Vliegendoder

Gestart door corzonneveld, september 16, 2007, 22:23:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Rond deze tijd kijk ik vaak op bloeiende Klimop, omdat het daar gonst van de insecten, en hier inde buurt verder weinig te doen is. Tussen de bladeren en bloemtrossen zijn veel Vliegendoders (Mellinus arvensis) te zien. Ik hoop altijd op eentje die een prooi vangt, en dan kijken of je snel genoeg bent. Vandaag had ik geluk. Hoewel de foto technisch niet geweldig is, vind ik 'm leuk genoeg om 'm te laten zien. Het moment van de fatale steek...

Ik heb nu 4 of 5 keer een prooivangst kunnen fotograferen, en altijd betrof de prooi Pollenia spec., terwijl er toch zat (zelf veel meer) andere vliegen zijn (talloze Eristalis, Calliphora, Lucillia, Graphomyia,...). Ik krijg de indruk dat ze hier alleen maar op Pollenia jagen!?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

lo.troisfontaine

Hoi Cor,

ben niet zo thuis in die vliegen, maar gisteren zag ik deze roofvliegen, waarvan waarschijnlijk het vrouwtje zo een mogelijke Pollenia als maaltijd heeft en het mannetje daarvan mee profiteert.
Of heb ik hier een verkeerd beeld van het geheel?

Misschien zijn de Pollenias de makkelijkste of smakelijkste prooi?

groeten,

Lo

Mark van Veen

Mooie foto inderdaad. Ik zie vliegendoders ook met zweefvliegen langskomen, dus ze eten meer dan Pollenia. Pollenia's zijn wel langzaam, dus misschien dient gemak de vliegendoder.
groet,

Mark van Veen

Imperator

vriendelijke groet,

Trees

corzonneveld

Vandaag zag ik een Vliegendoder proberen andere soorten dan Pollenia te vangen, zelfs een wesp werd niet geschuwd. Dat ik alleen Pollenia als prooi zie moet dus inderdaad wel aan schaapachtig gedrag van Pollenia worden toegeschreven!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl