Hoofdmenu

Harige rups

Gestart door Hetty Soetekouw, oktober 15, 2007, 12:49:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hetty Soetekouw

Op een muurtje nabij gras en water vond ik twee rupsen
één grotere wat bruiner exemplaar
en dit kleinere exemplaartje dat bijna zwart oogde
Behalve de donkere beharing kon ik geen andere kenmerken
zoals vlekken ed vinden
Wie weet welk soort dit is?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

klaas van haeringen

Kleine beer, P. fuliginosa.

acherontia

#2
CiteerKleine beer, P. fuliginosa

Ik durf daar niet geheel zeker van te zijn aan de hand van deze foto. Het kan wat mij betreft ook Spilosoma urticae zijn, hoewel fuliginosa duidelijk meer voor de hand ligt (tijd van het jaar). Ik heb urticae echter weleens begin oktober nog als rups gevonden.

Jeroen

Hetty Soetekouw

op de site van Biopix
vond ik foto's van de Kleine Beer (P. fuliginosa)
die ik erg gelijkend vond
http://www.biopix.nl/Species.asp?Searchtex...ory=Sommerfugle
ik kan helaas geen afbeeldingen vinden voor de rups van de Sneeuwbeer (Spilosoma urticae) om te vergelijken   :(  
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

lily


acherontia

#5
Rupsen van beide soorten zijn variabel. Globaal kun je stellen dat rupsen van urticae veelal zwarter zijn meestal een onduidelijke tot zelfs afwezige rugstreep hebben en witte ademhalingsopeningen en in de regel iets groter worden dan die van fuliginosa. Deze kenmerken zijn niet goed zichtbaar op de foto, de rups oogt wel erg zwart voor fuliginosa (dat is voor mij de reden om er niet klakkeloos een fuliginosa van te maken).

Wel is het zo dat je de rupsen van urticae meestal overwegend in augustus tot medio september aantreft. Vondsten in oktober komen ook voor en dit jaar zijn veel soorten wat later (langer?) aanwezig.

Kortom grote kans dat het fuliginosa is, maar vanaf deze foto kan je m.i. niet 100 % zeker zijn.

Jeroen

Hetty Soetekouw

:rolleyes: Dank je wel voor de uitgebreide uitleg Jeroen!
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

klaas van haeringen

CiteerBehalve de donkere beharing kon ik geen andere kenmerken
zoals vlekken ed vinden
Hierom ging ik niet voor urticae...

acherontia

Die omschrijving past ook bij de dichtbehaarde vorm van urticae waarbij de rugstreep afwezig kan zijn en de ademhalingsopeningen niet zichtbaar..... Ik zal morgen eens wat foto's zoeken om de variatie bij urticae te illustreren.

Jeroen

acherontia

#9
Nu blijkt dat ik alleen dia's heb van de vorm zonder rugstreep..... en vanwege een verbouwing staat de diascanner in de opslag, digitaal wel enkele vormen kunnen vinden die al enigszins de aanwezige variatie tonen:

acherontia


acherontia


acherontia


acherontia


acherontia


klaas van haeringen

OK die zijn duidelijk, ik geloof je!

acherontia

Hoi Klaas,

Fuliginosa ligt hoe dan ook het meest voor de hand. Ik geloof dat eigenlijk de kleur van de thoracale poten in combinatie met de kleur van de ademhalingsopeningen bij dit soort gevallen uitsluitsel geven.

Jeroen

P.S. Heb jij gedurende nog een week of 5 de beschikking over fuchsia, of kan je dat hebben, ik heb namelijk een paar celerio rupsen teveel voor mijn fuchsiavoorraad.

Hetty Soetekouw

^_^  ik heb van de foto's genoten ^_^  
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~