dat je er een tamelijk groot afzeikgehalte op nahoudt in veel van je reakties op dit forum

Ab Koster
Misschien moeten we er vanuit gaan dat Sjoerd het zo niet bedoeld, maar ik moet zeggen dat het zo wel regelmatig leest.

Bram
...
Bram, we zijn het eens?







;)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

#29
Jazeker Jaap! (Probeerde slechts duidelijk te maken 'over wie we het hadden', sorry.)

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs