Cryptolaemus montrouzieri larve?

Gestart door shirley, juli 13, 2015, 22:05:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

shirley

------------start kopiëren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/104334006
Lieveheersbeestje spec. - Coccinellidae spec. gezien op 2015-07-13 IJmuiden
Foto's:


Toelichting:
Cryptolaemus montrouzieri?
bij voorbaat dank Shirley O'Brien

------------einde kopiëren----------------------------

Alipo

Hoi Shirley,
dit beestje had ik in 2007 ook in mijn tuin, maar ook de imago heb ik gezien.
Maar Cryptolaemus montrouzieri staat niet in waarneming.nl

jan cuppen

Hoi Hirley en Alie,

Een larf van een Scymnus-soort  ligt toch iets meer voor de hand. En de imago van Cryptolaemus van Alie zou ik graag op foto willen zien als dat kan.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

shirley

Hoi Ali, op waarneming het staat gewoon onder Scymninae spec.

Over de laast 10 jaaren  ik heb ze 4 of 5 keer in de tuin gezien, ook dit jaar heb ik twee in Juni gezien, maar nooit de imago's.

Shirley

arpwifi

Dames, Cryptolaemus m. is een Australische soort die in Nederland in (tropische) kassen wordt uitgezet. Het beest komt in Nederland dus wel voor, maar normaal gesproken niet buiten. Ontsnapte dieren (dat zouden dan waarschijnlijk imago's zijn) kunnen niet (lang) overleven en voortplanten (nieuwe Cryptolaemus in het wild buiten) is voorlopig wel heel onwaarschijnlijk - mja, klimaatverandering enzo dus zeg nooit nooit ;)

Ook is Cryptolaemus echt heeeeel veel groter dan onze inheemse Scymninae en dat geldt ook voor de larven, al heb je dus wel het probleem dat een larve klein uit een eitje komt en een hele jonge Cryptolaemus-larve dus wel een tijdje in de orde van grootte van een Scymnus-larve zal rondlopen.

Maar tenzij je buurman een tropische kas heeft waar Cryptolaemus wordt uitgezet en je larve iets van 5mm is ofzo en hele dichte, vaste wasborstels heeft is er echt geen reden om die naam eraan te hangen. We hebben in Nederland een stuk of 20 inheemse soorten met zullke larfjes die gewoon in je tuin zouden kunnen voorkomen, dus dan is dat veel aannemelijker.

Voor het idee een paar kiekjes erbij:
1 Cryptolaemus uit een Orchideeënkas
2+3 Verschillende Scymnus sp. het verschil in lengte van de wasafscheidingen is niet per se soortafhankelijk maar kan met vervelling en/of schade te maken hebben
4 Eén soort Scymnus jonge en oudere larve naast elkaar voor het idee van verschil in grootte tijdens de ontwikkeling
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]