Kapotte eieren

Gestart door jck, december 02, 2016, 18:40:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Iemand een idee wat er hier gebeurd is? Heel veel eieren onder een brandnetelblad: zijn het van wantsen of nachtvlinders? Ook bijna allemaal met een ronde gat in de zijkant: dader? Thuis op de PC zag ik ook een paar miniwespjes hiertussen kruipen maar ik weet niet of het daders of nieuwsgierige voorbijgangers waren. Apeldoorn, 13 november, 2016. Alle hulp welkom.

EDIT: foto's vervangen door waarneming. http://waarneming.nl/waarneming/view/132609649

James

Rayan Majoor

Eieren van een uiltje, over de soort durf ik verder niet echt veel met zekerheid over te zeggen.
In ieder geval zijn de eieren geparasiteerd door een sluipwesp (de mini-wespjes die je zag waren dus zeer waarschijnlijk de daders, ik zie er geen dus de optie 'toevallige voorbijganger' kan ik niet uitsluiten) en de gaten in de eieren zijn inderdaad de plekken waar de wespjes eruit zijn gekomen.
Toch altijd wel bijzonder dat er zulke kleine wespjes zijn die de eieren dan toch weer weten te vinden en zich helemaal in één vlindereitje ontwikkelen...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jck

Leuk, dank je wel. Hieronder een foto waar de wespjes op staan - rechtsboven en, als ik me niet vergis, linksonder is er eentje dat half uit het ei zit.

James

Rayan Majoor

Jup, dat zijn typische sluipwespen die op eieren parasiteren.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jck


arpwifi

De kleintjes uit de eitjes zijn meestal iets in de hoek van Trichogramma meen ik - met een halve milimeter niet te doen klein voor foto's  :rolleyes: Nou ja, behalve voor Jan & Co. dan ;)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]