BIG YEAR 2016 Arjan Dwarshuis

Gestart door Roel Schwartz, december 31, 2015, 19:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Denk dat je bij bijv. Amerikaanse soorten moet denk aan bijv. Amerikaanse Wintertaling. Normaal gesproken zie je die alleen in.... (juist, Amerika). Maar toch soms ook in de WP. Als Arjan zo'n soort dan in de WP ziet, dan telt ie als Amerikaanse soort (althans, dat is hoe ik het interpreteer).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Thijs Fijen

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 28, 2016, 19:41:26 PM
Denk dat je bij bijv. Amerikaanse soorten moet denk aan bijv. Amerikaanse Wintertaling. Normaal gesproken zie je die alleen in.... (juist, Amerika). Maar toch soms ook in de WP. Als Arjan zo'n soort dan in de WP ziet, dan telt ie als Amerikaanse soort (althans, dat is hoe ik het interpreteer).
Of gewoon simpelweg soorten die zowel in Amerika voorkomen, als in Europa. Van de IOC lijst, want daar heeft Ronald het van, kun je simpel een selectie maken.
Thijs Fijen

ronald nuiver

#722
Citaat van: ronald nuiver op januari 29, 2016, 21:45:16 PM
Ik heb gewoon de ioc lijst in excel gedownload en daarop gesorteerd op breedingrange. Alles wat daarin met OR begint heb ik naar een werkblad Azie  gekopieerd alles wat met eu begint naar werkblad europa etc. etc.
zo kun je een beetje kijken hoe hij scoort op deze continenten (regio;s)
vervolgens kun je hierop weer leuke filters zetten voor specifieke soorten op bijv. himalaya., sri lanka, andaman islands etc.


Soorten zoals IJsduiker, Regenwulp, Zilverplevier etc. hebben volgens de IOC lijst een breedingrange in zowel Noord Amerika (NA) als wel Europa(EU)
deze staan in de lijst als volgt
4089Species1Grey PloverPluvialis squatarolaNA, EU : n
1-1
4311Species1WhimbrelNumenius phaeopusNA, EU : n
1-1

en komen als zodanig in mijn lijstje onder noord amerika

VictorE

#723
Totaal aantal lifers bij mij nu; heb het gecheckt met vorige overzicht en er zitten wat verschillen in, geen idee hoe dat kan... In NL staat bij het vorige overzicht, 1, maar Common Blackbird en Pine Bunting zijn t.o.v. zijn lifelist op 'de site die niet genoemd mag worden' toch beide nieuw?

Nederland           2
UAE                   10
Sri Lanka           61
India                   111
Thailand           61
Maleisië           22
Filippijnen           150
Indonesië           104
PNG                   29
Australië           119
Nieuw Zeeland   4
                   673

Bijgevoegd nog een overzichtje van lifers per dag. Tot nu toe slecht 5 dagen zonder lifers.

jeroenroelofsen

Wel tof dat ie zelf in Nederland dus nog lifers kan scoren ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

StevenGeurts

Citaat van: VictorE op maart 29, 2016, 15:58:17 PM
Totaal aantal lifers bij mij nu; heb het gecheckt met vorige overzicht en er zitten wat verschillen in, geen idee hoe dat kan... In NL staat bij het vorige overzicht, 1, maar Common Blackbird en Pine Bunting zijn t.o.v. zijn lifelist op 'de site die niet genoemd mag worden' toch beide nieuw?

Er heerst toch geen verbod op? Zie Hisko's post een paar pagina's terug.

En die merel lijkt dus een invoerfoutje/missertje.

maarten.platteeuw

Ok, dat van die ranges snap ik wel (en snapte ik toch al wel), maar ik blijf het vreemd vinden om dat soort brede range soorten dan 'Amerikaans' te noemen...
Op mijn andere vraag, die over het verschil / de overlap tussen Latin America, Mid America en South America is nog geen poging tot een antwoord gekomen en eigenlijk vind ik dat nog wel wat gekker in het bewuste overzicht...

Met vriendelijke groeten,

Maarten Platteeuw

migratorius

Citaat van: maarten.platteeuw op maart 29, 2016, 19:22:02 PM
Ok, dat van die ranges snap ik wel (en snapte ik toch al wel), maar ik blijf het vreemd vinden om dat soort brede range soorten dan 'Amerikaans' te noemen...
Op mijn andere vraag, die over het verschil / de overlap tussen Latin America, Mid America en South America is nog geen poging tot een antwoord gekomen en eigenlijk vind ik dat nog wel wat gekker in het bewuste overzicht...
Het verschil tussen Pacific en Great Ocean is natuurlijk net zo merkwaardig. Dat mag Ronald dan meteen ook uitleggen!

JanHein

ronald nuiver

#728
Citaat van: migratorius op maart 29, 2016, 19:40:28 PM
Citaat van: maarten.platteeuw op maart 29, 2016, 19:22:02 PM
Ok, dat van die ranges snap ik wel (en snapte ik toch al wel), maar ik blijf het vreemd vinden om dat soort brede range soorten dan 'Amerikaans' te noemen...
Op mijn andere vraag, die over het verschil / de overlap tussen Latin America, Mid America en South America is nog geen poging tot een antwoord gekomen en eigenlijk vind ik dat nog wel wat gekker in het bewuste overzicht...
Het verschil tussen Pacific en Great Ocean is natuurlijk net zo merkwaardig. Dat mag Ronald dan meteen ook uitleggen!

JanHein


Deze vragen kun je beter stellen aan de samenstellers van de IOC lijst. Wat zijn hun overwegingen geweest om deze lijst zo op te stellen.
Zo staan de helft van de soorten uit Mexico, Panama en Costa Rica onder Midden America en de andere helft onder Latijns America 


http://www.worldbirdnames.org/ioc-lists/range-terminology/

migratorius

Wellicht wordt "Latin America" gebruikt voor soorten die in "Mid + South" voorkomen? Aan de hand van een paar voorbeelden zou het zo opgelost kunnen zijn...

JanHein

Predator

Update 30-03:





Arjan's gemiddelde aantal nieuwe soorten per dag op diverse data:
06-02: 25.7 birds/day

15-02: 24.6 birds/day
25-02: 22.7 birds/day
18-03: 21.8 birds/day
30-03: 22.6 birds/day


Hij heeft zijn gemiddelde dus weten te verhogen met bijna een soort per dag in een tijdsbestek van nog geen twee weken.
Groet, Maarten

ronald nuiver

Volgens mij blijft hij vanaf nu boven de blauwe streep

jeroenroelofsen

Is er bij iemand bekend of Arjan als ie deze week in Nederland is nog bij bijvoorbeeld Humberto ofzo aanschuift?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

egilio

Volgens mij heb ik gelezen dat Humberto met hem optrekt als hij in Suriname is.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

ronald nuiver


Mark Broeckaert

Met vriendelijke groet, Mark

vincentvanderspek

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 30, 2016, 13:18:04 PM
Is er bij iemand bekend of Arjan als ie deze week in Nederland is nog bij bijvoorbeeld Humberto ofzo aanschuift?

Ben je gek! Er moet gevogeld worden (afgelopen week wel een stuk in de Volkskrant).

Overigens is de soortenlijst bijgesteld naar 2045. Het escape-teken van de vorige soort was blijven staan bij Spotted Nightjar. Nu opgelost.   
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

jeroenroelofsen

Citaat van: vincentvanderspek op maart 31, 2016, 16:46:53 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op maart 30, 2016, 13:18:04 PM
Is er bij iemand bekend of Arjan als ie deze week in Nederland is nog bij bijvoorbeeld Humberto ofzo aanschuift?

Ben je gek! Er moet gevogeld worden (afgelopen week wel een stuk in de Volkskrant).
Het een sluit het ander niet uit. Zijn fundraiser kan alle hulp goed gebruiken.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

garryb

Jeroen, dat doet het wel. Hij heeft ook nog zoiets als een sociaal leven (familie en vrienden), tussendoor. Dat is al, laat ik zeggen, kort dit jaar en belangrijker dan een hele avond in een tv-studio als je amper 2 dagen in NL bent.


jeroenroelofsen

Ja dat snap ik uiteraard ook wel.
Hoop dat er in de loop van het jaar toch wat meer in de grotere media (TV dus) aandacht voor dit fantastische avontuur komt!
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ronald nuiver

Vandaag vooral richten op lastige soorten zoals Zwarte Specht, Kleine en Middelste Bonte Specht, Bosuil, Steenuil, boomleeuwerik, boomkruiper, Oehoe, Roek, Raaf etc. en hopen op wat vroege zomergasten (Fitis, Huiszwaluw, Tapuit, Zwartkop, Rietzanger) en natuurlijk de Roodkeelnachtegaal voor zijn nederlandse lijst

ronald nuiver

landsoortendagengem/daglandsoortendagengem/dagverschil
NoahArjan
UAE
39
1
39,00
UAE
75
2
37,50
36
Australie
310
15
20,67
Australie
252
8
31,50
-58
papua
198
10
19,80
papua
266
9
29,56
68
tasmania
18
1
18,00
tasmania
43
2
21,50
25
India
373
22
16,95
India
450
22
20,45
77
phiipines
155
10
15,50
phiipines
165
10
16,50
10
Thailand
84
6
14,00
Thailand
125
8
15,63
41
New Zeeland
41
3
13,67
New Zeeland
43
3
14,33
2
maleisie
173
13
13,31
maleisie
235
13
18,08
62
indonesie
110
9
12,22
indonesie
125
8
15,63
15
sri lanka
31
3
10,33
sri lanka
149
5
29,80
118

Jeroen Vanheuverswyn

#742
Citaat van: ronald nuiver op april 01, 2016, 02:20:55 AM
landsoortendagengem/daglandsoortendagengem/dagverschil
NoahArjan
UAE
39
1
39,00
UAE
75
2
37,50
36
Australie
310
15
20,67
Australie
252
8
31,50
-58
papua
198
10
19,80
papua
266
9
29,56
68
tasmania
18
1
18,00
tasmania
43
2
21,50
25
India
373
22
16,95
India
450
22
20,45
77
phiipines
155
10
15,50
phiipines
165
10
16,50
10
Thailand
84
6
14,00
Thailand
125
8
15,63
41
New Zeeland
41
3
13,67
New Zeeland
43
3
14,33
2
maleisie
173
13
13,31
maleisie
235
13
18,08
62
indonesie
110
9
12,22
indonesie
125
8
15,63
15
sri lanka
31
3
10,33
sri lanka
149
5
29,80
118

Tasmania is toch deel van Australië?
Gezien de 58 minder dan Noah in main Australië, was enkel dagen meer daar misschien niet slecht geweest?

Eric Roeland

#743
Azie & Australie zitten erop, met als resultaat een vergelijkbaar aantal soorten in deze regio's (Arjan heeft een klein aantal soorten meer gezien).
De grootste winst is dat Arjan hier 22 dagen minder voor heeft gebruikt.


De volgende is Afrika, waar Arjan 8 dagen meer heeft gepland dan Noah heeft gebruikt, afwachten of dit een juiste keuze is.
met vriendelijke groet, Eric Roeland

redmar_woudstra

Citaat van: ronald nuiver op april 01, 2016, 02:09:02 AM
Vandaag vooral richten op lastige soorten zoals Zwarte Specht, Kleine en Middelste Bonte Specht, Bosuil, Steenuil, boomleeuwerik, boomkruiper, Oehoe, Roek, Raaf etc. en hopen op wat vroege zomergasten (Fitis, Huiszwaluw, Tapuit, Zwartkop, Rietzanger) en natuurlijk de Roodkeelnachtegaal voor zijn nederlandse lijst

Ik zou meer energie stoppen in een lastige zwarte specht dan in een vroege fitis of huiszwaluw. Die gaat hij echt nog wel meepakken in Spanje.
groet,
Redmar

VictorE

Omdat Australië en Nieuw-Zeeland erop zitten, het aantal lifers in beide landen:
Australië   148
Nieuw Zeeland   4

ronald nuiver

Citaat van: redmar_woudstra op april 01, 2016, 09:27:37 AM
Citaat van: ronald nuiver op april 01, 2016, 02:09:02 AM
Vandaag vooral richten op lastige soorten zoals Zwarte Specht, Kleine en Middelste Bonte Specht, Bosuil, Steenuil, boomleeuwerik, boomkruiper, Oehoe, Roek, Raaf etc. en hopen op wat vroege zomergasten (Fitis, Huiszwaluw, Tapuit, Zwartkop, Rietzanger) en natuurlijk de Roodkeelnachtegaal voor zijn nederlandse lijst

Ik zou meer energie stoppen in een lastige zwarte specht dan in een vroege fitis of huiszwaluw. Die gaat hij echt nog wel meepakken in Spanje.
Denk dat Fitis en Huiszwaluw in Israël ook wel gaat lukken overmorgen🇮🇱

migratorius

Citaat van: redmar_woudstra op april 01, 2016, 09:27:37 AM
Citaat van: ronald nuiver op april 01, 2016, 02:09:02 AM
Vandaag vooral richten op lastige soorten zoals Zwarte Specht, Kleine en Middelste Bonte Specht, Bosuil, Steenuil, boomleeuwerik, boomkruiper, Oehoe, Roek, Raaf etc. en hopen op wat vroege zomergasten (Fitis, Huiszwaluw, Tapuit, Zwartkop, Rietzanger) en natuurlijk de Roodkeelnachtegaal voor zijn nederlandse lijst
Ik zou meer energie stoppen in een lastige zwarte specht dan in een vroege fitis of huiszwaluw. Die gaat hij echt nog wel meepakken in Spanje.
Het zou me ernstig verbazen als hij vandaag geen Fitis zou horen.

JanHein

garryb

#748
CiteerVandaag vooral richten op lastige soorten zoals Zwarte Specht, Kleine en Middelste Bonte Specht, Bosuil, Steenuil, boomleeuwerik, boomkruiper, Oehoe, Roek, Raaf etc. en hopen op wat vroege zomergasten (Fitis, Huiszwaluw, Tapuit, Zwartkop, Rietzanger) en natuurlijk de Roodkeelnachtegaal voor zijn nederlandse lijst

Komt allemaal goed! (hopelijk ...). Vandaag en morgen trekt 'circus Arjan' door Nederland. Als iemand nog een makkelijk Bokje of een makkelijk bereikbare Grote Zaagbek (wellicht lastig in VS) weet: gaarne checken en invoeren!

ronald nuiver

Kleine burry is ook een mogelijkheid.
De Kleine Trap zal ik maar overslaan op deze dag😀😀😀