bruine- en berkeneenstaart

Gestart door herman.damman, september 07, 2016, 21:38:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

herman.damman

Hallo,

Ik heb mijn foto's van de bruine- en berkeneenstaart in één groep ondergebracht omdat ik het zeer moeilijk vind om deze uit elkaar te houden. Weet iemand een web-site of boek o.i.d. waarin de verschillen duidelijk beschreven worden zodat ze correct op naam te brengen zijn? Bij voorbaat dank,

Herman Damman

Bart van Hoogstraten

Citaat van: herman.damman op september 07, 2016, 21:38:54 PM
Hallo,

Ik heb mijn foto's van de bruine- en berkeneenstaart in één groep ondergebracht omdat ik het zeer moeilijk vind om deze uit elkaar te houden. Weet iemand een web-site of boek o.i.d. waarin de verschillen duidelijk beschreven worden zodat ze correct op naam te brengen zijn? Bij voorbaat dank,

Herman Damman

Hoi Herman, kijk hier eens: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=bmF0dXVycHVudC5iZXxjdXJzdXMtbmFjaHR2bGluZGVyc3xneDoxNGU0MmQ4NDE5Yzk5N2Qz
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Sjors

De vraag zal waarschijnlijk over de rupsen gaan.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

herman.damman

Betreft inderdaad de rupsen, vandaar geplaatst op het rupsenforum. In ieder geval bedankt voor de reacties tot zover.

Herman Damman

wim veraghtert

de rupsen van Bruine eenstaart zitten op Zwarte els. Die van Berkeneenstaart op berk...
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Rayan Majoor

Citaat van: wim veraghtert op september 08, 2016, 16:14:51 PM
de rupsen van Bruine eenstaart zitten op Zwarte els. Die van Berkeneenstaart op berk...
Beiden zitten op berk en els, ook al komt de berkeneenstaart wel vaker op berk voor. Van de waardplant kan je de soort dus niet afleiden in dit geval. Bovendien kan het ook dat je een rups vindt die bijvoorbeeld uit de boom gevallen is... dan weet je niet waar hij op gezeten heeft.
Maar ik weet ook niet echt wat de goede kenmerken zijn voor beide soorten als rups
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

herman.damman

Het enige wat ik me herinner dat ik ooit de opmerking heb gezien dat bij de ene de lijn tussen groen en bruin (lengtestreep) zeer scherp afgebakend zou zijn en bij de andere niet. Welke de ene en andere betrof weet ik niet meer daar ik het verhaal niet meer kan vinden.

Herman

JeroenVoogd

Citeerde rupsen van Bruine eenstaart zitten op Zwarte els. Die van Berkeneenstaart op berk...

Dat is (iets) te stellig geformuleerd zoals Rayan al aangeeft. Bovendien is waardplant geen determinatiekenmerk maar hooguit determinatieondersteunend. De rupsen zijn prima op uiterlijke kenmerken uit elkaar te houden.

curvatula:

R De groene rupsen met een paarsbruine rug maken een fijnmazig spinsel op bladeren van de waardplant waartussen ze leven. De paarsbruine rugvlek is niet scherp begrensd met een donkere lijn. Aan de rugzijde van de borstsegmenten bevinden zich enkele goudgele bobbels. De ingesneden kop is bruin gestreept. In Nederland worden de rupsen vooral op els gevonden en veel minder vaak op berk. Rupsen kunnen gevonden worden in de periode mei-oktober.

falcataria:

R De groene rupsen met een paarsbruine rug maken een fijnmazig spinsel op bladeren van de waardplant waartussen ze leven. De paarsbruine rugvlek is scherp begrensd met een donkere lijn. Aan de rugzijde van de borstsegmenten bevinden zich enkele goudgele bobbels. De ingesneden kop is bruin gestreept. In Nederland worden de rupsen vooral op berk gevonden en veel minder vaak op els. Rupsen kunnen gevonden worden in de periode mei-oktober.

Daarbij wil ik nog opmerken dat de bobbels bij de een groter zijn dan bij de ander en de kleur anders is maar dat zijn kenmerken die in het veld niet bruikbaar zijn omdat je ze dan naast elkaar moet zien. Vandaar dat ik dat niet benoem in mijn gids.

Jeroen

cyprio

Oepsie, er is iets verkeerd gegaan met kopiëren en plakken Jeroen? Er staan dezelfde kenmerken bij de rupsen vermeld.
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

JeroenVoogd

Nee hoor :) het woordje niet is doorslaggevend verder zijn de soorten inderdaad vrijwel identiek en ook de waardplant voorkeur is net anders in de tekst beschreven.

Jeroen

herman.damman

Als ik Jeroen goed begrepen heb, betreft 9227 dan een berkeneenstaart en 9566 een bruine eenstaart (zie foto's).  Dan is het voor andere meteen ook duidelijk.

Groet,

Herman Damman


wim veraghtert

Bedankt, weer wat bijgeleerd. Ik kijk duidelijk (nog) te weinig naar rupsen.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Arthur

Citaat van: JeroenVoogd op september 11, 2016, 09:40:54 AM

Vandaar dat ik dat niet benoem in mijn gids.


Welke gids bedoel je? Eentje die nog in voorbereiding is?
Groeten, Arthur

A.Vijge

hallo,

Ik ben ook zeer benieuwd welke gids bedoeld wordt.
Is die (al) te koop?

mvrgr, Ati

wim veraghtert

Hij is nog niet te koop. Jeroen, kan je een tipje van de sluier lichten ivm de verschijningsdatum, als daar een streefdatum is? Daar ben ik zelf ook benieuwd naar.

Groetjes
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be