Slakken van Kreta.

Gestart door Cees Veenema, oktober 02, 2007, 21:33:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

Ik heb tijdens de vakantie het fort bij Rethimnon bezocht.
Daar trof ik op hetzelfde tijdstip dezelfde soort ?? slakken aan op verschillende plekken.
Natuurlijk wil ik hier graag meer over weten.
Wie kan hier iets over zeggen?

In oude vestingsmuur.
Groet,

Cees

Cees Veenema

#1
Een uitgebloeide distel zat er vol mee.
Groet,

Cees

Cees Veenema

en tussen een enkele groene plant die er stond.
Groet,

Cees

Tello Neckheim

Hallo,

De soort tussen de stenen lijkt sterk op Eobania vermiculata, die tussen de planten op Theba pisana. Op Kreta komen zeer veel soorten landslakken voor en als je goed zoekt kun je vele bijzondere soorten tegenkomen op Kreta vooral van de familie Albinaria. Beide soorten zijn algemeen rond het Middelandsezee gebied.

Groeten Tello Neckheim
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Cees Veenema

Hoi Tello,

Ik heb er voldoende vertrouwen in om ze als zodanig in te voeren.
Ben de beroerste niet mocht er later een onverlaat komen die het er niet mee eens is.
Groet,

Cees

alegro

#5
CiteerBen de beroerste niet mocht er later een onverlaat komen die het er niet mee eens is.
?

Maar goed. Op foto 1 zijn, naast Eobania vermiculata (in het midden), twee huisjes van Helix aspersa (links en rechts onder) te zien.

Voor het Middelandse Zee-gebied zijn dit overigens volstrekt triviale soorten. Overal waar de mens zich heeft gevestigd is dit trio te vinden. Van dit soort cultuurvolgers is het wellicht  interessanter te weten waar ze niet voorkomen.

De "natuurlijke" slakkenfauna van de Griekse eilanden is oneindig veel interessanter. Door gescheiden evolutie zijn er op deze eilanden veel slakken te vinden die nergens anders op de wereld voorkomen. Het meest bekend & beroemd wat dat betreft is het geslacht Albinaria (familie Clausiliidae). Elk Grieks eiland heeft wel 1 of meerdere endemische Albinaria-soorten en ondersoorten en Kreta heeft er zelfs behoorlijk veel. En hoewel het eiland inmiddels reeds behoorlijk goed in kaart is gebracht worden er nog steeds vormen als nieuw voor de wetenschap beschreven.
Grüezi mitenand,
Arjan

Cees Veenema

Tja daar kon ik natuurlijk op wachten ;)

Natuurlijk had ik niet verwacht dat dit zeldzame exemplaren zouden zijn.
Dit maakt mij echter ook niet uit.

Bedankt voor jou uitleg Arjan, als dank heb ik die Segrijnslakken apart ingevoerd.

Ik zal in het vervolg wat minder voorbarig proberen te zijn.
Groet,

Cees

alegro

#7
CiteerNatuurlijk had ik niet verwacht dat dit zeldzame exemplaren zouden zijn.
Dit maakt mij echter ook niet uit.
Helix aspersa (Segrijnslak) en Theba pisana komen zelfs in Nederland voor! Het zijn echte cultuurvolgers die je vooral in direct onder menselijke invloed staande terreinen zult aantreffen. Maar ook Albinaria's zijn vaak zonder moeite aan te treffen. Je moet er alleen wel oog voor hebben. Als je weer eens op een Grieks eiland komt zou je eens kunnen letten op grijzige "staafjes" met een lengte tussen 1 en 2 cm op kalksteenrotsen, muren en tussen losliggend gesteente. Vaak zitten ze met meerdere bij elkaar. Als je ze eenmaal hebt leren herkennen zul je ze bijna overal kunnen aantreffen.

CiteerIk zal in het vervolg wat minder voorbarig proberen te zijn.
Mwah... Ik heb er op geen enkele wijze aanstoot aan genomen hoor. Ik vond het alleen een wat rare uitdrukking, dat is alles. ;)
Grüezi mitenand,
Arjan