Uiige aardappelbovist!

Gestart door rchmo, augustus 26, 2007, 14:02:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

rchmo

Vandaag in eigen tuin dit interssant lijkend klein bovistje gevonden.
kleur is opvallend: paarsig bruin (ook van binnen), gesteeld (wit van buiten). Grootte is af te meten aan de berkenzaadjes.

Wat zou dit kunnen zijn?


Rob Oudejans






knabenkraut

Ik meen dat Corry vorige week ook iets in die vorm had. Misschien is het wel dezelfde soort. Volgens mij was dat de Uiige Aardappelbovist (Scleroderma cepa).
groetjes,
Dini

rchmo

Dini,

Bedankt voor de heel waardevolle tip. Ik had die foto's vorige week ook wel gezien, maar vond niet dat mijn ex. daarop leek. Nu ik verder heb gezocht en ook foto's heb gezien op het web van S. cepa, ben ik er inderdaad van overtuigd dat het deze soort is. Er zijn geen andere alternatieven bij Scleroderma in Nederland.
Wel heel bijzonder om 5 exx. van zo'n zeldzame soort in eigen tuin te hebben.

Rob Oudejans


rchmo

Ik heb de titel van het item daarom maar aangepast.

Rob Oudejans

Corryabbink

#4
Hallo Rob,
Mijn exemplaren zagen er inderdaad anders uit. Waren meer bruin.
http://waarneming.nl/fotonew/5/213245.jpg
Opvallend is het bloeden wanneer je de buitenwand beschadigt.  Die buitenwand is heel dik 2mm. maar soms nog wel iets dikker. Ik weet niet of de jouwe ook Uiige aardappelbovisten zijn maar misschien kan iemand anders dat bevestigen.

Als de soort niet bloedt en de buitenwand dunner dan <1 mm is zou het ook nog de Kale aardappelbovist kunnen zijn(S.bovista).
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rchmo

Corry,

Gezien de kleur en de zeer duidelijke vrij lage steel denk ik toch dat het de uiige moet zijn. Ook de tekening op de buitenkant is niet zoals ik die van de kale ken.
Ik heb hem toch als zekere uiige ingevoerd. De foto's op internetsites lijken ook zeer sterk op een uiige (vreemd woord eigenlijk als je het zo ziet staan).

Rob Oudejans

Nico Dam

Aardappelbovisten drijven mij dit jaar tot wanhoop. Ik heb veel materiaal in het veld proberen te benoemen, en vervolgens thuis nagedetermineerd. Dat heeft er toe geleid dat ik nu denk dat alleen Scleroderma citrinum in het veld te determineren is.
Sorry,
Nico

kvb

Na een gesprek met Nico over dit onderwerp heb ik ook wat getest met klein/wortelend enz. Ook ik ga in het veld de mist in en durf nu niets meer te zeggen. De door iedereen aanvaarde variatiebreedte bij de gele aardappelbovist is groter dan de verschillen tussen de kleintjes.

Kik

Corryabbink

#8
CiteerNa een gesprek met Nico over dit onderwerp heb ik ook wat getest met klein/wortelend enz. Ook ik ga in het veld de mist in en durf nu niets meer te zeggen. De door iedereen aanvaarde variatiebreedte bij de gele aardappelbovist is groter dan de verschillen tussen de kleintjes.

Kik
Kik daar zit ik ook al heel lang mee te worstelen.
Maar dat geldt niet voor de door mij gevonden Uiige. Er zijn niet veel aardappelbovisten die kunnen bloeden tenminste dat is mij nergens uit gebleken.

Je weet het nooit zeker met die zwammen en eigenlijk kunnen we langzamerhand alles wel op onzeker zetten..........ook na microscopisch onderzoek blijf ik vaak twijfelen.

Er zijn legio naslagwerken en zelfs al heb je veel goede standaardwerken dan kan er toch nog wel weer een soort zijn die er niet in staat.

De FAN is een van de goede naslagwerken maar het is als met de plantenflora's in het buitenland zijn er nog weer andere soorten en die kunnen hier ook opduiken zodat je het nooit helemaal zeker zult weten op dit gigantische terrein.......vooral als alle kenmerken toch net niet helemaal overeenkomen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kvb

met die bovisten heb ik microscopisch geen probleem. Macroscopisch (dus van een fotoof in het veld) blijkt het echter nog moeilijker dan gedacht. Ik moet je eerlijk zeggen dat als je de juiste boeken hebt er microscopisch meestal wel uitkomt. Probleem is de hoeveelheid literatuur die je er voor nodig hebt en het feit dat er nog zo veel nieuwe dingen gevonden worden die dan net niet meer in de boeken staan .
Het grappige is dat ik het daarom zo leuk vind. Als alles keurig in regeltjes en wetjes te binden is ben je snel klaar. Gelukkig laat de natuur zich niet dwingen en hebben we daarom zulke prachtige maar volkomen onbelangrijke discussie's. En dat is nu zo leuk bij een hobby als tegenstelling met je normale werk.

Kik

Corryabbink

Kik, zo denk ik er ook over! Ik ben het helemaal met je eens.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"