van wie is deze cocon?

Gestart door erikkoning, september 22, 2016, 06:50:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

erikkoning

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/123487194
Dagvlinder onbekend - Rhopalocera gezien op 2016-09-10 Muntendam
Foto's:


bij voorbaat dank erik koning

Rayan Majoor

Ten eerste zie ik geen cocon, alleen een pop ;)
en ten tweede is het handiger om van verschillende aanzichten een foto te maken... bij deze witjespoppen is het namelijk veel makkelijker om ze te determineren met een foto van het zij-aanzicht. In ieder geval lijkt me dit een klein koolwitje, maar helemaal zeker ben ik niet...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

caliprobola

Hoi Rayan,

zelf heb ik ook altijd moeite om die witjes-poppen uit elkaar te houden, ik wacht op iemand die eens een duidelijk overzicht maakt met de kenmerken; bv aan de hand van foto's met pijltjes die naar de kenmerken verwijzen... iets voor jou?  ;)

Rayan Majoor

Hmm... dat lijkt me inderdaad wel leuk om te doen ja. Ik moet er wel even tijd voor zien te vinden (heb het momenteel erg druk met school) maar het lijkt me een leuke uitdaging om de verschillen (voor zover ik weet) uit te zoeken en op een rijtje te zetten.
In ieder geval is een ding waar ik veel steun aan heb bij het determineren de vorm van de soort bobbel voorop de pop (waar de borststukharen van de vlinder in een puntje omhoog in zitten). Vooral daarnaar kijkend (maar ook nog wel door wat andere kleine puntjes) heb ik ook sterk het vermoeden dat de geparasiteerde pop die op vlindernet bij het groot koolwitje staat eerder van een klein geaderd witje is... maar ik zal daar eerst nog even wat verder aandacht aan besteden voor ik naar vlindernet mail daarover.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl