Eindejaarsplantenjacht 2015 Groesbeek - onbekende schermbloem

Gestart door Rob Koelman, december 26, 2015, 16:46:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Gisteren hier in Groesbeek een Eindejaarsplantenjacht-rondje gemaakt. Niet alle soorten waren echter gelijk te determineren. In het veld heb je daar ook niet echt tijd voor (dan is zo'n uur wel erg snel voorbij). Daarom tbv nadere determinatie van een aantal soorten foto's gemaakt en/of materiaal verzameld.

Voor een drietal soorten vandaag terug geweest voor betere foto's, waaronder de schermbloem hieronder.

Het gaat om een schermbloem zonder vruchtjes en volgens mij ook nog eens een maaivorm... Iemand een idee?

http://waarneming.nl/waarneming/view/113377663
Schermbloem spec. - Apiaceae spec. gezien op 2015-12-26 Groesbeek

Foto's:









Met vriendelijke groet, Rob

Datura

Niet echt duidelijk, maar volgens mij zie ik omwindseltjes die naar 1 kant hangen --> Aethusa
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Erik Simons

dat dacht ik ook toen ik de waarneming zag
blad is misschien een beetje gek, maar bloemen en omwindsel lijken te kloppen
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rien Ondersteijn

Vond het blad ook 'Apium' achtig en dacht maar 1 omwindseltje t zien,maar kan niks ander verzinnen...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Nog een extra foto toegevoegd bij de waarneming (zie hieronder). De plant groeit een paar honderd meter van m'n huis, dus ik kan makkelijk aanvullende foto's maken of materiaal verzamelen. Als er morgenavond geen andere determinatie is zet ik de plant als hondspeterselie op de lijst.

Iedereen alvast bedank voor het meedenken!

Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Ja hoor Rob-gerust melden als Aethusa.Die korte wandeling kun je altijd nog doen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Inderdaad, het is met de laatste foto zeker duidelijk: Hondspeterselie, kun je morgen weer een andere wandeling maken :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides