Verwilderde palmen in Nederland en België

Gestart door stefanhageman, november 10, 2015, 21:32:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

stefanhageman

Zowel op Waarneming.nl als op Waarnemingen.be worden regelmatig zaailingen van palmen ingevoerd. Tot nu toe is het meerendeel (vaak correct) als Phoenix dactylifera ingevoerd, maar op Waarnemingen.be ook een aantal foutief gedetermineerde Trachycarpus fortunei. Gezien de populariteit, het massale aanplanten en het gemakkelijk verwilderen van Trachycarpus fortunei (invasieve soort in o.a. Zwitserland & Italië) zal deze vorstbestendige palm de komende jaren steeds vaker gezien gaan worden. Ik kan het dan ook bijna niet voorstellen dat deze soort ook nu niet al regelmatig verwildert voorkomt, met name in de Randstad en/of de zuidwestelijke delta. Een aantal maanden geleden heb ik een waarneming van verwilderde exemplaren uit de dierentuin van Rhenen ingevoerd, zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/105521003
Ook op verschillende plekken in Zeeland (privé tuinen) en in de eigen tuin in Tiel staan er volop zaailingen. Een mogelijke locatie waar in de Randstad meerdere exemplaren zullen staan is deze. Foto's van zaailingen en een meerderjarig exemplaar in de tuin zijn te zien in de bijlagen. Zijn anderen deze soort (Trachycarpus fortunei) ook al eens verwildert tegengekomen?
Stefan Hageman


Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

M.V.S

Ik kijk in stedelijk gebied wel altijd in de buurt van dit soort palmen. Maar nog nooit een zaailing gevonden.

Overgens staan die dingen tegenwoordig in iedere grindtuin. Dus ik weet niet waar je de informatie vandaan haalt dat ze vooral in zeeland en de randstad staan.
Groetjes, Marc

stefanhageman

Citaat van: M.V.S op november 10, 2015, 22:36:59 PM
Ik kijk in stedelijk gebied wel altijd in de buurt van dit soort palmen. Maar nog nooit een zaailing gevonden.

Overgens staan die dingen tegenwoordig in iedere grindtuin. Dus ik weet niet waar je de informatie vandaan haalt dat ze vooral in zeeland en de randstad staan.


Ik zeg niet dat ze vooral daar staan. Het gaat mij vooral om de klimatologische omstandigheden, d.w.z. de zachtere winters in de Randstad en Zeeland en daarmee hogere overlevingskansen voor zaailingen. Een aantal winters geleden (2009-2012) zijn er buiten de Randstad en Zeeland bijvoorbeeld heel wat (niet/slecht beschermde) Trachycarpus fortunei gesneuveld. Daar boven op zijn jonge exemplaren behoorlijk vorstgevoeliger dan volwassen exemplaren. Volwassen exemplaren kunnen een enkele nacht -15 tot -18 wel overleven, zaailingen kunnen al sneuvelen bij temperaturen van -8 tot -10 vooral als er vocht, in de vorm van (smeltende/opvriezende) sneeuw, in het spel is.
Stefan Hageman