BIG YEAR 2016 Arjan Dwarshuis

Gestart door Roel Schwartz, december 31, 2015, 19:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Wat vooral interessant is, is hoeveel soorten Noah vorig jaar had op deze datum.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Ben Gaxiola

Dat zou zo zijn als ze de zelfde route zouden volgen. Dat is niet bepaald zo.
Ben Gaxiola

Eric Roeland

Citaat van: temmie op mei 14, 2016, 13:30:00 PM
Je kan dat alleen zeggen als het aantal nieuwe soorten in de eerste en tweede helft van het jaar gelijk zijn.
Ik denk dat je sowieso meer dan de helft ziet in de eerste jaarhelft (wegens meer wereldwijde soorten die je dan al gezien hebt). Ik weet niet hoe dat voor Noah zat...


Noah haalde soort nummer 3021 op 19 juni 2015
met vriendelijke groet, Eric Roeland

jeroenroelofsen

Dan blijft er dus ongeveer een maand voorsprong over als je alleen maar naar aantallen kijkt en de route verder buiten beschouwing laat.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ronald nuiver

Breeding range noaharjanWorldverschil%verschildagendagengemgem
Totalnoaharjan alarjan totarjan nognoaharjan
Africa
1160
886
1969
1083
45,00
274
74
38
84
46
15,68
23,32
atlantic
9
1
52
51
1,92
8
1
0
9,00
Australie
627
656
1576
920
41,62
-29
29
22
22
0
21,62
29,82
Asia
1009
1012
1656
644
61,11
-3
82
66
66
0
12,30
15,33
Europe
478
401
817
416
49,08
77
18
8
8
0
26,56
50,13
Indean Ocean
1
2
77
75
2,60
-1
0
0
Latin America
429
0
485
485
0,00
429
20
0
21,45
Mid-America
274
0
409
409
0,00
274
15
0
18,27
North America
548
39
776
737
5,03
509
21
0
26,10
Pacific Ocean
18
7
305
298
2,30
11
2
1
1
9,00
Great Ocean
32
6
56
50
10,71
26
3
1
1
10,67
World Wide
11
11
12
1
91,67
0
1
0
11,00
South America
1437
4
2576
2572
0,16
1433
98
0
14,66
364
134
182
48
6033
3025
10766
7741
28,10
3008

garryb

#875
Arjan zijn laatste dagen in Tanzania staan nu online.

Mvg, Garry Bakker
webredactie dutchbirding.nl

egilio

#876
Dit topic bloedt een beetje dood  :( , en ook het topic op BF loopt niet zo hard meer  :( , en dat terwijl Arjan als een trein gaat!
Niet echt een punt van kritie, maar meer een uiting van een beetje teleurstelling. Ik merk dat mijn interesse in deze fantastische happening afneemt, en dat vind ik jammer.

Het leuke aan Noah zijn blog vond ik dat er bijna dagelijks updates waren. Natuurlijk was hij soms dagen weg van internet, maar zo heel vaak gebeurde dat eigenlijk niet. Maar het vooruitzicht dat er iedere dag een nieuwe stukje kan zijn, deed me wel (bijna) iedere dag checken, en dat houdt het levend. Elke dag even checken hoeveel soorten hij had gezien, welke hij gemist had, waar hij geweest was, welke problemen hij had, of er een mooie foto was. Ik lees ook liever iedere dag een stukje van ~250 worden met 1-2 fotos, dan elke ~7 dagen een stuk van ~2000 woorden en 10+ fotos. In het eerste scenario blijf je toch meer betrokken, blijft het volgens mij meer leven en wordt er uiteindelijk meer aandacht gegenereerd voor het Birdlife Preventing Extinctions Programme. Instagram is leuk, en daar komen wat regelmatiger foto's door, maar de info erbij is voornamelijk beperkt tot soortnaam, status en plaats. Ik denk dat met de belofte van een bijna dagelijkse update op de DB site, de DB site op den duur een stuk meer internet traffic zal trekken, wat weer een goede zaak zou (kunnen) zijn voor Birdlife (en DB) als het goed aangepakt wordt.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

garryb

#877
CiteerIk denk dat met de belofte van een bijna dagelijkse update op de DB site, de DB site op den duur een stuk meer internet traffic zal trekken, wat weer een goede zaak zou (kunnen) zijn voor Birdlife (en DB) als het goed aangepakt wordt.

