Opmerkelijke aantallen Falsterbo

Gestart door Thijs Fijen, september 18, 2007, 19:15:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Hallo allemaal,

Ik schrok net even van de aantallen vinken/kepen en sijzen over Falsterbo!
Vandaag zagen ze tegen de 40 000 vinken/kepen!! En ong 9 700 Sijzen!
Als je kijkt naar de aantallen vorig jaar op dezelfde dag, dan zie je bij de vinken/kepen een aantal van 6665 vorig jaar tegen 81 445 dit jaar!!
Bij de sijzen een aantal van 29 vorig jaar tegen 23 555 dit jaar!!

Zeer opmerkelijk! Wat zou een verklaring kunnen zijn?

Thijs
Thijs Fijen

BramtK

Betere omstandigheden om te trekken. Vorig jaar waren er volgens mij ook dagen met dat soort aantallen (ik was er toen, o.a. Duinpieper, Buidelmees, Grote pieper, Nachtzwaluw en een Bosgors). Maar die vallen niet elke jaar op de derde dinsdag van september.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

Maar zijn al zon 2 weken flinke groepen vinken aan het trekken op falsterbo! (dat is dus 2 weken te vroeg) En sijzen zelfs al 3 weken!

Geloof goed dat het betere trekomstandigheden zullen zijn, maar het zou ook kunnen betekenen dat er te weinig voedsel is, zeer snel invallende kou of een zeer goed jaar kunnen betekenen

Thijs
Thijs Fijen

GertJ

Ik denk dat het daar te maken heeft met afwachten van de ideale omstandigheden voor trek (en zichtbare trek!)

Ik heb zelf het genoegen gehad om een paar daagjes bij Falsterbo te kamperen (afgelopen half Augustus, nog aardig voor het echte seizoen).

Falsterbo is een erg weersgevoelige telpost (mn voor roofvogels). Het mooist is dacht ik zuidwesterwind. Als het bv. noordoostenwind is zonder bewolking worden alle vogeltjes hoog en onzichtbaar naar Denemarken geblazen.

Ik kan overigens iedereen aanradne om daar eens een paar dagen heen te gaan, maar hou er rekening mee dat het weer flink tegen kan zitten.
Groet Gert Jager

BramtK

#4
Zoiets zou best kunnen, nog een beetje te vroeg om te zeggen misschien. Misschien gebruiken ze dit jaar radar... :)

Edit: een klein beetje zuidwesten wind is in ieder geval goed voor roofvogeltrek, als die een beetje tegenwind hebben, genereren de vleugels meer lift en is het dus makkelijker om het stuk over zee glijdend af te leggen.

Vorig jaar was de wind wat te hard en daardoor kon je wel veel zangvogels zien en horen aankomen. Die maakte dan hoogte boven Nabben (de punt) om vervolgens uit het zicht te verdwijnen.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs