BIG YEAR 2016 Arjan Dwarshuis

Gestart door Roel Schwartz, december 31, 2015, 19:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

JJ Blom

Het lijkt mij het meest zuiver als deze soorten pas door Arjan geteld kunnen worden als deze formeel beschreven zijn. Het kan namelijk ook nog eens voorkomen dat zo'n onbeschreven soort uiteindelijk toch een ondersoort blijkt te zijn van een al beschreven soort.
Groeten, Jan-Jacob

temmie

Die Tapaculo zou ik al een jaar of 10 tellen (of meer).
Er is gewoon blijkbaar niemand hard geïnteresseerd om daar onderzoek op te doen.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

migratorius

Citaat van: VictorE op oktober 17, 2016, 21:31:38 PM
Op het andere forum (birdforum) gelezen dat er bij de update van 16/10 nog een undescribed new bird specie (http://observado.org/waarneming/view/124608397).
Species, niet specie (dat is namelijk cement).

JanHein

JJ Blom

Citaat van: temmie op oktober 18, 2016, 18:42:50 PM
Die Tapaculo zou ik al een jaar of 10 tellen (of meer).
Er is gewoon blijkbaar niemand hard geïnteresseerd om daar onderzoek op te doen.
Heb jij trouwens enig idee hoe het bv met die San Isidro Uil is afgelopen? http://samwoodsbirding.blogspot.nl/2009/07/curious-case-of-san-isidro-owl-e_31.html
Groeten, Jan-Jacob

egilio

Citaat van: temmie op oktober 18, 2016, 18:42:50 PM
Die Tapaculo zou ik al een jaar of 10 tellen (of meer).
Er is gewoon blijkbaar niemand hard geïnteresseerd om daar onderzoek op te doen.

Geinteresseerden zullen er wel zijn, maar probeer maar eens geld te krijgen om een mogelijke nieuwe Tapaculo goed te kunnen documenteren.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

temmie

Het probleem met die Tapaculo is dat je van al die andere tapaculo's ook data moet hebben om het hele complex te beschrijven (als je het goed wil doen). Er is inderdaad niet veel geld en eer om je met eentje bezig te houden.
Van die uil weet ik het fijne niet; ik heb geruchten gehoord dat het toch geen aparte soort is, andere geruchten dat hij op de Manu road ook gezien is,...
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

hiskodevries

als ze nog niet zijn beschreven, danwel bekend  op de IOC worldbird list zouden ze helemaal niet op de lijst moeten komen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

migratorius

#1207
Nou is die Alto de Pisones Tapaculo ook wel een van de minst spectaculaire van het Scytalopusfestijn dat je op een rondje Colombia wacht...

Uit Cuervo, 2005 (http://www.museum.lsu.edu/cuervo/pubs_files/Cuervo_etalAuk2005Scytalopus_stilesi.pdf) (ge-edit ter verduidelijking):
"A variety of [...] analyses consistently recovered a monophyletic group formed by S. stilesi, S. robbinsi ([...] southwestern Ecuador), and two undescribed Scytalopus species from the Colombian Andes: one from Alto de Pisones [...]; the other from [...] the Magdalena Valley* [= Scytalopus rodriguezi, Magdalena Tapaculo] [...]. The four species are very distinct genetically from all other Scytalopus, which indicates that they have been isolated for a substantial time [...]. Because of the short length of the sequences available, relationships among the four taxa could not be established clearly, and the specific position of S. stilesi was unresolved or lacked support.

Aangezien drie van de vier taxa inmiddels als soort beschreven zijn, is het te verwachten dat dat met de Alto de Pisones Tapaculo ook wel zal gebeuren, tenzij hij als ondersoort van S. stilesi eindigt.

