BIG YEAR 2016 Arjan Dwarshuis

Gestart door Roel Schwartz, december 31, 2015, 19:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

rinsevdvliet

Er wordt aan gewerkt.

Mvg,
Rinse van der Vliet

ronald nuiver

Citaat van: Maarten Hotting op juni 15, 2016, 13:11:39 PM
Steenuil, Velduil, Zwarte Stern, Matkop, Sprinkhaanzanger, Bosrietzanger, Spotvogel, Kleine Barmsijs, Kruisbek, Zwartkopmeeuw, Noordse Stern en Dwergmeeuw heeft hij in elk geval nog niet.
Ze zijn niet allemaal makkelijk, maar de meeste zijn toch goed te doen.

Ook nog niet  Bonte Vliegenvanger, Kleine Bonte Specht, Europese Kanarie, Korhoen, Drieteenmeeuw en misschien Rode Wouw

vincentvanderspek

(Kwartel)
Kwartelkoning
(Rode Wouw)
(Velduil)
(Steenuil)
Dwergmeeuw
(Zwartkopmeeuw)
(Geelpootmeeuw)
Noordse Stern
Zwarte Stern
Nachtzwaluw
Kleine Bonte Specht
(Bonte Vliegenvanger)
Sprinkhaanzanger
Bosrietzanger
Spotvogel
(Orpheusspotvogel)
(Iberische Tjiftjaf)
Matkop
(Buidelmees)
(Europese Kanarie)
Kleine Barmsijs
Kruisbek

Tussen haakjes: later nog kans dit jaar. Punt is alleen dat we heel slecht in de tijd zitten: hij komt woensdagmiddag aan en donderdagmiddag gaat ie al weer weg, plus dat er ook nog dingen geregeld moeten worden voor zijn jaar.

Ik moet nog puzzelen, maar reken er maar op dat ie er maar een paar van gaat zien.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

ronald nuiver

Even een up-date qua cijfertjes

Arjan heeft nu 3417 soorten tegen 3012 van Noah op 17 juni
Arjan heeft tot nu toe 687 soorten gezien die niet op Noah zijn lijst voorkomen.
In de landen die door zowel Noah als Arjan zijn bezocht heeft Arjan 294 soorten gemist.
en in de landen die Noah heeft bezocht en Arjan niet zal bezoeken mist Arjan 181 soorten
In Ghana het land waar Arjan nu is, heeft Noah nog 70 soorten gezien die nog niet door Arjan zijn gezien

Arjan heeft tot nu toe 1142 lifers gezien dit jaar en komt daarmee op een totaal lifelist van 5273

garryb

Hierbij Arjans laatste blog uit Zuid-Afrika.

Mvg, Garry Bakker
webredactie dutchbirding.nl

OlivierO

Hoeveel verschillende soorten gaan Arjan en Noah op het einde van 2016 gezien hebben? Een gokje iemand? Als ik het zo lees zijn er wel wat "gemiste" soorten voor beide en komt het totaal al redelijk in de buurt van 7000 soorten.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

ronald nuiver


OlivierO

Citaat van: ronald nuiver op juni 18, 2016, 17:44:43 PM
Ik denk 7513 soorten samen

Nou, dat is zowat 75% van alle vogelsoorten in de wereld dan?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

ronald nuiver

Ik schat dat Arjan uitkomt op 6750 soorten


ronald nuiver

#940
soorten gezien in                
Afrika      noah   arjan      verschil
               
soorten      1140   1319      179
dagen         79       77          -2
               
Azie               
               
soorten      1232   1250      18
dagen          82      66       -16
               
Oceanie               
               
soorten      567   604      37
dagen        29     22        -7
               
               
Europa/midden-oosten               
               
soorten      353   295      -58
dagen        17       8         -9
               
               
Totaal      3292   3468      176
dagen        207     173      -34
               
Arjan heeft dus 176 soorten meer gezien in 34 dagen minder tijd

jeroenroelofsen

Zou mooi zijn als ie de -58 soorten voor Europa nog een beetje kan inperken.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

VictorE

Maar van die 58 (maar volgens mij missen er daar nog 30 van Noah uit Turkije die Arjan nog niet heeft)  zijn er door Noah in juni 2015 26 gezien in Ijsland en Noorwegen. Dus ik ben bang dat het een achterstand blijft op dat gebied. Gelukkig heeft hij op andere plekken al een voorsprong opgebouwd.

Ik heb een andere vergelijking gemaakt door naar unieke soorten te kijken. Arjan heeft t.o.v. Noah nu 642 unieke soorten. Noah heeft in de lokaties waar Arjan al geweest is, nu is of dit jaar niet zal komen in totaal 631 unieke soorten tot nu toe. Daar zitten ook Europese landen bij waar er nog unieke soorten weggewerkt kunnen worden. En ook Ghana en Kameroen heb ik daar al bij opgeteld, terwijl hij daar nu nog is. Van de landen waar Arjan al geweest is zijn India (80), PNG (50) en Australie (38) landen waar Noah nog veel unieke soorten behaald heeft. Van de landen waar Arjan niet zal komen zijn China (81), Taiwan (30) en  Myanmar (23) de grootsten.

Jan vH

Citaat van: VictorE op juni 22, 2016, 08:35:53 AM
Van de landen waar Arjan niet zal komen zijn China (81), Taiwan (30) en  Myanmar (23) de grootsten.

In een interview met de Volkskrant vertelde Arjan dat hij zijn jaar waarschijnlijk afsluit in China.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

VictorE

Citaat van: Jan vH op juni 22, 2016, 10:57:54 AM
Citaat van: VictorE op juni 22, 2016, 08:35:53 AM
Van de landen waar Arjan niet zal komen zijn China (81), Taiwan (30) en  Myanmar (23) de grootsten.

In een interview met de Volkskrant vertelde Arjan dat hij zijn jaar waarschijnlijk afsluit in China.

Heb ik daarin inderdaad ook gelezen, maar nadien niets meer van gehoord en in het schema dat voor het tweede gedeelte van het jaar op de planning staat volgens mij dat hij eindigt in Amerika. Maar wellicht dat het toch zo is als in het Volkskrant interview? Wellicht dat Vincent hier nog iets over kan roepen?

vincentvanderspek

#945
Eerder postte ik hier al zijn schema voor de komende maanden. Daarna is alles nog flexibel. De inzet is inderdaad dat hij eindigt in Azië (China/Taiwan). Hoe lang bepaalt hij later nog.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

VictorE

Citaat van: ronald nuiver op juni 22, 2016, 13:45:57 PM
Citaat van: VictorE op juni 22, 2016, 08:35:53 AM
Maar van die 58 (maar volgens mij missen er daar nog 30 van Noah uit Turkije die Arjan nog niet heeft)  zijn er door Noah in juni 2015 26 gezien in Ijsland en Noorwegen. Dus ik ben bang dat het een achterstand blijft op dat gebied. Gelukkig heeft hij op andere plekken al een voorsprong opgebouwd.

Ik heb een andere vergelijking gemaakt door naar unieke soorten te kijken. Arjan heeft t.o.v. Noah nu 642 unieke soorten. Noah heeft in de lokaties waar Arjan al geweest is, nu is of dit jaar niet zal komen in totaal 631 unieke soorten tot nu toe. Daar zitten ook Europese landen bij waar er nog unieke soorten weggewerkt kunnen worden. En ook Ghana en Kameroen heb ik daar al bij opgeteld, terwijl hij daar nu nog is. Van de landen waar Arjan al geweest is zijn India (80), PNG (50) en Australie (38) landen waar Noah nog veel unieke soorten behaald heeft. Van de landen waar Arjan niet zal komen zijn China (81), Taiwan (30) en  Myanmar (23) de grootsten.




Dit klopt niet Arjan heeft veel meer unieke soorten ten op zichte van Noah in de 900

Hmmm dat is wel een erg groot verschil... Ik heb er ook nog ruim 50 die Arjan wel als soort heeft, maar die volgens Clements een ondersoort zijn, die heb ik dus even apart geplaatst. Maar dan nog blijft het verschil wel erg groot... Het kost mij af en toe wel moeite om de juiste namen bij elkaar te vinden, omdat ze met een andere taxonomie werken en de lijst van Noah geen latijnse namen kent (en dan nog zijn er een aantal soorten waar de latijnse naam niet helemaal van klopt, maar waar ik toch een match kan maken). Maar dat zou alleen verklaren waarom jij meer unieke soorten hebt en niet waarom ik er minder heb...

VictorE

Citaat van: vincentvanderspek op juni 22, 2016, 14:39:26 PM
Eerder postte ik hier al zijn schema voor de komende maanden. Daarna is alles nog flexibel. De inzet is inderdaad dat hij eindigt in Azië (China/Taiwan). Hoe lang bepaalt hij later nog.

Hmmm, ik kan me een stukje tekst herinneren waarin hij werd gequote en aangaf dat hij December zou gebruiken voor Mexico en Amerika, maar dat zal dan wel alweer gewijzigd zijn, bedankt iig voor de update en duidelijkheid over het einde van zijn Big Year in Azië

ronald nuiver

Citaat van: VictorE op juni 22, 2016, 15:18:37 PM
Citaat van: ronald nuiver op juni 22, 2016, 13:45:57 PM
Citaat van: VictorE op juni 22, 2016, 08:35:53 AM
Maar van die 58 (maar volgens mij missen er daar nog 30 van Noah uit Turkije die Arjan nog niet heeft)  zijn er door Noah in juni 2015 26 gezien in Ijsland en Noorwegen. Dus ik ben bang dat het een achterstand blijft op dat gebied. Gelukkig heeft hij op andere plekken al een voorsprong opgebouwd.

Ik heb een andere vergelijking gemaakt door naar unieke soorten te kijken. Arjan heeft t.o.v. Noah nu 642 unieke soorten. Noah heeft in de lokaties waar Arjan al geweest is, nu is of dit jaar niet zal komen in totaal 631 unieke soorten tot nu toe. Daar zitten ook Europese landen bij waar er nog unieke soorten weggewerkt kunnen worden. En ook Ghana en Kameroen heb ik daar al bij opgeteld, terwijl hij daar nu nog is. Van de landen waar Arjan al geweest is zijn India (80), PNG (50) en Australie (38) landen waar Noah nog veel unieke soorten behaald heeft. Van de landen waar Arjan niet zal komen zijn China (81), Taiwan (30) en  Myanmar (23) de grootsten.




Dit klopt niet Arjan heeft veel meer unieke soorten ten op zichte van Noah in de 900

Hmmm dat is wel een erg groot verschil... Ik heb er ook nog ruim 50 die Arjan wel als soort heeft, maar die volgens Clements een ondersoort zijn, die heb ik dus even apart geplaatst. Maar dan nog blijft het verschil wel erg groot... Het kost mij af en toe wel moeite om de juiste namen bij elkaar te vinden, omdat ze met een andere taxonomie werken en de lijst van Noah geen latijnse namen kent (en dan nog zijn er een aantal soorten waar de latijnse naam niet helemaal van klopt, maar waar ik toch een match kan maken). Maar dat zou alleen verklaren waarom jij meer unieke soorten hebt en niet waarom ik er minder heb...
Je hebt helemaal gelijk moet zijn 706 ipv 900 zoals ik eerder aangaf. En ik heb inderdaad de ioc soorten meegerekend

VictorE

Citaat van: ronald nuiver op juni 22, 2016, 15:38:34 PM
Citaat van: VictorE op juni 22, 2016, 15:18:37 PM
Citaat van: ronald nuiver op juni 22, 2016, 13:45:57 PM
Citaat van: VictorE op juni 22, 2016, 08:35:53 AM
Maar van die 58 (maar volgens mij missen er daar nog 30 van Noah uit Turkije die Arjan nog niet heeft)  zijn er door Noah in juni 2015 26 gezien in Ijsland en Noorwegen. Dus ik ben bang dat het een achterstand blijft op dat gebied. Gelukkig heeft hij op andere plekken al een voorsprong opgebouwd.

Ik heb een andere vergelijking gemaakt door naar unieke soorten te kijken. Arjan heeft t.o.v. Noah nu 642 unieke soorten. Noah heeft in de lokaties waar Arjan al geweest is, nu is of dit jaar niet zal komen in totaal 631 unieke soorten tot nu toe. Daar zitten ook Europese landen bij waar er nog unieke soorten weggewerkt kunnen worden. En ook Ghana en Kameroen heb ik daar al bij opgeteld, terwijl hij daar nu nog is. Van de landen waar Arjan al geweest is zijn India (80), PNG (50) en Australie (38) landen waar Noah nog veel unieke soorten behaald heeft. Van de landen waar Arjan niet zal komen zijn China (81), Taiwan (30) en  Myanmar (23) de grootsten.




Dit klopt niet Arjan heeft veel meer unieke soorten ten op zichte van Noah in de 900

Hmmm dat is wel een erg groot verschil... Ik heb er ook nog ruim 50 die Arjan wel als soort heeft, maar die volgens Clements een ondersoort zijn, die heb ik dus even apart geplaatst. Maar dan nog blijft het verschil wel erg groot... Het kost mij af en toe wel moeite om de juiste namen bij elkaar te vinden, omdat ze met een andere taxonomie werken en de lijst van Noah geen latijnse namen kent (en dan nog zijn er een aantal soorten waar de latijnse naam niet helemaal van klopt, maar waar ik toch een match kan maken). Maar dat zou alleen verklaren waarom jij meer unieke soorten hebt en niet waarom ik er minder heb...
Je hebt helemaal gelijk moet zijn 706 ipv 900 zoals ik eerder aangaf. En ik heb inderdaad de ioc soorten meegerekend

Pfieuw, zat zelf al te zoeken naar fouten, maar nu het een verschil van 10 blijft geloof ik het wel, dat maakt voor het algehele beeld niet zoveel uit ;). Ik heb 53 IOC soorten die ik niet heb meegerekend, omdat Noah geen IOC lijst heeft gemaakt. Wat doe je dan bijvoorbeeld met de twee Yellow-nosed Albatross soorten...?

ronald nuiver

Unieke soorten Noah per land (zie bijlage)

garryb

#951
De wifi in Ghana is tot op heden te slecht geweest voor verzending van het blog. U wordt vanzelfsprekend geïnformeerd zodra er ontwikkelingen zijn op dit gebied.

Mvg, Garry Bakker
webredactie dutchbirding.nl


ronald nuiver

#953
Is er al een schema voor de komende dagen wat Arjan gaat doen. Van 30-06 tot 03-07

garryb

29-06 (middag) aankomst in NL
30-06 (middag) vertrek naar Spanje
01-07 Spanje
02-07 Spanje
03-07 vertrek naar Puerto Rico


Bart van Hoogstraten

Citaat van: garryb op juni 28, 2016, 17:11:32 PM
29-06 (middag) aankomst in NL
30-06 (middag) vertrek naar Spanje
01-07 Spanje
02-07 Spanje
03-07 vertrek naar Puerto Rico

Ik begrijp niet dat hij Gambia en Senegal niet even meepikt nu hij in Ghana zit. Als ik zijn lijst even bekijk was dat met een bezoek van 2 of 3 dagen goed geweest voor minstens tientallen soorten als ik het moest doen (daar zou hij veel meer uit halen).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Wouter

Net met veel plezier Arjan's blog gelezen over Zuid-Afrika. Ik woon en werk zelf in Johannesburg en hij heeft toch een hele hoop goede target soorten meegepakt. Veel daarvan zijn nog lifers voor mij. Go Arjen!

GertJ

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 28, 2016, 18:31:24 PM
Citaat van: garryb op juni 28, 2016, 17:11:32 PM
29-06 (middag) aankomst in NL
30-06 (middag) vertrek naar Spanje
01-07 Spanje
02-07 Spanje
03-07 vertrek naar Puerto Rico

Ik begrijp niet dat hij Gambia en Senegal niet even meepikt nu hij in Ghana zit. Als ik zijn lijst even bekijk was dat met een bezoek van 2 of 3 dagen goed geweest voor minstens tientallen soorten als ik het moest doen (daar zou hij veel meer uit halen).
Misschien wel, maar verplaatsen kost ook veel tijd. Maar de laatste dagen blijven een beetje achter.
Groet Gert Jager

garryb

#959
Ghana deel 2 staat nu online. 

Mvg, Garry Bakker
webredactie dutchbirding.nl