onbekende larve van een lieveheersbeestje

Gestart door Mario Renden, mei 26, 2016, 20:11:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://denhelder.waarneming.nl/waarneming/view/119200534
Lieveheersbeestje onbekend - Coccinellidae spec. gezien op 2016-05-22 Den Helder - De Grafelijkheidsduinen
Foto's:


bij voorbaat dank Mario Renden

arpwifi

Hoi Mario,

Die is nog erg klein denk ik. Zal een op springen staande 1e of 2e stadium zijn. Als je 'm nog hebt kun je 'm laten vervellen en iets uitkleuren in het volgende stadium - als er dan wat meer kleur op zit wordt het beter mogelijk. Zo zonder kleurpatronen heb je hele scherpe foto's van kleine morfologische details nodig om verder te komen ...

Plant/biotoop kan ook helpen
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Mario Renden

Dankjewel Arp. Helaas heb ik hem niet bewaard, maar jouw verhaal lezende zou het dus best een hele gewone soort kunnen zijn.

arpwifi

Ja, of een hele bijzondere ;) Je kunt er zo gewoon vrijwel niks van zeggen.

Kijk hier eens: http://stippen.nl/ontwthumbs.php?keuze=5

Dat is van een handjevol soorten en helaas ook nog eens gemengd begin en einde 1e stadium. Op basis van zulke foto's kun je niks. Je moet een referentie collectie hebben met fotosets van microscopische kwaliteit van alle details van begin, midden en einde van elk van de larvenstadia voor alle soorten wil je een basis hebben voor vergelijking en dan dus het te determineren beest ook onder de microscoop.

Zulke larfjes opkweken dus en beginnen om voor die soort zo'n fotoset aan te leggen ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]