Hoofdmenu

lang smal rupsje

Gestart door Ted van der Knaap, augustus 13, 2007, 20:24:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

rupsje van een nachtvlinder?

Ted
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Robert Heemskerk

Ik denk het niet.., maar kan het niet goed zien vanaf deze foto.

Volgens mij zie ik allemaal poten en dan is het waarschijnlijk een bladwesprups.

tip: maak in zo'n geval ook een foto van de zijkant zodat je de poten goed kunt zien.
Voor determinatie van sommige vlinderrupsen is het ook van belang dat je de kop en/of het achterlichaam goed kunt zien.

acherontia

Het is wel de rups van een nachtvlinder en wel van een micro... Misschien is het wel Ethmia bipunctella maar ik durf mij niet met zekerheid aan micro's te wagen.

Jeroen

JohnvR

#3
Ethmia bipunctella is het vermoedelijk niet, ziet er net iets anders uit. Helaas weet ik niet wat het wel is. Hier ter vergelijking een foto en waarneming van de rups van Ethmia bipunctella:

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2591162


Ted van der Knaap

geeft bijgaande foto iets meer duidelijkheid?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

acherontia

#5
Het zijn in ieder geval rupsen van een micro en ik vermoed nauw verwant aan de eerder genoemde. Dit wordt wachten tot Tymo terug is of je kan je vraag voorleggen bij:

http://pets.groups.yahoo.com/group/ukmicromoths/

Op welke plant zitten de rupsen overigens?

Groeten,

Jeroen

Ted van der Knaap

ben geen plantenkenner.. ..weet ook niet op wat voor plant hij zat.

Zal in het vervolg naast fotograferen ook wat meer info in me opnemen, zeker als het om rupsen gaat.. ..ik weet dat het helpt om de rups te determineren als je ook de waardplant weet.

... leer steeds meer dingen bij!!

gr. Ted
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Elachista

Waardplant is wel belangrijk, het is wat mij betreft ook een Ethmia. Het kan wel helpen waar deze gevonden is, aan de kust of juist erg in het binnenland?
In de kustgebieden worden beide soorten wel gevonden, ik heb wel in de duinen gevangen waarbij beide soorten even talrijk aanwezig waren (in de duinen heb je veel slangenkruid, wat de verspreiding wel verklaart). Dit lijkt mij geen slangenkruid maar wel smeerwortel. Mogelijk kan dit dus quadrillella zijn.

MVG

Tymo
Groet,
Tymo

GerardL

Hallo iedereen,


Dit lang slank rupsje vond ik vandaag ook, op slangenkruid.
Heb er 4 gevonden, allemaal op slangenkruid.
Maar wel Brunssum Zuid-Limburg.

Heb zeker 150 stuks slangenkruid en misschien wel 200 Teunisbloemplanten aan een nader onderzoek onderworpen, en daar kwam deze rupsjes uit.

Grtzzzz

Gerard

Elachista

Dat is een zekere bipunctella.

Tymo
Groet,
Tymo

Ted van der Knaap

Hallo Tymo en Gerard,

Mijn 2 rupsjes kwam ik tegen in het Staelduinse Bos in Maasdijk nabij de Nieuwe Waterweg en strand van Hoek van Holland.  Aan de kust dus.

Ben van de week nog een keer terug geweest naar de plek voor de waardplant maar kon ze niet meer terugvinden.

bedankt voor jullie info!

gr. Ted
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

GerardL

Ook info hierover vind je op:

http://www.acleris.com/dls/mothindex.html

tik op :   Oecophoridae

en vervolgens op : 986 Ethmia bipunctella

Grtzzzz

Gerard

Ted van der Knaap

..heb de waarneming ingevoerd als Ethmia quadrillella met determinatie onzeker..

..omdat het ook een bipunctella kan zijn..

Is er iemand die de laatste optie uit kan sluiten?

gr. Ted
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

JohnvR

Ik heb een aantal exemplaren van de bipunctella gezien in verschillende stadia, van ca. 8 mm tot volgroeid bij ca. 2 cm. Wat mij opviel was dat in de verschillende stadia de tekening hetzelfde is. Het verschil met jouw rups is denk ik groot genoeg om bipunctella uit te sluiten. Ook de waardplant klopt niet, maar dat is al eerder genoemd. Maar of daarmee quadrilella zeker is? Misschien kunnen de komende dagen er meer mensen op letten en opkweken?

Ted van der Knaap

CiteerHallo Tymo en Gerard,

Mijn 2 rupsjes kwam ik tegen in het Staelduinse Bos in Maasdijk nabij de Nieuwe Waterweg en strand van Hoek van Holland.  Aan de kust dus.

Ben van de week nog een keer terug geweest naar de plek voor de waardplant maar kon ze niet meer terugvinden.

bedankt voor jullie info!

gr. Ted
..toen ik terug ben geweest voor de waardplant kon ik de rupsjes niet meer vinden..

heb toen wel foto's gemaakt van een pop, als ik nu 1 +1 optel vraag ik me af of het rupsje binnen een paar dagen in deze pop kan veranderen?

kan dat proces zo snel gaan?... of is dit een ander soort?  (zie foto's)

gr. Ted
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

foto 2
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

foto 3
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Elachista

Dat ziet er uit als een pop van een Plusiinae ("nachtuiltjesfamilie", subfamilie van de gamma-uil achtigen). Kwestie van opkweken, indien je het echt zeker wilt weten.

Tymo
Groet,
Tymo