JanHein

VictorE

Citaat van: hiskodevries op oktober 19, 2016, 08:55:22 AM
als ze nog niet zijn beschreven, danwel bekend  op de IOC worldbird list zouden ze helemaal niet op de lijst moeten komen

Ben ik het ook wel mee eens, maar dat is nu ook al niet zo... Die eerste staat er namelijk nog tussen.

temmie

Citaat van: hiskodevries op oktober 19, 2016, 08:55:22 AM
als ze nog niet zijn beschreven, danwel bekend  op de IOC worldbird list zouden ze helemaal niet op de lijst moeten komen

Tja. Dan zit hij nu nog maar aan 5821, ipv 5823 (tenzij ik behalve de Tapaculos nog andere species novum ben vergeten).
Maar het is toch gene zak suiker die daar zat te zingen, even boven Apia (en even onder Abancay)?
In de eindafrekening zou ik ze gewoon meenemen.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

migratorius

Citaat van: temmie op oktober 19, 2016, 09:46:39 AM
Citaat van: hiskodevries op oktober 19, 2016, 08:55:22 AM
als ze nog niet zijn beschreven, danwel bekend  op de IOC worldbird list zouden ze helemaal niet op de lijst moeten komen

Tja. Dan zit hij nu nog maar aan 5821, ipv 5823 (tenzij ik behalve de Tapaculos nog andere species novum ben vergeten).
Maar het is toch gene zak suiker die daar zat te zingen, even boven Apia (en even onder Abancay)?
In de eindafrekening zou ik ze gewoon meenemen.
Ben ik helemaal met je eens Lieven. Maar zonder officiële naam wordt het inderdaad lastig iets in een lijst te zetten.
Er staan overigens ook vogels wél in die lijst waarvan de soortstatus heel wat onwaarschijnlijker is dan voor de Alto de Pisones Tapaculo (Schotse Kruisbek, bijvoorbeeld...).
Gaan ze die onbeschreven uil in Santa Marta nog doen? Volgend probleem!

JanHein

garryb

Het eerste verslag uit Colombia is nu te lezen. HIER.

Mvg,
Garry Bakker
webredactie dutchbirding.nl

hiskodevries

Citaat van: migratorius op oktober 19, 2016, 10:22:55 AM
Citaat van: temmie op oktober 19, 2016, 09:46:39 AM
Citaat van: hiskodevries op oktober 19, 2016, 08:55:22 AM
als ze nog niet zijn beschreven, danwel bekend  op de IOC worldbird list zouden ze helemaal niet op de lijst moeten komen

Tja. Dan zit hij nu nog maar aan 5821, ipv 5823 (tenzij ik behalve de Tapaculos nog andere species novum ben vergeten).
Maar het is toch gene zak suiker die daar zat te zingen, even boven Apia (en even onder Abancay)?
In de eindafrekening zou ik ze gewoon meenemen.
Ben ik helemaal met je eens Lieven. Maar zonder officiële naam wordt het inderdaad lastig iets in een lijst te zetten.
Er staan overigens ook vogels wél in die lijst waarvan de soortstatus heel wat onwaarschijnlijker is dan voor de Alto de Pisones Tapaculo (Schotse Kruisbek, bijvoorbeeld...).
Gaan ze die onbeschreven uil in Santa Marta nog doen? Volgend probleem!

JanHein
Jan Hein moet zich even inlezen in de taxonomie http://www.worldbirdnames.org/bow/finches/
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

GijsB

Citaat van: hiskodevries op oktober 20, 2016, 12:03:24 PM
Citaat van: migratorius op oktober 19, 2016, 10:22:55 AM
Citaat van: temmie op oktober 19, 2016, 09:46:39 AM
Citaat van: hiskodevries op oktober 19, 2016, 08:55:22 AM
als ze nog niet zijn beschreven, danwel bekend  op de IOC worldbird list zouden ze helemaal niet op de lijst moeten komen

Tja. Dan zit hij nu nog maar aan 5821, ipv 5823 (tenzij ik behalve de Tapaculos nog andere species novum ben vergeten).
Maar het is toch gene zak suiker die daar zat te zingen, even boven Apia (en even onder Abancay)?
In de eindafrekening zou ik ze gewoon meenemen.
Ben ik helemaal met je eens Lieven. Maar zonder officiële naam wordt het inderdaad lastig iets in een lijst te zetten.
Er staan overigens ook vogels wél in die lijst waarvan de soortstatus heel wat onwaarschijnlijker is dan voor de Alto de Pisones Tapaculo (Schotse Kruisbek, bijvoorbeeld...).
Gaan ze die onbeschreven uil in Santa Marta nog doen? Volgend probleem!

JanHein
Jan Hein moet zich even inlezen in de taxonomie http://www.worldbirdnames.org/bow/finches/

Hisko, het feit dat schotse kruisbek soortstatus heeft betekend niet dat het logisch is dat dit het geval is. Er zijn genoeg ondersoorten die genetisch meer verschillen en herkenbaarder zijn dan schotse kruisbek maar geen soortstatus hebben.
Gijs

ronald nuiver

Update 23-10-2016

Arjan heeft tot nu toe 5876 soorten gezien (IOC v6.4) tegen Noah 4976 (Clements) dus exact 900 soorten meer.
Noah heeft in de landen die Arjan nog gaat bezoeken nog 781  soorten gezien, te weten:

Colombia 92
Costa Rica 147
Guatamala 92
Jamaica 47
Mexico 165
Panama 45
en de VS 193

Met Cuba en (Taiwan/China) zal het een hele klus worden om de 7000 soorten te halen (gem 16,3 soorten per dag heeft Arjan hiervoor nodig)

Arjan heeft tot nu toe 2369 lifers gezien dit jaar en komt hiermee op 6500 soorten voor zijn lifelist. Dit zal de komende twee maanden nog flink toenemen, omdat Arjan nog maar weinig lifers heeft in Noord en Midden America

Arjan heeft tot nu toe 1281 soorten gezien die niet op de lijst van Noah voorkwamen. en Noah heeft nog 1447 soorten op zijn lijst staan die nog niet door Arjan zijn gezien. Samen zitten ze dus op een 7323 soorten .


migratorius

Citaat van: GijsB op oktober 20, 2016, 12:14:33 PM
Citaat van: hiskodevries op oktober 20, 2016, 12:03:24 PM
Citaat van: migratorius op oktober 19, 2016, 10:22:55 AM
Citaat van: temmie op oktober 19, 2016, 09:46:39 AM
Citaat van: hiskodevries op oktober 19, 2016, 08:55:22 AM
als ze nog niet zijn beschreven, danwel bekend  op de IOC worldbird list zouden ze helemaal niet op de lijst moeten komen

Tja. Dan zit hij nu nog maar aan 5821, ipv 5823 (tenzij ik behalve de Tapaculos nog andere species novum ben vergeten).
Maar het is toch gene zak suiker die daar zat te zingen, even boven Apia (en even onder Abancay)?
In de eindafrekening zou ik ze gewoon meenemen.
Ben ik helemaal met je eens Lieven. Maar zonder officiële naam wordt het inderdaad lastig iets in een lijst te zetten.
Er staan overigens ook vogels wél in die lijst waarvan de soortstatus heel wat onwaarschijnlijker is dan voor de Alto de Pisones Tapaculo (Schotse Kruisbek, bijvoorbeeld...).
Gaan ze die onbeschreven uil in Santa Marta nog doen? Volgend probleem!
Jan Hein moet zich even inlezen in de taxonomie http://www.worldbirdnames.org/bow/finches/
Hisko, het feit dat schotse kruisbek soortstatus heeft betekend niet dat het logisch is dat dit het geval is. Er zijn genoeg ondersoorten die genetisch meer verschillen en herkenbaarder zijn dan schotse kruisbek maar geen soortstatus hebben.
Hisko, het is omgekeerd: ik zeg dat natuurlijk juist omdat ik me ingelezen heb in de taxonomie.
Natuurlijk moet waarneming.nl een keuze maken voor een lijst: dan is de IOC-lijst nog verreweg de beste op het moment. Maar bij iedere lijst die gebruikt wordt moet je kritisch blijven... daarom moet je als vogelaar ook proberen "altijd alles" te zien (ja, zelfs Schotse Kruisbek, haha).

JanHein

hiskodevries

Jan Hein, naturtlijk heb je gelijk en ik verbaas mij ook over taxonomische beslissingen, maar ik ben maar een simpele bitjes verschuiver
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ronald nuiver

Citaat van: hiskodevries op oktober 24, 2016, 16:00:44 PM
Jan Hein, naturtlijk heb je gelijk en ik verbaas mij ook over taxonomische beslissingen, maar ik ben maar een simpele bitjes verschuiver

En daar ben je weer heel goed in👍

garryb

Colombia deel 2 is nu te lezen.

Mvg, Garry Bakker
webredactie dutchbirding.nl

Bart van Hoogstraten

Dit topic heeft inmiddels 107.323 hits in 41 pagina's en iedereen weet het beter dan Arjan. Arjan zelf heeft met zijn actie pas € 8.540,- binnengehaald met 26 donaties. Pas 8% van zijn doel! Geef ook eens iets (al is het maar een tientje...). https://vimeo.com/188644294
Doneren kan hier: https://www.justgiving.com/fundraising/Biggest-Year
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

vincentvanderspek

 :duim: Mee eens Bart!
Er komt overigens nog 5000 euro bovenop van De Postcodeloterij.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

ronald nuiver

Alleen niet iedereen beschikt over een creditkaart, misschien handig om een banknr beschikbaar te stellen, waarop kan worden gestort?

liptaster

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 25, 2016, 21:03:59 PM
Dit topic heeft inmiddels 107.323 hits in 41 pagina's en iedereen weet het beter dan Arjan. Arjan zelf heeft met zijn actie pas € 8.540,- binnengehaald met 26 donaties. Pas 8% van zijn doel! Geef ook eens iets (al is het maar een tientje...). https://vimeo.com/188644294
Doneren kan hier: https://www.justgiving.com/fundraising/Biggest-Year

In die verslagen lees ik geregeld dat het gebied naar de kl* gaat (uit het hoofd o.a. Madagascar en Peru). Zouden we niet beter storten om daar iets te kunnen beschermen zodat wij en komende generaties ook nog eens kunnen kijken naar die soorten? Lijkt me een betere investering dan iemands avontuurreisje te sponsoren.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

BramtK

#1223
Citaat van: liptaster op oktober 26, 2016, 10:30:46 AM
...
In die verslagen lees ik geregeld dat het gebied naar de kl* gaat (uit het hoofd o.a. Madagascar en Peru). Zouden we niet beter storten om daar iets te kunnen beschermen zodat wij en komende generaties ook nog eens kunnen kijken naar die soorten? Lijkt me een betere investering dan iemands avontuurreisje te sponsoren.

Het is geen fundraising voor de reis van Arjan, maar voor Birdlife. Zie de link van justgiving e.d.

Citeer
In 2016 I will try to break the world record of bird watching. My
mission is to see more than 6000 species over the course of my
'Biggest Year'. In a collaboration with Vogelbescherming Nederland and the
Dutch Birding Association I will raise money for the groundbreaking Birdlife
Preventing Extinctions Programme.



This programme aims to prevent the extinction of critically endangered all
globally threatened bird species by applying an active, innovative and highly
effective methodology. The programme works with two growing communities 'Birdlife
Species Guardians' and 'BirdLife Species Champions'. The 'Species Guardians'
are the world-leading experts - local scientists and conservation professionals
(recognised as such by BirdLife) who put their years of hands-on knowledge and
experience, heart and soul into the protection of the bird species in their
care – ones facing imminent extinction.
Groeten,

Bram ter Keurs

liptaster

Mijn excuses voor de foute interpretatie! Best bij iedere vraag duidelijk vermelden, gezien er gegarandeerd veel mensen zijn die alles even "goed" lezen als ik.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424


Steven Wytema

Steven Wytema


vincentvanderspek

Citaat van: ronald nuiver op oktober 25, 2016, 22:14:16 PM
Alleen niet iedereen beschikt over een creditkaart, misschien handig om een banknr beschikbaar te stellen, waarop kan worden gestort?

Dat kan via mij. Is al eerder gebeurd. Je kunt dan zelf controleren via JustGiving of ik het heb doorgesluisd. Zo niet, dan kun je mijn betrouwbaarheid hier voorgoed besmeuren op het forum ;-)

Dhr V van der Spek
NL34 INGB 0003120286

Graag even PM om te laten weten dat je hebt gestort! 
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Bart van Hoogstraten

Citaat van: vincentvanderspek op oktober 27, 2016, 20:25:41 PM
Citaat van: ronald nuiver op oktober 25, 2016, 22:14:16 PM
Alleen niet iedereen beschikt over een creditkaart, misschien handig om een banknr beschikbaar te stellen, waarop kan worden gestort?

Dat kan via mij. Is al eerder gebeurd. Je kunt dan zelf controleren via JustGiving of ik het heb doorgesluisd. Zo niet, dan kun je mijn betrouwbaarheid hier voorgoed besmeuren op het forum ;-)

Dhr V van der Spek
NL34 INGB 0003120286

Graag even PM om te laten weten dat je hebt gestort!

:duim: :duim: :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jeroenroelofsen

Minder dan 100 te gaan voor het record.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)