zwam met tandjes

Gestart door akzwam, augustus 18, 2015, 20:01:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

akzwam

Ik vond vandaag langs de rivier een stuk hout met deze zwam erop. Het hout is waarschijnlijk wilg. Heeft iemand enig idee in welke familie ik dit moet zoeken?

met vriendelijke groet, Arjana

tjerk

Misschien een dwergpegelzwam?
Groet,
Tjerk

Ismael

dit lijkt mij ozonium van een viltinktzwamsoort
Groeten Ismaël Wind

tjerk

Dan zit ik dus goed fout! ;D
Groet,
Tjerk

wimperzwam

Lijkt mij ook een oude Mucronella (Dwergpegelzwam).

Mvgr.,
Henk Huijser.

tjerk

Dan zat ik toch niet zo goed fout!
Groet,
Tjerk

wimperzwam

Tjerk daar ben ik nog niet zo zeker van want als het inderdaad Wilg is, dan is Mucronella niet waarschijnlijk, maar de kleur voor een ozonium past denk ik ook niet.

Mvgr.,
Henk Huijser.

akzwam

Bedankt voor de suggesties. Ozonicum is veel dradiger/pluiziger dus ik zat zelf ook te denken aan een dwergpegelzwam. Misschien is het stuk hout door de rivier van elders meegevoerd en was het geen wilg.

groetjes, Arjana

Ismael

Het kunnen ook luchtwortels zijn.  Zeker bij wilg niet ongewoon
Groeten Ismaël Wind

akzwam

Ik denk wel dat het een zwam is. Op de volgende foto kan je duidelijk een rand van de zwam zien.
Arjana

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

yup, beter te zien, inderdaad stekelkorstzwam
Groeten Ismaël Wind

wimperzwam

Er is waarschijnlijk te veel "gerold" met dat stuk hout, want bij ongestoorde ontwikkeling staan de stekels evenwijdig naar de bodem gericht (geotropie). Ben het er mee eens dat het hier zeer waarschijnlijk om Phlebia uda gaat. Wel erg oud (ingedroogd en weer opgeweekt?) want in normale toestand is deze soort geel zonder bruine tinten.

Mvgr.,
Henk Huijser.

akzwam

bedankt voor deze antwoorden.
Arjana