wie kent deze kleine blauwe exoot?

Gestart door tamis, augustus 09, 2007, 22:30:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

tamis

Op dinsdag 7 augustus stond ik in een tuin midden in Hillegom met een kleine honderd Brede wespenorchissen. Deze tuin gaat volgend jaar verdwijnen en dus ook de orchissen. Uitgraven mag niet, want beschermd enzo.

In dezelfde tuin in de vermoste grasmat stond een klein blauw bloempje, ongetwijfeld een exoot. De bloeisteel komt uit een kruipend stengeltje met verspreide kleine hoekige blaadjes. Er zijn vijf meeldraden die uiteenlopen bij de basis, maar bij de top kapvormig bij elkaar komen, met een soort slangetongetje. Er is een stijl met een ronde rafelige stempel. De kroonbladen zijn aan de top van nagel vergroeid. Volgens de eigenaar van deze tuin heeft deze palnt niet gekocht / geplant.

Iemand enig idee?

Groet

Wil

tamis

En nog een "foto"


margriet

ik denk bij het blauwe bloemetje aan kruipklokje, campanula porscharskyana, (wat een lat. naam!) typ ik nu over uit stadsplantengids van Ton Denters...
het is een steeds vaker gezien verwilderde tuinplant en past dus in het gevonden biotoop; tuin....
hij schijnt te lijken op karpatenklokje en dalmatie klokje, dus kun je misschien zelf het beste googlen en kijken waar die het meest op lijkt..

groetjes margriet  
groetjes,

Margriet

alegro

#3
Citeerik denk bij het blauwe bloemetje aan kruipklokje, campanula porscharskyana, (wat een lat. naam!)
Die is het zeker niet. Dit plantje is veel minusculer en heeft tweezijdig symmetrische bloempjes.
Ik heb deze soort wel eens gezien op een begraafplaats, maar ben nooit achter de naam aangegaan.

Misschien weet Han Endt het.

(Edit: ik zal zometeen even in mijn fotocollectie duiken...)
Grüezi mitenand,
Arjan

alegro

Grüezi mitenand,
Arjan

margriet

wat is dan het verschil nu??

ik zie het niet hoor :rolleyes:  
groetjes,

Margriet

pieternella

In mijn achterhoofd zit iets van Houstonia, maar zeker weten doe ik het niet..
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

alegro

Grüezi mitenand,
Arjan

tamis