totaal onbekende zwam

Gestart door stalino, oktober 15, 2016, 16:59:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

stalino

Gevonden op een sterk vermolmde liggende populier. Ze zijn elastisch\glazig  van samenstelling in grootte varierend van 1-10mm. Ze komen te voorschijn als witte bolletjes op een steeltje -zie foto - en spreiden zich later uit als kleine bloemen. Voor mij een totaal onbekende soort. Wie kent deze soort? Ieko

rietvanoosten

#1
Jonge Spekzwoerdzwam?  (Zie foto 8 in de link hieronder.)

http://www.loegiesen.nl/paddenstoelen/Merulius_tremellosus_Spekzwoerdzwam.html
met vriendelijke groet, Riet

stalino

Ja, dat moet hem zijn! Zeer bedankt. Ieko

wimperzwam

Die lijkt er wat mij betreft niet op. Waar zie ik hout?

Mvgr.,
Henk Huijser.

rietvanoosten

#4
Citaat van: stalino op oktober 15, 2016, 16:59:16 PM
Gevonden op een sterk vermolmde liggende populier. Ze zijn elastisch\glazig  van samenstelling in grootte varierend van 1-10mm. Ze komen te voorschijn als witte bolletjes op een steeltje -zie foto - en spreiden zich later uit als kleine bloemen. Voor mij een totaal onbekende soort. Wie kent deze soort? Ieko

Goedgekeurde Spekzwoerdzwammen:
http://waarneming.nl/waarneming/view/108752996?_popup=1
http://waarneming.nl/waarneming/view/88835382?_popup=1
met vriendelijke groet, Riet

wimperzwam

Heb in mijn leven toch heel wat "Spekzwoerden" gezien maar deze toestand nooit, altijd reeds met duidelijke structuur en kleur in het hymenium, ook in het beginstadium. Zijn dit in een vroeg stadium ingedroogde vruchlichaampjes die recent door regen zijn opgeweekt? Hadden dat soort jonge vormen voldoende duidelijke microscopisch kenmerken ontwikkeld om zekere determinatie mogelijk te maken? Zo ja, ben ik weer wat wijzer.

Mvgr.,
Henk Huijser.

JW_2all

Soms verbaas je je erover welke waarnemingen (benoemingen) zijn goed gekeurd, en waarom.

In de veldgidsen staat toch duidelijk dat je een soort pas op naam kunt brengen als voldoende kenmerken aanwezig zijn. Als soorten veel jonger zijn, of zoals hier wellicht verdroogd en opgeweekt, dan kun je menen dat het klopt, maar dat is geen determineren. Kennis van de stadia van deze soort maakt de benoeming waarschijnlijk, maar allerminst zeker. En legt een onevenredig gewicht van de bewijslast op het substraat.

In dit stadium en omvang is verwisseling met kleiner blijvende soorten niet uit te sluiten.

Microscopisten hebben het nog moeilijker dan macroscopisten:
als er nog geen hymenium is, waar vind je dan de sporen?
Groet,
Jan

stalino

Een week later, zelfde zwam....Lijkt me echt wel een spekzwoerd. Denk dat Je helemaal gelijk hebt Riet! Ieko

wimperzwam

Kijk de kenmerken die ik miste beginnen zich te ontwikkelen. Blijven volgen en ons steeds weer nieuwe foto's tonen van de verdergaande ontwikkeling. Kan een mooie serie worden.

Mvgr.,
Henk Huijser

rietvanoosten

Leuk voor ons allemaal dat je deze kunt volgen Ieko!  :duim:
met vriendelijke groet, Riet

stalino

Om de serie af te maken. ieko

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

wimperzwam

Daar kunnen we nog wel een paar weken van genieten, ga door

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.