Hoofdmenu

lief

Gestart door rietje, juli 12, 2016, 17:36:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietje

Hallo,

Ik zat bij een vriendin op het terras en zag dit vogelhokje waar af en toe een winterkoning invloog. Tot mijn verbazing zag ik op een gegeven ogenblik 2 snaveltjes tevoorschijn komen. Misschien last van de warmte want het hokje stond in de zon.

Nooit geweten dat winterkoninkjes ook in een hokje nestelen.

groet,

Rietje

OlivierO

Meestal niet in zo'n hokje, maar het gebeurt.

Een tip: hang zo'n hokje (nestkast) nooit op een plaats met direct zonlicht of zeker niet op het heetst van de dag!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

rietje

Hallo Olivier,

Ik zal doorgeven dat als de jongen het nestkastje verlaten hebben zij het op een andere plaats moet ophangen.

groet,

Rietje

laatvlieger

Als de jongen uitvliegen lijkt mij dat niet nodig. Vogels kunnen vaak goed zelf een keuze maken en om de een of andere reden vonden ze dit blijkbaar een mooie plek. En waarom zou je een succesvolle nestplaats verwijderen? Wel zou je een 2e kastje op kunnen hangen als alternatief.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

Winterkoningen zijn eigenlijk altijd holenbroeders omdat hun nest een hol is.
Herman van der Meer

Oenanthe

Citaat van: HPM op juli 13, 2016, 08:23:10 AM
Winterkoningen zijn eigenlijk altijd holenbroeders omdat hun nest een hol is.
Een hol dat ze zelf maken. De plaats die ze daarvoor uitkiezen kan een kast zijn maar dat hoeft niet. Staartmezen nestelen op vergelijkbare manier maar die kruipen nooit in een kast.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op juli 13, 2016, 08:36:58 AM
... Staartmezen nestelen op vergelijkbare manier maar die kruipen nooit in een kast.
Alleen met z'n allen in de winter.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: laatvlieger op juli 13, 2016, 08:11:39 AM
Als de jongen uitvliegen lijkt mij dat niet nodig. Vogels kunnen vaak goed zelf een keuze maken en om de een of andere reden vonden ze dit blijkbaar een mooie plek. En waarom zou je een succesvolle nestplaats verwijderen? Wel zou je een 2e kastje op kunnen hangen als alternatief.

Ik heb vaak genoeg vogels (en mezelf dus ook) een foute keuze zien maken voor hun nestplaats, dus dat het vanzelf goed komt vind ik wat kort door de bocht. Tuurlijk, zo werkt de natuur... maar een nestje dooie meesjes uit zo'n kastje halen doe je ook niet voor je lol :). Ik heb ze zelf onder een afdak hangen. Ideaal; geen directe zon erop en de kastjes rotten niet zo hard weg als ze anders doen.
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op juli 19, 2016, 09:44:11 AM

... maar een nestje dooie meesjes uit zo'n kastje halen doe je ook niet voor je lol :)....

Ik laat ze dan ook gewoon liggen. Als je later de kast schoon wil maken is er weinig engs meer over (als je vers dood wél eng vindt). Dan stinken ze ook niet meer.
Herman van der Meer

Oenanthe

Citaat van: HPM op juli 13, 2016, 09:49:09 AM
Citaat van: Oenanthe op juli 13, 2016, 08:36:58 AM
... Staartmezen nestelen op vergelijkbare manier maar die kruipen nooit in een kast.
Alleen met z'n allen in de winter.
Om een nest in te bouwen bedoel ik.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips