groen veenmos

Gestart door corzonneveld, maart 20, 2016, 08:46:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/115555015
Veenmos spec. - Sphagnum spec. gezien op 2016-03-19 Amstelveen - Amstelveense Poel
Foto's:






Deze ziet er heel anders uit dan een die eerder als (vermoedelijk) S. palustre is benoemd (zie extra foto): groen ipv bruinig. Ze kwamen vrijwel naast elkaar voor.

bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

vdvaart

Op de middelste foto zie je net linksboven het midden ook nog één plantje van vermoedelijk palustre. Wat het andere veenmos is, durf ik op basis van deze foto niet te zeggen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

Ik kom er na herhaaldelijk kijken en raadpleging van een betere expert niet uit wat dit kan zijn. Ik weet ook niet of op alle foto's hetzelfde veenmos staat. Als je wat wilt verzamelen en aan me toesturen kijk ik het graag voor je na onder de microscoop.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

corzonneveld

Ik verwachtte iets als S. fallax. <aar komend weekend moet ik wel een plukje kunnen meenemen. Nog bewaarinstructies? Gewoon droog?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

vdvaart

Vandaag materiaal ontvangen en bekeken. Twee plukjes. Eén is duidelijk gewimperd veenmos, duidelijke eindknop, sterk gewimperde naar de top uitwaaierende stengelblaadjes. Dit moet het mos op de foto zijn, al zie ik daar geen eindknoppen. Een tweede plukje is gewoon veenmos, daarvan is op de foto net één plantje te zien zoals ik al eerder opmerkte.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart