Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lidewijde

Ik heb zojuist Obsmapp geinstalleerd. De nieuwste versie.
Nu moet ik inloggen, maar met wat moet ik inloggen? De inloggegevens van waarneming.nl herkent ie niet... waar kan ik dan nog iets anders instellen?

hiskodevries

Citaat van: Lidewijde op april 04, 2017, 15:01:02 PM
Ik heb zojuist Obsmapp geinstalleerd. De nieuwste versie.
Nu moet ik inloggen, maar met wat moet ik inloggen? De inloggegevens van waarneming.nl herkent ie niet... waar kan ik dan nog iets anders instellen?
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1360327#msg1360327
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op april 04, 2017, 12:45:17 PM
Beste Alex,

Ik heb twee opmerkingen, die mijns inziens beter zouden kunnen.

Allereerst, wanneer je naar spraakinvoer gaat, zonder dat je een (werkende) internetverbinding hebt, krijg je hier helemaal geen melding o.i.d. van, terwijl je van een ontbrekende gps fix wel een melding krijgt. Zou fijn zijn als er in elk geval even gewaarschuwd wordt dat een internetverbinding ontbreekt.

Tweede punt: wanneer je in handmatige invoer de knop van groepssamenstelling probeert te gebruiken, terwijl het aantal nog op "1" staat, krijg je de melding "geen soort of aantal kleiner dan twee". Waarom mensen blokkeren om daarheen te gaan en een extra handeling te laten verrichten, ipv er al gewoon vanuit gaan dat het aantal opgehoogd gaat worden en alsnog mensen toegang geven tot het groepssamenstelling-scherm (men krijgt vanzelf wel de melding dat het aantal opgehoogd gaat worden aldaar).

Wat moet ik zeggen: je hebt twee keer gelijk  ;D
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op maart 15, 2017, 15:27:29 PM
Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op maart 14, 2017, 09:49:05 AM
Is er een mogelijkheid om het tellen per land uit te schakelen? Dit duurt echt lang (zoals aangegeven in scherm tijdens tellen), en is bovendien niet volledig correct (heb 9 soorten in 'land onbekend' en 5 in Nederland, terwijl ik dit jaar nog niet in Nederland geweest ben)

Ik ben wel benieuwd waarom dit zo lang bij jouw duurt, én waarom de landen dan ook nog een keer verkeerd worden aangegeven.
Als je de meest recente backup van je waanemingen naar mij stuurt dan probeer ik dat voor je op te lossen.
Dat bestand vind je op je toestel in obsmapp/backup, en heet wn_[datum]-[tijd].zip
Je kan deze sturen naar: info@alexkwak.nl

PS. je gebruikt toch wel de meest recente versie van ObsMapp, 7.9?

helaas geen reactie van Jeroen gehad  :(
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

fkdeboer

Citaat van: SlechtValk op april 04, 2017, 12:45:17 PM
Tweede punt: wanneer je in handmatige invoer de knop van groepssamenstelling probeert te gebruiken, terwijl het aantal nog op "1" staat, krijg je de melding "geen soort of aantal kleiner dan twee". Waarom mensen blokkeren om daarheen te gaan en een extra handeling te laten verrichten, ipv er al gewoon vanuit gaan dat het aantal opgehoogd gaat worden en alsnog mensen toegang geven tot het groepssamenstelling-scherm (men krijgt vanzelf wel de melding dat het aantal opgehoogd gaat worden aldaar).

is het niet mogelijk om als de groepsamenstelling wordt ingegeven, het aantal automatisch tot de som van de groepsamenstelling wordt opgehoogd (alleen als deze lager is, natuurlijk)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

SlechtValk

#515
Citaat van: fkdeboer op april 05, 2017, 08:25:47 AM
is het niet mogelijk om als de groepsamenstelling wordt ingegeven, het aantal automatisch tot de som van de groepsamenstelling wordt opgehoogd (alleen als deze lager is, natuurlijk)

Wanneer het aantal in groepssamenstelling groter is dan het eerder opgegeven aantal dan wordt dit aantal al automatisch verhoogd (tot voor kort dus met die uitzondering dat als het aantal 1 is, je geen toegang kreeg tot groepssamenstelling. Maar gezien Alex' zijn opmerking van eerder gaat daar binnen kort verandering in komen).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Citeer*7.10.2
<...>Bugfix: Speech werkte niet altijd even goed.

Vandaag weer flink wat proberen in te spreken, toevallig zelfde route gegaan, wederom wat wind. Leek hij redelijk mee om te kunnen gaan... ik kan moeilijk zeggen of het beter was dan eerst... het probleem van "twee merel" vs "2 merel" leek wel goed te gaan.

Er is echter wel iets anders voor in de plaats gekomen (vooral cosmetisch... maar toch beetje vreemd):
Tijdens het inspreken (microfoon is rood) verdwijnt soms de equalizer (balk die t inspreekvolume aangeeft) en regel waar ingesproken tekst komt te staan (en hier komen de normale knoppen "+1", "bijwerken" en "verwijderen" voor in de plaats, zoals die bij de voorgaande waarneming horen). Microfoon blijft wel rood en hij lijkt de waarneming ook gewoon op te slaan achteraf, maar is beetje onlogisch en ik vond het onduidelijk dat ik gewoon door kon gaan met inspreken (en lijkt me ook ongewenst gedrag)...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op april 05, 2017, 22:21:22 PM
Er is echter wel iets anders voor in de plaats gekomen (vooral cosmetisch... maar toch beetje vreemd):
Tijdens het inspreken (microfoon is rood) verdwijnt soms de equalizer (balk die t inspreekvolume aangeeft) en regel waar ingesproken tekst komt te staan (en hier komen de normale knoppen "+1", "bijwerken" en "verwijderen" voor in de plaats, zoals die bij de voorgaande waarneming horen). Microfoon blijft wel rood en hij lijkt de waarneming ook gewoon op te slaan achteraf, maar is beetje onlogisch en ik vond het onduidelijk dat ik gewoon door kon gaan met inspreken (en lijkt me ook ongewenst gedrag)...

Dat is helaas al een tijdje, ik ga dat nog oplossen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Stefan, een tip
Ga eerst thuis eens flink oefenen met diverse combinaties.
Bijvoorbeeld een woord als fouragerend moet je echt letterlijk uitspreken. Niet fourasjerend, maar fouragerend.
Dan kun je op een gegeven moment echt alles inspreken
Dwergarend overvliegend zuid onzeker
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerrit Houwen

Beste Alex,
Dank voor je verwijzing naar deze pagina, ik hoop dat ik nu wel de juiste ingang gebruik.
Hierbij mijn vraag van gisteren:

vanochtend (donderdag 6 april) had ik onverwachts problemen met het invoeren van waarnemingen (vogels) in Obsmapp.
Ik ben gewend dat ik, als ik een soort heb ingevoerd, bij een volgende waarneming de positie van de vorige waarneming kan overnemen dan wel over een kleine afstand kan bijstellen.
Wanneer ik  nu op het betreffende icoontje klik gaat Obsmapp volledig opnieuw de GPS-coördinaten zoeken en sta ik weer zoveel minuten te wachten, erg onbevredigend.
Nu heb ik gezien dat er deze week een nieuwe versie is geïnstalleerd, en staat dit icoontje op een andere regel, vroeger stond dit naast de klok en de icoontjes om de groepsaanduidingen  (bijv. aantal M/V) aan te passen.
Is de werking van dit icoon nu veranderd of doe ik soms iets verkeerd?
Bij voorbaat dank voor de reactie.
Gerrit.

Alex Kwak

Citaat van: Gerrit Houwen op april 07, 2017, 09:41:59 AM
Is de werking van dit icoon nu veranderd of doe ik soms iets verkeerd?

Nee, de werking is niet veranderd, alleen de plek op het scherm. Sowieso is wacht op een GPS-fix tegenwoordig maximaal een paar seconden, uitzonderingen daar gelaten. Als je minutenlang moet wachten heb je of een heel oud toestel, of een ander probleem.

Kijk hier ook even: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1360899#msg1360899
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wim veraghtert

Het is me dit jaar al meer dan eens overkomen dat foto's die aan een Obsmapp-waarneming hangen 'verdwijnen' bij  het uploaden. Waarnemingen uploaden gaat zonder problemen, maar de foto die in het veld probleemloos genomen werd, staat er niet bij. Die ben ik blijkbaar kwijt.

