rups met parasieten

Gestart door Marcel, augustus 20, 2007, 14:47:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel

Deze rups van ongeveer 2-2,5 cm vond ik op 13/8 in mijn tuin (Alphen aan den Rijn) in een larix. Enig idee welke soort het is?
Opmerkelijk is het dat ik op een van mijn fotos ongeveer 20 eieren op de zijkant van deze rusp zag. Met het (mijn) blote oog waren die niet zichtbaar. Waarschijnlijk van een parasiet. Weet iemand in welke hoek ik het moet zoeken (sluipwespen?). Ik heb om de paar dagen een foto gemaakten ik ben nu erg benieuwd wat er uit komt (niet uit de rups, die is al overleden). Ik zal in een aantal fotos de ontwikkeling van de rups en de eieren proberen te laten zien
Groet
Marcel

foto van 13/8
Groet,
Marcel

Marcel

ook van 13/8
Hier zijn de eieren zichtbaar
Groet,
Marcel

Marcel

Deze is van 16/8
Groet,
Marcel

Marcel

#3
Dez is van 18/8. De eieren (of al larven?) zijn erg gegroeid en zijn duidelijk te zien.  
Groet,
Marcel

Marcel

#4
En deze is van vandaag (20/8)
Groet,
Marcel

Marcel

(20/8) En hier ingezoomed op een parasiet. Het lijkt wel of die "draden" uit hun rug komen.

Iemand enig idee wat er uit kan komen?
Groet,
Marcel

Ted van der Knaap

..ben erg benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld...

hou ons op de hoogte!!!

gr. Ted
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

acherontia

De sluipwesp is Euplectrus bicolor, diverse rupsen waaronder inderdaad ook Autographa gamma (zoals hier) zijn de gastheer van deze sluipwesp. Het is een geslacht met een heel bijzondere biologie, zo is het spinsel waarin zij verpoppen inderdaad een anale secretie die verhardt wanneer zij in aanraking met lucht komt, andere sluipwespsoorten maken een cocon van zijde. De wespjes zullen vrij snel uitkomen en hebben kanlrode ogen. Het is een zeer algemene sluipwesp in Nederland.

Groeten,

Jeroen


Marcel

Dank je voor je determinatie en uitleg Jeroen.  :)
Een tijdje terug heb ik deze sluipwespjes ook zelf al in de tuin gezien. Ik ben benieuwd wanneer ze uitkomen. Wordt vervolgd...
Groet,
Marcel

Marcel

Een update:
Hier een foto van wat er vandaag 29/8 van de rups is overgebleven.  
Groet,
Marcel

Marcel

En hier twee fotos van de sluipwespen. Dezelfde die Jeroen al voorspelde!
Groet,
Marcel

Marcel

En de laatse. Het wespje is slechts een krappe 3 mm!
Groet,
Marcel

Iolaire

Fantastische serie!!!

Enigszins gruwelijk maar prachtig!!

Complimenten!

Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

acherontia

#14
Inderdaad Euplectrus bicolor. De larven van sluipwespen hebben geen functionerend darmkanaal, pas op het allerlaatste moment voor het verpoppen is het darmkanaal volledig functioneel, de zwartige hoopjes die je ziet bij de spinsels op de foto van 29/8 zijn dus de uitwerpselen....


Jeroen

Marcel

Dank voor het compliment en de interessante gegevens. Leuk dat er zoveel te vertellen is over deze kleine beestjes!
Groet
Marcel
Groet,
Marcel