Egil, dat gaat niet gebeuren. Uw webredacteur heeft ook nog gewoon een baan (en moet ook vogelen), net als alle onbetaalde vrijwilligers die de site beheren. Buiten dat, Arjan heeft zeker geen tijd en middelen om dagelijks iets te sturen. Wellicht dat hij mede daardoor inmiddels al weken 500 soorten voorloopt ten opzichte van Noah? Overigens is Arjans laatste verhaal binnen een dag alweer meer dan 1000x bekeken, dus om nu te zeggen dat er geen belangstelling bestaat, dat gaat er bij mij niet in.
Ten slotte wil ik opmerken dat er in dit forumtopic toch weinig wordt ingegaan op de soortinhoudelijke successen die Arjan boekt, er wordt louter wat met cijfers gestrooid, terwijl bijvoorbeeld het feit dat hij een ultrazeldzame en bedreigde Taita Apalis heeft gezien kennelijk weinig indruk maakt op de lezers alhier. Stof om over te praten is er genoeg!

Mvg, Garry
webredactie dutchbirding.nl

temmie

Citaat van: egilio op mei 20, 2016, 07:40:58 AM
Dit topic bloedt een beetje dood  :( , en ook het topic op BF loopt niet zo hard meer  :( , en dat terwijl Arjan als een trein gaat!


Ik denk dat dit zeeeeeer goed meevalt.
Er zijn uiteraard momenten die meer traffic genereren dan andere. Ergens in mei, wanneer iedereen zelf buiten vogels zoekt, terwijl Arjan er 5 nieuwe per dag bij doet, en met nog enkele verplaatsingen erbij (van en naar Madagascar) is uiteraard even wat minder dan bvb. bepaalde dagen in Z-Afrika, Ghana, Spanje, en zijn doortocht in Z- en N- Amerika. Bij Noah waren er nog veeeeeel meer momenten dat het een beetje traag vooruitging, en dat zag je dan ook aan zijn blog.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

ronald nuiver

#879
Even wat cijfertjes dan:


Arjan heeft inmiddels 3103 soorten gezien waarvan liefst 583 soorten die niet op Noah's lijst voorkwamen.
Noah had op 19-05 2576 soorten dus Arjan loopt 526 soorten voor op Noah.
Arjan heeft tot nu toe 477 niet op zijn lijst staan in die landen waar zij beiden zijn geweest plus in de landen die Noah alleen heeft bezocht (China, Myanmar, Taiwan, Cameroon, etc.)
In Afrika mist Arjan nog 281 soorten welke Noah wel heeft gezien te weten in Madagascar 32, Zuid-Afrika 146 en Ghana 103 Deze landen moet Arjan echter nog bezoeken met als bonusland Malawi.
In Europa mist Arjan nog 83 soorten welke Noah wel heeft gezien, te weten in IJsland 10, in Noorwegen 15 in Spanje/Frankrijk 29 en in Turkije 29.
Ook hier kan Arjan nog een flink aantal van zien tijdens zijn (korte) reis door Europa
De lifelijst van Arjan staat nu op 5123 soorten waarvan er dit jaar al 993 zijn toegevoegd!
Arjan heeft vanaf nu genoeg aan 13 soorten per dag om het record te evenaren.

garryb

CiteerArjan heeft tot nu toe 477 gemist in die landen waar zij beiden zijn geweest (incl China, Myanmar, Taiwan, Cameroon, etc.)

Deze snap ik niet, Ronald. Arjan is niet in China, Taiwan, Myanmar of Kameroen geweest, dus kan hij er ook niets gemist hebben.

ronald nuiver

#881
Citaat van: garryb op mei 20, 2016, 14:42:04 PM
CiteerArjan heeft tot nu toe 477 gemist in die landen waar zij beiden zijn geweest (incl China, Myanmar, Taiwan, Cameroon, etc.)

Deze snap ik niet, Ronald. Arjan is niet in China, Taiwan, Myanmar of Kameroen geweest, dus kan hij er ook niets gemist hebben.


Ja het stond er een beetje raar, maar ik heb het aangepast

peterlindenburg

#882
Arjan schrijft (even kort door de bocht) elke 7 dagen een trip report met opsommingen van 'toen zagen we die, toen zagen we die'. Het enthousiasme spat eraf, maar mij gaat het vervelen en ik denk dat het voor niet-vogelaars nauwelijks interessant is. Noah schreef kleine stukjes die vaak gingen over interessante dingen die hem opvielen tijdens zijn reis, of aansprekende anekdotes. Hij somde niet op welke vogels hij allemaal zag, maar noemde er slechts een paar. Dit is voor een veel grote publiek interessant (misschien iets minder voor hardcore worldbirders). Als Arjan de €100.000 wil gaan halen lijkt het me goed als hij wat aantrekkelijker gaat schrijven voor een groot publiek. Het scheelt natuurlijk wel dat Noah schrijver is en Arjan niet. En het is niet onaannemelijk dat Arjan 500 soorten voorloopt omdat hij weinig tijd verspilt aan andere zaken. Ik vraag me dan alleen wel af hoe hij de ton gaat binnenhalen voor Birdlife, want daarvoor moet je toch enige betrokkenheid met het 'grote publiek' onderhouden.


groet Peter

hiskodevries

Het aantal pageviews neemt ook, zeer geleidelijk, af, hoewel de pagina in de nog steeds hoog in de top 10 best bekeken pagina`s van observation.org staat

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ronald nuiver

Volgens mij gaat het om het twitchen van vogels en hoe en waar dat gebeurd. Er zitten ook genoeg andere verhalen in zijn blog over bijv. de zoogdieren die hij tegenkomt, de gidsen met wie hij werkt en andere gebeurtenissen. Ik vkijk elke keer uit naar zijn nieuwe blog (en met mij vele anderen)

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ronald nuiver

Citaat van: hiskodevries op mei 20, 2016, 15:27:32 PM
Het aantal pageviews neemt ook, zeer geleidelijk, af, hoewel de pagina in de nog steeds hoog in de top 10 best bekeken pagina`s van observation.org staat


Komt ook doordat er meer buitenactiviteiten plaatsvinden dan in de wintermaanden (vogelreizen, inventarisatiewerk, twitchen, etc. etc. )

peterlindenburg

Citaat van: ronald nuiver op mei 20, 2016, 15:32:17 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 20, 2016, 15:27:32 PM
Het aantal pageviews neemt ook, zeer geleidelijk, af, hoewel de pagina in de nog steeds hoog in de top 10 best bekeken pagina`s van observation.org staat


Komt ook doordat er meer buitenactiviteiten plaatsvinden dan in de wintermaanden (vogelreizen, inventarisatiewerk, twitchen, etc. etc. )


de meeste mensen hebben niet-natuurgerelateerd werk en zitten het hele jaar evenveel (s'avonds) op het internet. Ik vrees echt dat de interesse afneemt. Hij gaat nog naar Humberto Tan, misschien dat dat een boost gaat geven


groet Peter

temmie

#888
Citaat van: peterlindenburg op mei 20, 2016, 15:46:42 PM


de meeste mensen hebben niet-natuurgerelateerd werk en zitten het hele jaar evenveel (s'avonds) op het internet. Ik vrees echt dat de interesse afneemt. Hij gaat nog naar Humberto Tan, misschien dat dat een boost gaat geven

groet Peter


het zal wel weer stijgen als hij de 4000 / 5000 / 6000 / 6062 / (7000?) barrier breekt, en zeker ook aan het einde van het jaar.
Dat Arjan minder vlot (en met een pak meer simpel te edit-en taalfouten!) schrijft is mij ook niet ontgaan, maar je kan ook niet alles hebben denk ik...

Ik ben persoonlijk meer geinteresseerd in de rauwe cijfers dan in de dagelijkse verhalen, maar wellicht is dat bij het grote publiek een beetje andersom.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

peterlindenburg


Ik ook, ik ben een lijstjesfanaat. Maar ik volg ook met veel belangstelling de fundraising en die blijft wel erg achter. Hij is nu bijna halverwege en heeft pas ±7.5% van het geld binnen. Ik kan me haast niet voorstellen dat de overige ±92.5% binnen gaat komen in de rest van het jaar. Ik denk ook niet dat mijlpalen als 4000, 5000, 6000 soorten daar erg veel invloed op gaan hebben. Maar ik heb hopelijk ongelijk en wie weet wat Arjan qua media-aandacht nog uit de hoge hoed gaat toveren (zoals bijvoorbeeld de film).
groet Peter
Citaat van: temmie op mei 20, 2016, 16:32:18 PM
Citaat van: peterlindenburg op mei 20, 2016, 15:46:42 PM


de meeste mensen hebben niet-natuurgerelateerd werk en zitten het hele jaar evenveel (s'avonds) op het internet. Ik vrees echt dat de interesse afneemt. Hij gaat nog naar Humberto Tan, misschien dat dat een boost gaat geven

groet Peter


het zal wel weer stijgen als hij de 4000 / 5000 / 6000 / 6062 / (7000?) barrier breekt, en zeker ook aan het einde van het jaar.
Dat Arjan minder vlot (en met een pak meer simpel te edit-en taalfouten!) schrijft is mij ook niet ontgaan, maar je kan ook niet alles hebben denk ik...

Ik ben persoonlijk meer geinteresseerd in de rauwe cijfers dan in de dagelijkse verhalen, maar wellicht is dat bij het grote publiek een beetje andersom.

egilio

Citaat van: garryb op mei 20, 2016, 11:45:07 AM
CiteerIk denk dat met de belofte van een bijna dagelijkse update op de DB site, de DB site op den duur een stuk meer internet traffic zal trekken, wat weer een goede zaak zou (kunnen) zijn voor Birdlife (en DB) als het goed aangepakt wordt.

Egil, dat gaat niet gebeuren. Uw webredacteur heeft ook nog gewoon een baan (en moet ook vogelen), net als alle onbetaalde vrijwilligers die de site beheren. Buiten dat, Arjan heeft zeker geen tijd en middelen om dagelijks iets te sturen. Wellicht dat hij mede daardoor inmiddels al weken 500 soorten voorloopt ten opzichte van Noah? Overigens is Arjans laatste verhaal binnen een dag alweer meer dan 1000x bekeken, dus om nu te zeggen dat er geen belangstelling bestaat, dat gaat er bij mij niet in.
Ten slotte wil ik opmerken dat er in dit forumtopic toch weinig wordt ingegaan op de soortinhoudelijke successen die Arjan boekt, er wordt louter wat met cijfers gestrooid, terwijl bijvoorbeeld het feit dat hij een ultrazeldzame en bedreigde Taita Apalis heeft gezien kennelijk weinig indruk maakt op de lezers alhier. Stof om over te praten is er genoeg!

Mvg, Garry
webredactie dutchbirding.nl


Dat is allemaal begrijpelijk, ik begrijp dat het op vrijwillige basis gebeurd, ik begrijp dat de vrijwilligers ook banen hebben, en dat de webredacteur moet vogelen. Dat het verhaal binnen een dag 1000x bekeken wordt wilt niet zeggen dat het beter kan. Als er elke dag een kort stukje op komt en dat wordt elke dag 500x bekeken dan heb je over een week veel meer pageviews. Wat mij betreft verandert Arjan niks aan de frequentie en lengte van de stukjes die hij bij jullie aanlevert. Maar als jullie ze op kunnen knippen (en z'n engels een beetje kunnen verbeteren) en ongeveer elke dag het verhaal van 1 dag kunnen plaatsen dan trekt het aantal pageviews over een verloop van enkele weken wel aan (ipv dat het af neemt zoals Hisko hier aangeeft. Ik ben benieuwd hoe dat met de DB stukjes is). De vertraging tussen de dag van het verhaal en de dag van publicatie is een beetje jammer dan, maar veel mensen zullen elke dag even checken of er een nieuw verhaal is. Met een beetje planning is het niet heel veel meer werk. Het opknippen kost iets meer werk, en elke dag iets plaatsen ipv 1 keer per week. Maar het plaatsen kost niet veel tijd als het goed is. En inderdaad, wat Peter Lindenburg zegt, de anekdotes zullen een veel breder publiek aanspreken. Ik heb jaren in Afrika gewoond, en de leukste stukjes in het laatste verslag vond ik de anekdotes over de politie. Heeft niks met vogelen te maken, maar dat brengt een glimlach op mijn gezicht.


Er wordt binnen dit topic niet veel ingegaan op soorten, maar Arjan gaat meestal ook niet verder dan 'critically endangered', 'x number left'. Maar beiden (de mensen in dit topic, en Arjan) zijn vooral gefocused op lijstjes. En dat is misschien ook waarom de fundraising achterblijft. Sporadisch noemt Arjan is zijn stukjes iets over de achteruitgang van soorten, maar de link met de Birdlife is vaak zwak en komt een beetje geforceerd over.
In het begin noemde hij een paar keer dat hij tijd nam voor interviews, het was mij nooit zo duidelijk of dat hij geinterviewd werd voor lokale media, of dat hij mensen interviewde en daar dan later iets mee gaat doen. Ik hoopte dat er stukjes over kwamen, maar er is al lang niks over vermeld. Ook hier lijkt me dat het 'project' op twee gedachten hinkt, die niet helemaal lekker samenwerken. Een recordpoging en een fundraising. Het komt nu over of de fundraising gebruikt wordt om de recordpoging te rechtvaardigen, en het hangt er maar een beetje bij. Om het grote publiek, waar toch het meeste van de fundraising vandaan moet komen, lijkt me dat die balans wat meer rechtgetrokken kan worden. Misschien kan bij elk stukje van Arjan een stukje bijgeplaatst worden, geschreven door iemand van Birdlife, die daarin een gebied of soort, genoemd in het stuk van Arjan, uitlicht en meer achtergrond informatie geeft over de achteruitgang van die soort of het gebied.


Nogmaals, ik vind het fantastisch wat Arjan doet, en ik vind ook dat hij het fantastisch doet, ik heb veel waardering voor alle vrijwilligers die er ook bij betrokken zijn, maar ik denk dat het beter kan wat betreft aandacht genereren en houden voor dit project en de fundraising.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

jeroenroelofsen

Wellicht kan aan de stukjes die geschreven worden een soort van quote over een soort toegevoegd worden. En dan bijv iets als broed hier, herkenbaar aan. Maar vooral ook nog maar xxx exemplaren over en neemt sterk af. Door er af en toe een soort uit te pikken komt de boodschap waar het ook om gaat (endagered species) denk ik ook duidelijker over.
De stukjes zijn verder heerlijk leesvoer :duim:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

migratorius

Ik vond het verhaal over Tanzania inderdaad leuk omdat er eindelijk weer eens wat te zeuren viel (over de Masai en de politie), wat ik sinds Thailand niet meer had gezien.

Overigens zit ik er na drie weken "fulltime" vogelen in de tropen meestal echt helemaal doorheen: Arjan moet dat 52 weken volhouden. Dat hij daarnaast sowieso iets op papier krijgt is al bewonderenswaardig. Een goed verhaal schrijven (zelfs al is het een veredelde opsomming van soorten) kost echt heel veel tijd en energie. Ik doe nota bene al een kwartier over deze e-mail van vijf regels.

JanHein

garryb

Egil, het is heel simpel, iedere dag een verhaal online zetten gaat gewoon niet gebeuren. Ik heb vandaag lang met Arjan aan de telefoon gehangen en hij zal proberen meer leuke anekdotes te schrijven. Daarnaast moeten jullie niet zo zeuren en gewoon geld overmaken ;)  Vandaag had hij overigens een k.. niet zo fijne dag, de zwaarste tot nu toe. De hele dag door een zeiknat moeilijk heuvelbos gelopen met een kapmes en nul targets (geen Helmeted Vanga, geen ground rollers) gezien en de dag afgesloten met slechts tien nieuwe soorten.


Mvg, Garry
wegredactie dutchbirding.nl

ronald nuiver

maar wel 10 lifers ! (Zou ik heel blij mee zijn) ;) 

egilio

Garry, top! Het is zoals het is, ik kijk uit naar de struggles in zijn volgende verhaal! Geen helmeted vanga, geen ground rollers. Skulkers, moeilijk te zien, slechte omstandigheden, achteruitgaande populaties, uberhaupt kleine populaties, wijdverspreide houtkap, slash and burn landbouw, poaching: ik ben benieuwd naar het verhaal! Met hopelijk een beetje achtergrond!
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Sander Haak

Er zijn ook al 20 dagen geen foto's meer ingevoerd via observation.org, tegenover meerdere digiscoopjes per dag in Sri Lanka en India. Is daar een reden voor? De foto's waren niet altijd van fantastische kwaliteit, maar wel leuk om dagelijks wat beeldmateriaal te zien.
Groet, Sander Haak (Woerden)

garryb

De frustrerend trage internetverbindingen in Afrika zullen meespelen Sander, maar check zijn Instagram en je ziet nog geregeld een actueel plaatje voorbij komen (de combinatie bericht + beeld als newsfeed is daar beter dan observation, als je de keuze moet maken).

hdijk

#898
Persoonlijk volg ik het meest de plaatsen, aantallen en vind ik het leuk om te lezen over namen en families die ik niet ken. Wat ik aan de verhalen leuk vind is de aandacht voor zoogdieren en overige natuur. Kijk een schrijver die gaat vogelen kun je niet vergelijken met een vogelaar die gaat schrijven: kijk maar naar de lijst :-).

Wat betreft aandacht om bedreigde soorten snap ik noodzaak, maar ik vind de link met het biggest year gebeuren gewoon niet logisch. De biggest year gaat om het aantal soorten, dus je kan je niet veroorloven veel achter zeldzaamheden aan te gaan. Algemene endemen tikken veel beter aan. En ja als je er toch ben zie je soms ook bedreigde soorten. Met een critical endangered biggest year vind ik die fundraising logischer. Het is voor mijn gevoel nu aandacht vragen voor het Korhoen tijdens een Big dag in NL.

Kwa updates wordt het zeker interessanter te volgen naarmate er meer updates zijn. Met alle respect voor de views op dutchbirding.nl, ik hoop dat de grote media het verhaal oppakken komende tijd. Dat genereert pas echt publiciteit. Maar ik snap dat dat lastig is. Dus facetimen op TV of in een landelijke krant. Kijk die Noah kon dan leuk schrijven, maar een die-hard vogelaar met veel kennis lijkt het me interessanter voor de media.
Hendrik Jan van Dijk

garryb

Arjans relaas van Madagascar.

Mvg, Garry Bakker
webredactie dutchbirding.nl