Hieracium piliferum?

Gestart door vanmiddelkoop, november 28, 2016, 18:34:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/126533534
Hieracium piliferum gezien op 2016-07-25 Austria - Nockberge
Foto's:






bij voorbaat dank Betty van Middelkoop

Plantoon

Heel moeilijke groep de Hieraciums (maar toch beter te doen dan paardenbloemen of bramen). Deze ziet eruit als een behaarde Hieracium lactucella (spits havikskruid) en daarom denk ik dat hij thuishoort in het ondergeslacht Pilosella (=muizenoor, beschikbaar als Pilosella spec.). Wat belangrijk is voor de determinatie is of de plant uitlopers heeft en of de bloei plaats heeft op het einde van de nieuwe uitlopers of dat ze bloeit op de uitlopers van het vorig jaar. De hoogte 1900m en de bodemsoort kunnen misschien helpen. Probeer eens BlumenAusSchwaben.

vanmiddelkoop

Ha Antoon,

Ik beng keurig begonnen bij Blumen aus Schwaben maar loop bijna gelijk vast,te weinig info (en foto's)
Eigenlijk zou je bij deze ter plaatse een soort Berg Heukels er bij moeten hebben.
Ik zal er Pilosella spec van maken.

Bedankt, groetjes Betty

vanmiddelkoop

Het was trouwens wel op een bergweide met een bord erbij
met de soorten die hier voorkomen.
Vandaar dat ik deze naam had ingevuld.

Plantoon

Die BergHeukels bestaat al, noemt Flora Helvetica. Redelijk duur maar de prijs zeker waard.
Ik heb eens gekeken naar die H. piliferum en die is effectief zo behaard maar heeft (op de foto's die ik heb) slechts 1 bloemhoofd per bloeistengel.

vanmiddelkoop

De Flora Helvetica heb ik, maar weegt erg zwaar(dikke pil)

En je hebt helemaal gelijk ,in de flora alpina staat Piliferum ook met 1 bloemhoofdje.

Datura

Wellicht H. villosum of pilosum?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

vanmiddelkoop

Als je naar de kelkbladen kijkt zou je zeggen Pilosum, bij Villosum lijken ze meer afstaand.