Zygoptera spec., Guyana (South-America)

Gestart door Marcelibel, augustus 18, 2015, 18:43:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcelibel

I would like to know which species this is:

http://observado.org/waarneming/view/105532522
Zygoptera spec.; seen on 2015-08-06 Guyana, Iwokrama River Lodge

Picture:


Near pool along access road of Iwokrama River Lodge

Thank you!

Marcel Polak

JohanvantBosch

In ieder geval een Acanthagrion. Hier is Marcel Wasscher beter in.

JohanvantBosch

#2
Ik zou zeggen A. apicale, maar weet even niet goed hoe ik A. ascendens uitsluit. Nogmaals... Marcel weet het.

Marcelibel

Beste Johan,

bedankt voor het 'voorwerk'! Ik wacht een reactie van Marcel even af. Ik heb op observado ook nog wat andere waarnemingen uit Guyana ingevoerd, en heb nog wat andere waarnemingen die ik de komende dagen zal invoeren.

Vriendelijke groet,

Marcel Polak

Marcel_Wasscher

Beste Marcel,
Johan heeft gelijk: het is een Acanthagrion. Tot 2012 was er eigenlijk slechts de keuze uit twee soorten die dit kan zijn: A. apicale en A. acendens.  Bij die keuze zou ik kiezen voor de eerste soort. Echter Machado (2012) heeft met name op basis van de structuur van de penes meerdere soorten rond A. apicale beschreven, wat door anderen weer wordt betwijfeld. Bij jouw foto valt op dat segment 7 voor de helft blauw is. Dat hebben sommige individuen in Suriname ook, maar wordt door Machado (2012) bijna nergens beschreven: die soorten hebben eigenlijk altijd segment 7 (bijna) zwart. Maar bij Acanthagrion chicomendesi Machado, 2012 wordt er een ruime variatie in de hoeveelheid blauw op dat segment beschreven. En die komt wel in de Guyana hoek van Zuid-Amerika voor. Kortom: ik ga naar aanleiding van deze foto ook nogmaals naar het Surinaams materiaal kijken en heel vervelend maar verder dan Acanthagrion spec. komen we op dit moment niet met deze, daarom niet minder interessante, foto.
Groet,
Marcel

Marcelibel

Beste Marcel,

bedankt voor het speurwerk! Zo te lezen is er daar nog een mooie puzzel om op te lossen! Ze houden zich op die locatie (Iwokrama River) bezig met wetenschappelijke biodiversity surveys. (zie ook http://www.iwokrama.org/). Ik kan wel navragen of er iemand libellen heeft verzameld. Ik houd het qua naam voor mijn gefotografeerde exemplaar dan maar op Acanthagrion spec. Ik heb op Observado samen met de Acanthagrion ook nog waarnemingen met foto's van ca. 15 soorten Anisoptera uit Guyana ingevoerd. Uiteraard ben ik ook voor die waarnemingen geïnteresseerd in de correcte namen. Zal ik ze allemaal op het forum zetten?

Vriendelijke groet,

Marcel

Marcel_Wasscher

Prima, doe dat maar gewoon onder één item.
Doei,
Marcel

JohanvantBosch

Citaat van: Marcel_Wasscher op augustus 20, 2015, 10:12:22 AM
Beste Marcel,
Johan heeft gelijk: het is een Acanthagrion. Tot 2012 was er eigenlijk slechts de keuze uit twee soorten die dit kan zijn: A. apicale en A. acendens.  Bij die keuze zou ik kiezen voor de eerste soort. Echter Machado (2012) heeft met name op basis van de structuur van de penes meerdere soorten rond A. apicale beschreven, wat door anderen weer wordt betwijfeld. Bij jouw foto valt op dat segment 7 voor de helft blauw is. Dat hebben sommige individuen in Suriname ook, maar wordt door Machado (2012) bijna nergens beschreven: die soorten hebben eigenlijk altijd segment 7 (bijna) zwart. Maar bij Acanthagrion chicomendesi Machado, 2012 wordt er een ruime variatie in de hoeveelheid blauw op dat segment beschreven. En die komt wel in de Guyana hoek van Zuid-Amerika voor. Kortom: ik ga naar aanleiding van deze foto ook nogmaals naar het Surinaams materiaal kijken en heel vervelend maar verder dan Acanthagrion spec. komen we op dit moment niet met deze, daarom niet minder interessante, foto.
Groet,
Marcel

Deze was me even ontgaan en de consequenties ervan ook (hoewel ik het artikel volgens mij wel ooit heb gezien).