Welke (kortvleugelige) zaagpoot

Gestart door W. Van Alboom, april 05, 2016, 00:28:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

W. Van Alboom

Het betreft deze waarneming
http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/116120533
Zaagpoot onbekend - Scolopostethus spec. gezien op 2016-04-03 Wetteren - Industriezone Kwatrecht
Foto's:




Toelichting:
afgaande op de foto 4.4mm
bij voorbaat dank W. Van Alboom
mvg, Wouter

thijsdegraaf

#1
Lastig beest. Hier staan de verschillen tussen de soorten. Je moet dan vooral op het verschil in kleur van de antennes letten en of kortvleugelig kunnen zijn. Alleen zijn de kenmerken van de antennekleur geen heel hard kenmerk. Een aantal wantsen kun je wegstrepen en houd je eigenlijk Scolopostethus affinis en Scolopostethus thomsoni over.
Scolopostethus affinis: Kortvleugelig (membraan kort, maar langer dan bij S. thomsoni.) enkele keer langvleugelig. - Antenne: Segment 1 en 2 zijn lichtbruin, segment 3 en 4 zijn donkerbruin. (soms is de basis van segment 3 ook lichtbruin)
Scolopostethus thomsoni: Kortvleugelig (membraan kort, korter dan bij S. affinis) en langvleugelig. - Antenne: Segment 1 en onderste deel segment 2 lichtbruin, de rest donker (niet altijd)     


Alleen is bij jouw wants segment 2 geheel licht bruin. Als het eerste deel van segment 3 ook lichtbruin zou zijn, koos ik zonder twijfels voor S. affinis. Bij S. thomsoni is meestal alleen het onderste deel van segment lichtbruin. Maar ja... niet altijd.
Volgens mij is het membraan toch iets langer dan die van S. thomsoni. Dus met enige aarzeling zou ik voor S. affinis kiezen.


Hoewel.... Er bestaat ook nog een
Scolopostethus pilosus: 3,6–4,4 mm. - Kortvleugelig, zelden langvleugelig. - Antenne: Segment 1 en onderste deel segment 2 lichtbruin, de rest donker. Geen enkele foto op waarneming Nederland en België. Die komt wel dichter bij de lengte, die je voor je wants (4,4 mm) opgeeft.
Hopelijk kan Berend daar nog iets over zeggen.