houtzwam onbekend

Gestart door e.moors, november 03, 2015, 08:58:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

e.moors

Deze houtzwam groeide op een hazelaar, en vertoonde en paarse verkleuring door ammonia.
Druk op de porien gaf een wat lichte roodbruine verkleuring (op de 2e foto te zien op de hoed onder die met de ammoniareactie)

Is dit missschien toch gewoon een wat vreemd groeiende uitgebleekte roodporiehoutzwam?
Ik twijfel omdat ik
a) de hoeden zo licht van kleur zijn
b) de hoeden met elkaar vergroeid zijn
c) de onderkant nog zo licht is (als de bovenkant zo uitgebleekt is duidt dat toch op oudere zwammen; zou de onderkant dan niet donkerder moeten zijn?)

http://waarneming.nl/waarneming/view/109841205
onzeker Roodporiehoutzwam - Daedaleopsis confragosa gezien op 2015-11-01 Asten - Vlierden - De Berken
Foto's:




bij voorbaat dank E. Moors
mvg. Eric

loest

Ik denk de Doolhofzwam - Daedalea quercina
Groet, Loes

e.moors

#2
Daar vond ik hem ook wel wat op lijken (al zijn de lamellen wat dun), maar die verkleurt toch niet paars met ammonia?
mvg. Eric

grietaf

De reactie met ammonia ken ik niet, maar het zou volgens mij ook nog de Witte bultzwam kunnen zijn qua vorm van de porien.
Grieta.

loest

Een roze kleur heb ik vaker bij de Doolhofzwam gezien en daar kwam geen ammonia aan te pas.
 
Zie ook de recente waarnemingen:
http://waarneming.nl/soort/photos/15770?from=1980-01-01&to=2015-11-03&os=0&os=1&licentie=0&type_foto=0&maand=0&sex=&id_kleed=0&id_akt=0&only_rated=0&only_approved=0&only_approved=1

Ik weet niet of bij deze vondsten ammoniak is gebruikt, ik denk eigenlijk van niet. Wel las ik dat Tjerk zich verbaast over de rare kleur.

Groet, Loes

e.moors

#5
Deze violette verkleuring kwam in ieder geval echt door ammonia, zoals ik bij roodporiehoutzwam verwacht.
Waardoor die doolhofzwammen verkleurd zijn weet ik niet (zwameter?), maar de kleur is inderdaad wel opvallend.
De andere zwam waar ik deze kleurreactie van ken is kussenvormige houtzwam, en die is het niet.
Ik kan voor doolhofzwam hier niets over vinden en evenmin voor witte bultzwam, niets ontkennends maar evenmin iets bevestigends :huh:
Ik weet wel wat doolhofzwammen te staan niet al te ver van mijn huis, dus daar zal ik binnenkort eens langsfietsen om te kijken of en hoe die op ammonia reageren.
Witte bultzwam moet daar in de buurt ook wel te vinden zijn vermoed ik dus dat zal ik dan ook proberen.
Tot die tijd hou ik het maar even op een onzekere roodporiehoutzwam.
mvg. Eric

loest

#6
Bij de drie genoemde soorten is de Roodporiehoutzwam de enige waarvan ik omschrijvingen van een verkleuring heb kunnen vinden:
In de Houtzwammentabel van H. Jahn en Peter-Jan Keizer met KOH is die donker violet en Roger Phillips noemt violet met ammonia.
Ik stel voor dat je nu eerst op zoek gaat naar een Doolhofzwam en een Witte bultzwam en die een paar druppels koh of ammonia geeft. Misschien kom je dan verder of misschien heeft iemand anders nog een suggestie.
Groet, Loes

loest

Ik zag net dat je een paar minuten eerder eenzelfde idee had en besloot mijn reactie ivm de houtzwammentabel toch maar te laten staan.
Groet, Loes

Gert Kremer

roodporrie kun je wel scheuren en doolhof niet, maar ja....tis hoe sterk je ben  ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

loest

Citaat van: Gert Kremer op november 03, 2015, 17:59:15 PM
roodporrie kun je wel scheuren en doolhof niet, maar ja....tis hoe sterk je ben  ;D
En de witte bult?
Groet, Loes

Gert Kremer

Citaat van: loest op november 03, 2015, 18:33:28 PM
Citaat van: Gert Kremer op november 03, 2015, 17:59:15 PM
roodporrie kun je wel scheuren en doolhof niet, maar ja....tis hoe sterk je ben  ;D
En de witte bult?
is scheurbaar maar ook leniger dan die anderen.  :angel: 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

e.moors

Vandaag op zoek geweest naar de gesuggereerede soorten (plus fopelfenbankje, dat stond toch in de buurt) om te kijken hoe die reageerden op ammonia.
Die reageren duidelijk anders (niet paars), zie bijgevoegde foto.
Ik hou het nu toch maar gewoon op een wat vreemd gegroeide roodporiehoutzwam, of er moeten nog ander dubbelgangers zijn?



mvg. Eric