Hoofdmenu

klein en roze

Gestart door cora, oktober 13, 2015, 12:29:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/109368821
Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2015-07-22 Holtinge - Holtingerveld
Foto's:

NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Rayan Majoor

een dwergspanner volgens mij... roze dwergspanners zijn er niet heel veel dus misschien kom je er zelf uit? Kijk goed naar het patroon wat ontstaat door het licht- en donkerroze
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

JeroenVoogd

Dwergspannerrupsen zijn de kameleons onder de rupsen en kleur is dus geen goed determinatiekenmerk. De meeste soorten zijn bloemvreters en hebben (krijgen) als rups vaak de kleur van de bloemen die ze vreten. Het determineren van dwergspannerrupsen gebeurt in een aantal stappen:

- vorm bepalen (lang en dun, lang en dik, kort gedrongen; zo worden er grofweg 4 vormen onderscheiden)
- rugpatroon en zijpatroon beoordelen

Determinatieondersteunende kenmerken:

- waarnemingstijd checken
- waardplant bepalen
- biotoop
etc.

Hans Joachim Weight heeft hier hele mooie nuttige stukken over gepubliceerd en een mooie powerpoint gemaakt.  (wel in het Duits) Voor de liefhebbers kan ik kijken of ik die digitaal mag en kan delen via dropbox o.i.d.

Jeroen

Rayan Majoor

Tja, ik vind de dwergspanners ook van nog wel wat werk en kom soms nog niet op de goede uit, dus zou het wel leuk vinden. Sowieso is hetgene wat je hier zei al handig, ook al keek ik zelf daar al naar (en kleur varieert inderdaad, maar er zijn (volgens mij) wel een aantal dwergspanners die niet roze kunnen zijn...). Maar sowieso handig dat je het zegt :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

cora

Ik heb er in elk geval dwergspanner spec. van gemaakt het was een erg klein rupsje en kreeg hem moeilijk op de foto. Hij zat op een heidegebied op struikhei maar ik vrees dat het erg lastig wordt om deze op naam te krijgen.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

JeroenVoogd

En is dus roze door het vreten van heide....

Jeroen

Rayan Majoor

dat dacht ik ook al ja... Moet niet zo moeilijk meer zijn nu ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

cora

NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

JeroenVoogd

Niet met zekerheid te zeggen met alleen een foto van de zijkant.

Wat Eupithecia info:

https://www.dropbox.com/sh/3avix2w7h9tktw2/AAAdui8bclgR_xottSM8hZ_Ba?dl=0

Jeroen

cora

Dat begreep ik Jeroen :duim:  maar als je zo kijkt dwerg , hei, maand  zou het zomaar kunnen... Laat hem op dwergspanner spec. Staan
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

JeroenVoogd

Klopt het ligt voor de hand maar misschien snap je ook dat ik mij 'erger' aan het gemak waarmee namen aan foto's gehangen worden zonder dat de juiste kenmerken om tot een zekere determinatie op soortniveau te komen zichtbaar zijn. Ik kan bij deze foto bijvoorbeeld Eupithecia nanata niet uitsluiten. Ook al omdat info over de grootte ontbreekt (klein is natuurlijk een rekbaar begrip). Rupsen verdienen het dat het determineren wat serieuzer genomen wordt.

Jeroen

Rayan Majoor

Citaat van: JeroenVoogd op oktober 16, 2015, 11:33:00 AM
Klopt het ligt voor de hand maar misschien snap je ook dat ik mij 'erger' aan het gemak waarmee namen aan foto's gehangen worden zonder dat de juiste kenmerken om tot een zekere determinatie op soortniveau te komen zichtbaar zijn. Ik kan bij deze foto bijvoorbeeld Eupithecia nanata niet uitsluiten. Ook al omdat info over de grootte ontbreekt (klein is natuurlijk een rekbaar begrip). Rupsen verdienen het dat het determineren wat serieuzer genomen wordt.

Jeroen
Hier spreekt de echte rupsenkenner  ;D ;)
Je hebt helemaal gelijk. Ik merk ook wel dat ik zelf soms nog wel eens te makkelijk een besluit neem van welke soort het is. Zal er in het vervolg wat meer op letten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

zeer handig trouwens, die stukjes die je via dropbox hebt gestuurd. Als ik eens de tijd heb zal ik ze eens doorlezen (maar dan moet ik echt veel tijd hebben... :blink: )
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

cora

Helemaal gelijk hoor Jeroen liever alleen een spec. Dan een naam erbij die niet klopt.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot