behaarde Mycena

Gestart door Bas Kooijman, september 10, 2016, 07:43:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bas Kooijman

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/123456323
Mycena - Mycena spec. gezien op 2016-09-06 Kwade Hoek - noord (strand, strandhaak en baai)
Foto's:



Steel en hoed zijn fijn behaard, ook van niet-naast-elkaar-staande exemplaren, zodat de haren waarschijnlijk niet een andere schimmel zijn.

bij voorbaat dank Bas Kooijman

Jan Knuiman

Geen mycena maar Dooiergele mestzwam (Bolbitius vitellinus).




Groet, Jan

wimperzwam

Vooral de eerste foto doet mij ook wel aan het Izabelkleurig breeksteeltje denken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Jan Knuiman

Het zijn inderdaad gelijkende soorten, maar voor mij deed de wat grovere steelbekleding en de mate van gegroefdheid van de hoed de balans doorslaan naar Dooiergele mestzwam.




Groet, Jan

Melchior van Tweel

Citaat van: wimperzwam op september 10, 2016, 10:11:34 AM
Vooral de eerste foto doet mij ook wel aan het Izabelkleurig breeksteeltje denken.

Mvgr.,
Henk Huijser.
kan die zo'n gelige centrum hebben?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Bas Kooijman

Hartelijk dank! Ik ken hem niet in deze vorm, maar daar zit kennelijk de nodige variatie in. Ook was mij de beharing nog niet eerder opgevallen. Ik zal de id aanpassen.
Vriendelijke groet
Bas

wimperzwam

Melchior, de kleur van dat centrum is geen probleem. Jan, wat doe je met de opmerking steel en hoed!! fijn behaard?

Mvgr.,
Henk Huijser.

Jan Knuiman

Citaat van: wimperzwam op september 10, 2016, 18:23:24 PM
Jan, wat doe je met de opmerking steel en hoed!! fijn behaard?
Mvgr.,
Henk Huijser.

Eerlijk gezegd wist ik niet wat ik met die opmerking aan moest, met name wat betreft de hoed. Bij de Dooiergele mestzwam en evenmin bij het Izabelkleurig breeksteeltje is het mij ooit eerder opgevallen. Ook in beschrijvingen van beide soorten (Dam/Kuyper, Gerhardt) wordt er niets over gezegd. Ik heb ook mijn eigen foto's van die soort nog eens goed bekeken en kan geen beharing ontdekken. Wat de steel betreft: die oogt op mijn scherm schilferig (grovere steelbekleding) en zoals gezegd dat gaf voor mij de doorslag. Mocht het Izabelkleurig breeksteeltje wel degelijk een fijn behaarde hoed (kunnen) hebben en Dooiergele mestzwam niet, dan hoor ik dat graag.




Groet, Jan

rietvanoosten

#8
"Mocht het Izabelkleurig breeksteeltje wel degelijk een fijn behaarde hoed (kunnen) hebben en Dooiergele mestzwam niet, dan hoor ik dat graag."

Zie deze Jan voor Izabelkleurig breeksteeltje.


met vriendelijke groet, Riet

Jan Knuiman

Citaat van: rietvanoosten op september 10, 2016, 20:38:58 PM
Zie deze Jan voor Izabelkleurig breeksteeltje.

Ja Riet, sommige hoedjes met donzige haartjes. Microscopisch onderzocht. Helemaal goed, je hebt me over de streep getrokken! Ik switch naar Izabelkleurig breeksteeltje! Ook Henk bedankt voor je altijd aanwezige kritische blik!




Groet, Jan

wimperzwam

Nog even opmerken dat nog al wat soorten Conocybe's en ook Pholiotina's haartjes op de hoed hebben (loep 10x).

Mvgr.,
Henk Huijser.

Jan Knuiman

Citaat van: wimperzwam op september 10, 2016, 22:10:57 PM
Nog even opmerken dat nog al wat soorten Conocybe's en ook Pholiotina's haartjes op de hoed hebben (loep 10x).
Mvgr.,
Henk Huijser.

:duim: