aantal plantensoorten NL

Gestart door Geum rivale, augustus 10, 2007, 14:52:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Weet iemand hoeveel wilde plantensoorten er in Nederland voorkomen? Voorin Heukels' Flora staat wel een stuk over de samenstelling van de flora, maar daar staan geen aantallen bij. Als ik de SL-nummers onder de plantbeschrijvingen bekijk zie ik erbij staan van boven de 5000, maar dat zal geen telling vanaf 0001 betreffen.
Kees van Reenen

han.endt

#1
Hogere planten, dus zonder de algen, wieren, mossen e.d., maar met de varens en paardenstaarten: 1502.
Nederlands Soortenregister

Geum rivale

Bedankt. Ik zag nadat ik de vraag gesteld had in het onderwerp "naamgeving" staan dat de Standaardlijst 1536 taxa bevat, dus dat zullen wel jouw 1502 soorten + 34 ondersoorten (of cultivars?) zijn. (Of zijn het er 1499 i.p.v. 1502?)

Hoe zit het met SL 5200 enz.?
Waarom wordt niet meer de RH-nummering gebruikt?
FB (Florbase), is dat de internationale soortenlijst?
Kees van Reenen

han.endt

#3
Gezien het aantal van 1536 zal het hier alleen om soorten gaan. Een ondersoort is ook een taxa, maar als die meegenomen zouden worden zal het aantal veel hoger liggen. Het verschil zal hem liggen in het wel of niet opnemen van een soort in de desbetreffende lijst.
Het beste kan je het aantal plantensoorten houden op iets meer dan 1500.

Het tweede deel van de vraag laat ik graag aan anderen over.

tamis

#4
De Standaardlijst bevat 1536 taxa, waaronder ondersoorten, cultivars en varieteiten. Dit zijn de inheemse en ingeburgerde (ca. 360) planten.

Daarnaast zijn er nog een groot aantal plantensoorten (985) die je wel in het wild kunt aantreffen, maar die (nog) geen zelfstandige populaties hebben. Dit is een conservatieve schatting.

Dan heb je nog ca. 10.000-11.500 (commerciële) plantensoorten die wel buiten groeien (akkers, tuinen, geen botanische tuinen), maar nog niet of zelden in het wild worden aangetroffen. Ook dit is een conservatieve schatting.

Groet

Wil

Corryabbink

#5
CiteerDe Standaardlijst bevat 1536 taxa, waaronder ondersoorten, cultivars en varieteiten. Dit zijn de inheemse en ingeburgerde (ca. 360) planten.

Daarnaast zijn er nog een groot aantal plantensoorten (985) die je wel in het wild kunt aantreffen, maar die (nog) geen zelfstandige populaties hebben. Dit is een conservatieve schatting.

Dan heb je nog ca. 10.000-11.500 (commerciële) plantensoorten die wel buiten groeien (akkers, tuinen, geen botanische tuinen), maar nog niet of zelden in het wild worden aangetroffen. Ook dit is een conservatieve schatting.

Groet

Wil
Die standaardlijst is nog te behappen maar al hetgeen eronder staat.......

Er passeren steeds meer van die soorten het forum maar gelukkig hebben we ook Han Endt  en die kent er een massa......

Dat is voor een normale florist toch ook niet meer te doen al die cultivars!
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"