Mvg
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

hiskodevries

Citaat van: wim veraghtert op april 10, 2017, 11:05:57 AM
Het is me dit jaar al meer dan eens overkomen dat foto's die aan een Obsmapp-waarneming hangen 'verdwijnen' bij  het uploaden. Waarnemingen uploaden gaat zonder problemen, maar de foto die in het veld probleemloos genomen werd, staat er niet bij. Die ben ik blijkbaar kwijt.

Mvg
Wim
dat klopt.
zeker als je meerdere fotos uploadt kan het uploaden van de foto`s zoveel langer duren dan de waarnemingen dat de laatste al verwerkt worden zonder dat de foto`s al op de server aanwezig zijn.
Wat helpt: snelle upload snelheid van internet.
Niet uploaden vlak voor het hele kwartier
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wim veraghtert

Bedankt voor je snelle reactie, Hisko. Ga hier volgende keer rekening mee houden.

mvg
admin nachtvlinders waarnemingen.be

marcel123

Citaat van: hiskodevries op april 10, 2017, 11:11:41 AM
zeker als je meerdere fotos uploadt kan het uploaden van de foto`s zoveel langer duren dan de waarnemingen dat de laatste al verwerkt worden zonder dat de foto`s al op de server aanwezig zijn.
Is het dan niet handiger om eerst de foto's te uploaden en daarna de waarnemingen? Een upload kan uren duren...

Misschien kan je je batch splitsen door te kiezen ''onzeker ook uploaden'' uit te schakelen.

Andre321

CiteeriObs verzendt eerst de foto's, dan de waarnemingen. Bij een timeout begint ie bij een volgende poging weer bij de 1e foto, totdat ook de waarnemingen zijn verzonden. Er is dus geen "gedeeltelijke" upload. Er is geen maximum aan het aantal foto's
Sinds mijn overstap naar iObs lijk ik idd geen fotos meer kwijt te raken.

fluitenier

2 (weinig belangrijke) details :

Als je een ingevoerde waarneming herbekijkt in ObsMapp ("Overzicht") krijg je onderaan de tegels "Wijzig waarneming", "Verwijder waarneming", ... te zien. Bij "Kopiëer waarneming" is het trema overbodig in het Nederlands --> "Kopieer waarneming"

Als je in de toelichting een apostrof gebruikt verdwijnt die bij het uploaden. In ObsMapp schrijf ik in de toelichting bijvoorbeeld "foto's 's avonds gemaakt", na het uploaden wordt dat op waarneming.nl "foto s  s avonds gemaakt"
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

OlivierO

Gisteren kon ik geen Kleine Karekiet ingeven. Enkel de optie Kleine Karekiet of Bosrietzanger kwam tevoorschijn. Zowel in de Belgische lijst die ik heb als die van de wereld. Dus opgeslagen als Kleine Karekiet of Bosrietzanger met het idee om thuis aan te passen. Maar toch eens geprobeerd aan te passen bij wijzig waarneming en toen ging het wonder boven wonder wél!

Als ik het nu probeer kan ik wel Kleine Karekiet selecteren in het invoerscherm ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

SlechtValk

Misschien een erg groot woord om dit een bug te noemen... maar ik wilde het in elk geval wel even opmerken... en er eigenlijk meteen een wens aan koppelen...

Wanneer je in het inspreekscherm bent, maar nog geen waarneming hebt ingesproken, is het aardbol-icoontje grijs (omdat er nog geen waarneming is ingevoerd) maar wel aanklikbaar...
Echter wanneer je deze aanklikt krijg je het kaart-scherm, waarbij de kaart echter niet geladen wordt en een melding "ongeldige coordinaten" bovenaan komt.

EDIT: nu ik wat meer heb onderzocht, blijkt de kaart gecentreerd te worden op coördinaat 0nb 0wl (op de evenaar en de 0-meridiaan, dus ergens in zee onder Ghana) vandaar waarschijnlijk de melding over ongeldige coördinaten.

Het zou fijn zijn als de kaart (wanneer er nog geen waarneming ingevoerd is) geladen wordt op de huidige locatie.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

nhdejong

Laatst waren er op Cyprus diverse organismen die ik niet in kon voeren, omdat de soortnaam ontbrak in ObsMapp. In de webversie kon ik de soorten wel gewoon vinden in de lijst.

Het ging bijvoorbeeld om:
Cistus ladanifer https://observation.org/obs/edit/137036764
Asphodelus fistulosus https://observation.org/waarneming/view/137036765
Orobanche cypria https://observation.org/waarneming/view/137036753

Ik heb ter plekke (op een wifi-spot) de plantenlijst Europa (nl) nog gedownload, dus het kan niet zo zijn dat ik een oude lijst gebruikte. Of is de lijst gewoon niet compleet?

Thanx,
Klaas

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nhdejong

Oké, dan heb ik er nog één:

Oriëntjuffer - Epallage fatime Charpentier, 1840 https://cyprus.observation.org/soort/view/79668

kon ik ook niet invoeren in ObsMapp met de nieuwste lijst van Europese libellen. Ik hoop dat dit de juiste plek is om dit te melden?

Smiles,
Klaas

marcel123

#532
Citaat van: nhdejong op april 23, 2017, 15:08:04 PM
de nieuwste lijst van Europese libellen.
De lijst bevat 213 soorten libellen waaronder de Oriëntjuffer - Epallage fatime https://waarneming.nl/wnpda_genereer_lijst_checklist.php?g=5&l=11&p=0 . ik kan de soort wel invoeren met de huidige lijst..
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1360895#msg1360895

nhdejong

Hmmm, ja wonderlijk, Marcel. Van de week lukte het echt niet, maar nu staat ie er bij mij ook bij! Ik had alle vinkjes van ondersoorten en zeldzaamheden al aanstaan, dus daar kan het niet aan gelegen hebben.

Another glitch in the matrix...

Smiles,
Klaas

marcel123

#534
Citaat van: nhdejong op april 23, 2017, 15:47:29 PM
Hmmm, ja wonderlijk, Marcel. Van de week lukte het echt niet, maar nu staat ie er bij mij ook bij! Ik had alle vinkjes van ondersoorten en zeldzaamheden al aanstaan, dus daar kan het
Als je een soort niet kan vinden kan het verwijderen van alle soorten en opnieuw downloaden een oplossing zijn.  Instellingen>knopje rechtsboven>'''Soortendatabase leegmaken''.

Thijs Fijen

Een aantal bugs die me opvielen bij de nieuwste versie (maar ook eerdere versies):
- Als ik een waarneming invoer zoek ik eerst een GPS positie, en zet deze vast door op het GPS-tekentje te drukken (zodat het vinkje verschijnt), vervolgens wil ik de locatie corrigeren via de kaart en druk dan op het locatiemarkertje. Dat werkt nu niet meer, want dan springt ie terug naar 'ongeldige coordinaten'.
- Bij de meeste soortgroepen heb ik als instelling: 'Lokaal en wetenschappelijk'. De switch 'Lokale of wetenschappelijke naam' werkt dan niet (voor als ik af en toe wil zoeken op wetenschappelijke naam ipv lokale naam).
- Stel ik voer een waarneming van 2 (!) Torenvalken in door 'Zet BMP tijdelijk uit' aan te klikken (dus uiteraard met als standaard optie BMP aan). Als ik deze wil wijzigen, springt de waarneming automatisch terug naar 1 (!) individu met de voor die soort geldende standaardactiviteit in BMP. Ik snap em wel, maar heel handig is het niet.
Thijs Fijen

Lanius

mijn telefoon kreeg een upgrade naar android 6.... maar krijg nu dit scherm. iemand die me kan helpen waar ik bij instellingen de juiste zaken kan aanvinken? heb al bij app configuratie obsmapp aangevinkt bij opslagruimte en Locatie. Wat kan ik nog meer doen?

Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op april 30, 2017, 10:29:01 AM
mijn telefoon kreeg een upgrade naar android 6.... maar krijg nu dit scherm. iemand die me kan helpen waar ik bij instellingen de juiste zaken kan aanvinken? heb al bij app configuratie obsmapp aangevinkt bij opslagruimte en Locatie. Wat kan ik nog meer doen?

Alsje op dit scherm op OK klikt komt ObsMapp vanzelf met de juiste vragen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lanius

ach, bij mij niet. Als ik op OK klik, sluit obsmapp af. Dat vind ik net raar, want andere apps komen dan idd met vragen.
Davy De Groote

Alex Kwak

Citaat van: Lanius op april 30, 2017, 16:23:22 PM
ach, bij mij niet. Als ik op OK klik, sluit obsmapp af. Dat vind ik net raar, want andere apps komen dan idd met vragen.

Dat is inderdaad raar. Je kan ook ObsMapp handmatig rechten geven op gps en sd-kaart
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!